Yrittäjä Miia Karvosen — ja monen muunkin — ikuisuushaaste on riittävä yöuni: Imatran kaupungintalolla puhuttiin perjantaina monen sadan hengen voimin yrittäjien jaksamisesta

Jutta (Gustafsberg) Larm ja Juha Larm latoivat teesiinsä hyvään vointiin. He painottivat riittävän ja laadukkaan yöunen merkitystä ja muistuttivat, että siinä Netflix ei ole kenenkään kaveri.

Minna Mäkinen

Miia Karvonen on toiminut hierojayrittäjänä reilun kahden vuoden ajan. Hän opiskelee parhaillaan myös perinteistä jäsenkorjausta.
Miia Karvonen on toiminut hierojayrittäjänä reilun kahden vuoden ajan. Hän opiskelee parhaillaan myös perinteistä jäsenkorjausta.

Imatran kaupungintalon aulassa oli perjantaina aamupäivällä tapetilla hyvinvointi, yrittäjien hyvinvointi.

Paikalla oli seitsemän paikallista hyvinvointialan yritystä sekä 31 erilaista asiantuntijatahoa markkinoimassa palveluitaan.

Riittävä yöuni on kaikkein tärkeintä. — Jutta ja Juha Larm

Yksi paikallisista yrittäjistä oli imatralainen koulutettu hieroja Miia Karvonen. Hän on pyörittänyt Relatomia-yritystään nyt reilun kahden vuoden ajan.

— Heti valmistuttuani oli selvää, että aloitan yrittäjänä. Työnteko kotona mahdollistaa, että olen lapsille paikalla, vaikka teenkin töitä. Lisäksi pyöritän hevostallia.

Minna Mäkinen

Voimaa yrittää -tilaisuuteen osallistui tänä vuonna 250 ihmistä.
Voimaa yrittää -tilaisuuteen osallistui tänä vuonna 250 ihmistä.

Ikuisuushaasteena uni

Karvonen toteaa, että yrittäjänä olo antaa ajankäytöllisiä vapauksia, mutta on myös raskasta.

— Sitä on itse vastuussa kaikesta. Kesälomarahat on säästettävä itse ja eläkemaksut pyörivät koko ajan.

Karvonen pitää omasta jaksamisestaan huolta pilateksella ja kuntosalilla.

— Käyn myös kerran kuussa itse jossakin hoidossa, esimerkiksi hieronnassa. Ja hevosten kanssa tulee arkena hyötyliikuntaa.

Ikuisuushaasteena illan virkulla Karvosella on uni.

— Olisi tosi tärkeää nukkua riittävästi.

Minna Mäkinen

Sari Hämäläinen (vas.) ja Laura Piiparinen ovat sitä mieltä, että yrittäjien jaksamisesta on tärkeä puhua.
Sari Hämäläinen (vas.) ja Laura Piiparinen ovat sitä mieltä, että yrittäjien jaksamisesta on tärkeä puhua.

Ulkoilua ja kuntosalia

Aulassa kiertelivät muita yrittäjiä tapaamassa imatralaiset Sari Hämäläinen ja Laura Piiparinen.

Hämäläinen on pyörittänyt noin vuoden verran yhtiökumppaninsa kanssa Siunsuu -yritystä, joka tarjoaa liikkuvaa suuhygienistipalvelua.

Sosionomiksi parhaillaan opiskelevalla Piiparisella on sivutoiminen asuntosijoitusta tekevä yritys.

— Minulla on liiketaloustausta. Yrittäjyys kiinnostaa jatkossa.

Hämäläinen pitää huolta jaksamisestaan ulkoilemalla ja kuntosalilla.

— Lisäksi yritän nukkua riittävästi. Toistaiseksi työ ja vapaa-aika ovat pysyneet tasapainossa.

Minna Mäkinen

Juha ja Jutta Larm painottivat riittävän yöunen merkitystä jaksamiselle.
Juha ja Jutta Larm painottivat riittävän yöunen merkitystä jaksamiselle.

Minna Mäkinen

Yleisöä riitti.
Yleisöä riitti.

Jutta Larm ja Juha Larm latasivat teesinsä hyvään oloon

Voimaa yrittää -tilaisuuden luento-osuudesta vastasivat hyvinvointiyrittäjät Jutta (Gustafsberg) Larm sekä Juha Larm.

— Meidän on pidettävä tästä meidän kulkuneuvostamme eli meidän kropasta hyvää huolta, tähdensi alkuun Jutta Larm.

He listasivat teesinsä muun muassa liikunnasta, ravinnosta ja levosta:

— Liike on lääke. Viikossa on 168 tuntia. Jos viikosta pitää lohkaista kolme tuntia sellaiselle liikunnalle, että tulee hiki ja hengästyy, ei kukaan saa käyttää tekosyynä sitä, ettei siihen ole aikaa. Treeni kannattaa tehdä aamulla, varsinkin jos liikunnasta ei tykkää. Silloin se on tehty ”pois alta”. Aamuliikunta antaa virtaa 12 tunnin ajaksi. Ja toinen tärkeä luku: 10 000 askelta päivässä. Ne kun ottaa, on aktiivinen ja vireä.

— Muista juoda vettä. Iso tuoppi vettä aamulla pitää aineenvaihdunnan vilkkaana ja ihon hehkuvana. Tasainen ruokailu neljän tunnin välein pitää verensokerin tasaisena. Ruokailun säännöllisyys on tärkeämpi juttu kuin ruoan terveellisyys. Älä sorru mihinkään ihmedietteihin, ne eivät toimi koskaan.

— Riittävä yöuni on kaikkein tärkeintä. Ihmisen pitäisi nukkua 7—9 tuntia vuorokaudessa. Alkoholi on haitallista fyysisen palautumisen kannalta. Jo yksi lasi viiniä pilaa yöunet, uni ei ole silloin palauttavaa. Myöskään Netflix ei ole kaveri. Sen katsominen yöllä tai raskas iltatreeni eivät palauta fyysisesti. Kannattaa huolehtia unihygieniasta. Pidä tietokoneet ja älypuhelimet pois makuuhuoneesta. Älä ahmi itseäsi täyteen ennen nukkumaanmenoa. Vältä kofeiinipitoisia juomia. Jos tarvitset apua nukahtamiseen, melatoniinia saa luontaistuotekaupasta. Älä ala kelata ongelmia nukkumaan mennessä. Kirjoita vaikka huolet paperille ja unohda ne yön ajaksi.

Minna Mäkinen

Juha ja Jutta Larm esiintyivät sujuvasti tiiminä.
Juha ja Jutta Larm esiintyivät sujuvasti tiiminä.

Ensi vuonna teemana robotiikka

Voimaa yrittää -tapahtuma keräsi tänä vuonna 250 osallistujaa. Viime vuonna osallistujia oli reilut 300.

Ensi vuoden Voimaa yrittäjyyteen -tilaisuuden teema ja ajankohta on jo lyöty lukkoon, kertoo viestintäkoordinaattori Anitta Arpiainen Imatran seudun kehitysyhtiöstä.

Seuraavan tilaisuuden teema on robotiikka ja ajankohta 15. tammikuuta 2021.