Eksoten kotihoidossa on SuPerin mukaan edelleen ongelmia — ”Kun kuuntelin kotihoidon työntekijöiden kokemuksia, olin järkyttynyt, kuin olisi saanut märän rätin naamaan”, sanoo SuPerin asiantuntija

SuPer katsoo, että Eksoten kotihoidon imago sai kolhun: hoitajat siirtyvät muihin hommiin ja sijaisia on vaikea palkata.

Kai Skyttä

SuPer kertoi tiistaina käsityksiään Eksoten kotihoidosta. Eksoten työsuojeluvaltuutettu Pirjo Käiväräinen (oik.), SuPerin pääluottamusmies Katja laitinen (toinen oik.), SuPerin asiantuntija Sari Erkkilä (toinen vas.) ja SuPerin Lappeenrannan ammattiosaston puheenjohtaja Pirjo Raskila (vas.) olivat huolissaan tilanteesta.
SuPer kertoi tiistaina käsityksiään Eksoten kotihoidosta. Eksoten työsuojeluvaltuutettu Pirjo Käiväräinen (oik.), SuPerin pääluottamusmies Katja laitinen (toinen oik.), SuPerin asiantuntija Sari Erkkilä (toinen vas.) ja SuPerin Lappeenrannan ammattiosaston puheenjohtaja Pirjo Raskila (vas.) olivat huolissaan tilanteesta.

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer on edelleen huolissaan Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin Eksoten kotihoidosta.

— Ongelmat jatkuvat. Olen todella huolissani tilanteesta, kertoi SuPerin asiantuntija Sari Erkkilä tiistaisessa tiedotustilaisuudessa Lappeenrannassa.

SuPer oli järjestänyt maanantai-iltana tapaamisen, jossa käsiteltiin kotihoidon ongelmia. Tilaisuuteen osallistui työntekijöitä, SuPerin edustaja ja Eksoten johtoa.

— Kun kuuntelin kotihoidon työntekijöiden kokemuksista, olin järkyttynyt. Kuin olisi saanut märän rätin naamaan. Olin kuitenkin olettanut, että kahdessa vuodessa asiat olisivat kehittyneet positiivisesti, sanoo Erkkilä.

Henkilökunta on loppuun kulutettu. — Sari Erkkilä

SuPerin mukaan paras keino parantaa tilannetta on palkata lisää koulutettuja hoitoalan ammattilaisia vakituisiin työsuhteisiin.

SuPer: Sairauslomat ovat lisääntyneet

SuPer teki kesäkuussa 2018 valvontapyynnön aluehallintoviranomaiselle ja kantelun oikeusasiamiehelle Eksoten kotihoidosta.

Valvontapyynnössään SuPer piti kotihoidon tilannetta huolestuttavana: lakien ja laatusuosituksen vaatimukset eivät täyttyneet ja työntekijät kuormittuivat haitallisesti.

Avin tarkastuksen jälkeiset toimet eivät ole korjanneet SuPerin mukaan työkuormitusta. Kotihoidon henkilöstö kertoi maanantai-illan tilaisuudessa, että työtä on edelleen liian paljon.

Työntekijöiden mukaan sekä fyysinen että psyykkinen kuormitus on suurta. Asiakkaiden hoitoisuus on lisääntynyt. Koska työtahti on kireä, sairauslomat ovat lisääntyneet.

SuPerin mukaan hoitajat olivat kertoneet, että siirtymäaikoja ei edelleenkään huomioida, ja asiakkaille jää liian vähän aikaa. Asiakasturvallisuus vaarantuu.

Paljon henkilöstöä on lähtenyt kotihoidosta muualle.

— Henkilökunta on loppuun kulutettu, tiivistää Erkkilä.

Eksote lisännyt toimia ja tehnyt muita korjauksia

Työnantaja on SuPerin mukaan pyrkinyt korjaamaan kotihoidon tilannetta muun muassa aikaistamalla työaikaa vartilla eli työvuorot aloitetaan 15 minuuttia aikaisemmin.

Lisäksi käyttöön on otettu etäkäynnit, jotka ovat jossain määrin helpottaneet työntekijöiden kuormitusta.

Kotihoitoon on tammikuussa saatu 10 uutta tointa lisää ja koko vuodelle 19 uutta tointa. Nämä toimenpiteet eivät kuitenkaan ole olleet SuPerin mukaan riittäviä.

Avoimiin paikkoihin ei ole ollut hakijoita, koska kotihoidon imago on kärsinyt ongelmien vuoksi.

— Työntekijät pitävät kotihoidon työstä ja asiakkaista, mutta työtä pitää saada tehdä laadukkaasti, sanoo Sari Erkkilä.

Eksoten työsuojeluvaltuutettu Pirjo Käiväräinen kertoo, että esimerkiksi sijaispula rassaa hoitajia.

— He väsyvät, kun joutuvat tekemään tuplavuoroja ja ylimääräistä työtä.

SuPerin mukaan maanantain tapaamiseen osallistui noin 60 kotihoidon työntekijää.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset