Cafe Nissessäkin Facebookin voima on jo havaittu — Somenäkyvyydestä ollaan valmiita maksamaan

Yhteisöpalvelu Facebook mullistaa uutisvirtansa. Syynä on palaute, jonka mukaan julkinen ja mainosmainen sisältö on syrjäyttänyt kavereiden julkaisut.

Jasmin Ojalainen

Neea Suomi päivittää Cafe Nissen sosiaalisen median sivuja muutaman kerran viikossa. Facebook tavoittaa ikäjakaumaltaan laajemman asiakaskunnan, Instagram puolestaan nuoremmat käyttäjät.
Neea Suomi päivittää Cafe Nissen sosiaalisen median sivuja muutaman kerran viikossa. Facebook tavoittaa ikäjakaumaltaan laajemman asiakaskunnan, Instagram puolestaan nuoremmat käyttäjät.

Kahvilatyöntekijä Neea Suomi pitää huolen siitä, että imatralaisen Cafe Nissen sosiaalisen median tilille ilmestyy kuva muutaman kerran viikossa. Yhteisöpalvelu Facebook ja kuvapalvelu Instagram ovat kahvilalle tärkeitä markkinointikanavia. Niihin päivitetään kampanjoita, tilaustöitä ja uutisia.

— Facebookiin laitetaan enemmän päivittäisiä asioita ja sinne päivitetään jopa neljä kertaa viikossa. Ihmiset lähestyvät paljon Facebookissa ja sen kautta ollaan tavoitettu todella moni asiakkaista, Suomi kertoo.

Facebook rajoittaa yritysten näkyvyyttä

Kohta kuvat kahvilan tarjoiluista voivat jäädä usealta huomaamatta, sillä Facebook aikoo rajoittaa yritysten ja yhdistysten näkyvyyttä yhteisöpalvelun uutisvirrassa. Muutoksen taustalla voidaan nähdä tavoite, että sivujen omistajat maksaisivat Facebookille paremmasta paikasta.

Uudistukseen Suomi suhtautuu maltillisesti. Cafe Nisse on jo aiemmin maksanut Facebookille mainostilasta muutamalla eurolla kerrallaan.

— On tietysti nihkeää jos ihmiset eivät näe päivityksiä tykkäämistään asioista, joita seuraavat. Maksuvalmiutta meillä on ollut silloin tällöin muutenkin. Yleensä laitetaan päivitys ja parin viikon päästä maksetaan 3—4 euroa siitä, että se pomppaa taas ihmisten etusivulle.

Kuva uutisvirrassa toi lounastamaan

Etusivun näkyvyys voi maksaa asiakkaita. Lounastauolle pysähtyneet Eveliina Ketolainen ja Kirsi Lavonen löysivät kahvilaan nimenomaan Facebookin kautta. Heidän mukaansa yritysten sosiaalisessa mediassa julkaisema sisältö vaikuttaa silloin tällöin omiin valintoihin.

— Kun mietittiin lounaspaikkaa, satuin katsomaan, että kahvila oli mainostanut vohveleita. Se vahvisti sen, että tullaan kokeilemaan millaista täällä on lounastaa, Ketolainen kertoo.

Yritykset houkuttelevat sosiaalisen median seuraajia mitä monipuolisimmin keinoin. Kaksikon mukaan some-tykkäyksen takana voi toisinaan olla arvonta tai kilpailu, mutta pääosin kuluttajan huomion herättää ja kiinnostuksen ylläpitää hyvä kokemus.

— Jos joku osoittautuu hyväksi paikaksi, siellä on saanut hyvää palvelua tai superhyviä tarjouksia, niistä haluaa tietää jatkossakin, sanoo Lavonen.

Jasmin Ojalainen

Kirsi Lavonen (vasemmalla) ja Eveliina Ketolainen päätyivät lounasaikaan maistamaan Cafe Nissen vohveleita. Päätöksen sinetöi kuva Facebookissa.

Urheiluseuroilla niukempi some-budjetti

Seurojen ja yhdistysten on hankalampi nipistää rahaa näkyvyyteen sosiaalisessa mediassa. Imatran Pallo-Veikoille Facebook on merkittävä tiedotuskanava, kertoo IPV:n myynti- ja markkinointipäällikkö Mikko Pehkonen.

— Vielä on menty maksuttomalla linjalla, mutta näkyvyydestä maksaminen tulee väkisinkin harkintaan. Katsotaan, miten Facebookin muutos vaikuttaa.

Pehkonen ei osaa sanoa, minkälaisia summia seura pystyisi maksamaan Facebookille.

— Meillä on sama lähtökohta kuin kaikilla urheiluseuroilla: kaikki mitä tulee, menee johonkin. Heittona voisi sanoa, että alkuvaiheessa varmaan puhutaan ennemminkin sadoista kuin tuhansista euroista.

Markkinointiin panostetaan muutenkin

Facebook on tärkein tiedotuskanava lappeenrantalaisille Hito hyvälle ja Lehmus Roasterylle, kertoo Arttu Muukkonen, Hito hyvän toimitusjohtaja ja kahvipaahtimo Lehmus Roasteryn markkinointijohtaja.

Muukkosta Facebookin uudistus ei huolestuta, sillä kummankin yrityksen seuraajat ovat aktiivisia lukemaan ja jakamaan päivityksiä. Hän katsoo myös, että näkyvyyttä saa halutessaan ostettua pienellä summalla.

— Jos haluamme saada päivityksen leviämään oikein kunnolla, julkaisemme sen ja odotamme hetken, kunnes normaali sykli on mennyt ohi. Sitten pistämme joitakin euroja markkinointiin kiinni.

Yli kahden miljardin käyttäjän somejätti muuttaa algoritmiaan toistuvasti

Facebookin perustaja Mark Zuckerberg kertoi pari viikkoa sitten, että yhtiö haluaa näyttää käyttäjilleen entistä enemmän kavereiden päivityksiä ja vähemmän instituutioiden sisältöjä. Uudistuksen syynä on palaute, jonka mukaan julkinen ja mainosmainen sisältö on syrjäyttänyt kavereiden julkaisemat tuokiokuvat.

Firmojen, yhdistysten ja julkisuuden henkilöiden päivitykset eivät poistu Facebookista kokonaan, mutta tavoittavuus vähenee merkittävästi, kun algoritmi alkaa suosia käyttäjän kavereiden päivityksiä. Algoritmi on ohjelmanpätkä, joka määrää, mitkä päivitykset nousevat esille ja mitkä eivät. Facebook muuttaa sitä jatkuvasti.

Facebookia käyttää vähintään kerran kuukaudessa yli kaksi miljardia käyttäjää. Yhtiön liikevaihto 9,32 miljardia dollaria.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset