Autoliikenteen paluusta Mansikkalan vanhalle sillalle ei ole tehty päätöksiä – 1930-luvulla rakennettu silta saattaa jäädä vain kevyen liikenteen käyttöön

Sillan omistaa nyt valtio, mutta avoinna on jääkö se kaupungin sillaksi, kun kaksoisraiteen rakennustyöt valmistuvat.

Jarmo Hämäläinen

Mansikkalan vanhan sillan tärkeitä käyttäjäryhmiä ovat nyt koululaiset ja vastaanottokeskuksen asukkaat.
Mansikkalan vanhan sillan tärkeitä käyttäjäryhmiä ovat nyt koululaiset ja vastaanottokeskuksen asukkaat.

Mansikkalan vanhan sillan eli vuonna 1933 valmistuneen ratasillan tulevasta käytöstä ei ole vielä tehty päätöksiä.

Avoinna on, avataanko siltaa enää koskaan ajoneuvoliikenteelle vai varataanko se kokonaan kevyen liikenteen käyttöön.

Nyt, kun vanhan sillan viereen valmistuvan uuden kaksiraiteisen ratasillan rakennustyöt lähestyvät loppuaan, vanha silta on pääosin työmaa-alueena.

Vain ratasillan kaupungintalon puoleinen uloke on kevyen liikenteen käytössä.

Vanhan ratasillan tulevasta käytöstä ei ole järjestetty kesälomien jälkeen mitään neuvonpitoa, kertoo Imatran kaupungininsinööri Päivi Pekkanen.

– Eihän tässä mitään kiirettä päätöksillä ole, Pekkanen sanoo ja muistuttaa, että . vanha ratasilta on Väylän eli entisen valtion entisen Väyläviraston omistama silta.

Pekkanen on aiemmin kertonut, ettei ole varmuutta kenen omistukseen vanha silta aikanaan jää.

Nyt sillan omistaa valtio, joka siltojen hoidosta vastaavat alueelliset Elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskukset.

Hannu Ojala

1930-luvulla valmistunut Mansikkalan kapea vanha silta on ollut tarkasti ajettava pätkä Vuoksen ylityksessä.
1930-luvulla valmistunut Mansikkalan kapea vanha silta on ollut tarkasti ajettava pätkä Vuoksen ylityksessä.

Autoliikenne korvaaville reiteille

Autoliikenne Mansikkalan vanhalla sillalla loppui, kun uuden ratasillan rakennustyöt käynnistyivät.

Sen jälkeen nelipyöräisten kuljettajat ovat saaneet opetella korvaavat reitit Tornansillan, Kuutostien maantiesillan tai Imatrankosken siltojen kautta.

Vanha ratasilta ei ole kovin hyvässä kunnossa on ja se saattaa olla painava peruste sille, että silta varataan jatkossa vain kevyen liikenteen käyttöön.

Jos näin käy, on mahdollista, että kevyt liikenne ohjataan entisille autokaistoille ja sillan sivuille jälkiasennuksina vuonna 1960 rakennetut kevyen liikenteen ulokkeet puretaan.

Näin silta palautuisi alkuperäiseen 1930-luvun malliinsa, tosin ilman sillan päällä puhaltavaa höyryveturia, sillä raiteet sillan katolta puretaan näillä näkymin kesällä 2021.

Vaikka Mansikkakosken uuden ratasillan rakennustyöt valmistuvat marraskuun loppuun mennessä, pysyy kaksoisraiteen työmaa Imatran aseman tienoilla käynnissä vielä pitkään vuoteen 2023 saakka.

Uusi asema ja hissi kadun varteen

Isot muutostyöt alueella jatkuvat muutenkin. 1970-luvulla valmistunut keskusaseman rakennus puretaan ja korvataan pienemmällä.

Väylä on jo aiemmin kertonut suunnitelmista, joiden mukaan Tainionkoskentien varteen radan viereen rakennetaan hissi, jolla junamatkustajat voivat siirtyä katutasolta asemalaiturille.

Luetuimmat