Rönkäntien liikennejärjestelyt pannaan uusiksi Vuoksenniskalla: Liikennevalot poistetaan Stora Enson rekkaliikenteen sujuvoittamiseksi

Kiertoliittymää ei tule. Sen sijaan rakennetaan kaksi alikulkutunnelia Karjalantien ja Rönkäntien ali.

Piia Kaskinen

Liikennevalot poistetaan Karjalantien ja Rönkäntien risteyksestä. Tilalle tulee kaksi alikulkutunnelia kevyelle liikenteelle. Toinen rakennetaan Rönkäntien, toinen Karjalantien ali. Urakan kilpailutus on menossa ja töiden pitäisi alkaa vielä kesän aikana.
Liikennevalot poistetaan Karjalantien ja Rönkäntien risteyksestä. Tilalle tulee kaksi alikulkutunnelia kevyelle liikenteelle. Toinen rakennetaan Rönkäntien, toinen Karjalantien ali. Urakan kilpailutus on menossa ja töiden pitäisi alkaa vielä kesän aikana.

Karjalantien ja Rönkäntien risteys Vuoksenniskalla rakennetaan uuteen uskoon loppuvuoden aikana.

Liikennevalot poistetaan, ja risteykseen tehdään kaksi uutta alikulkukäytävää kevyelle liikenteelle.

Muutostöiden tarkoitus on parantaa alueen liikenneturvallisuutta ja sujuvoittaa Stora Enson tehtaan rekkaliikennettä.

Hankkeen toteuttaa Imatran kaupungin toimeksiannosta Mitra Imatran rakennuttaja.

Kiertoliittymää ei tule

Alkuvuodesta Imatran kaupunki selvitti myös kiertoliittymän rakentamista risteykseen.

Sitä ei kuitenkaan tule.

Tähän päädyttiin Stora Enson sekä kuljetusyritysten kanssa suunnitteluvaiheessa käytyjen keskustelujen perusteella, kertoo Imatran kaupunkikehitysjohtaja Topiantti Äikäs.

— Varhaisen vaiheen tarkastelussa todettiin, ettei kiertoliittymä ole siinä paikassa hyvä, Äikäs sanoo.

Idean kiertoliittymästä tyrmäsi julkisesti heti tuoreeltaan ammattiautoilija Markku Tenha, jota Uutisvuoksi haastatteli tammikuussa 2019.

Hän arvioi kiertoliittymän päinvastoin vaikeuttavan rekkojen liikennöintiä Stora Enson tehtaille, ja ehdotti sen sijaan toisenlaista järjestelyä.

Piia Kaskinen

Matti Halko vaihtoi torstaina lamppuja Rönkäntien ja Karjalantien liikennevaloissa. Liikennevalot jäävät pois käytöstä myöhemmin tänä vuonna.

Tenhan mukaan Karjalantielle tulisi asentaa stop-merkit molempiin suuntiin ja tehtaalle kulkevalle raskaalle liikenteelle saada etuajo-oikeus, jolloin rekat voisivat ajaa risteyksestä pysähtymättä. Tämä helpottaisi merkittävästi etenkin talvista liikennöintiä, jolloin rekat jäävät pahimmillaan sutimaan liikennevaloihin.

Tenhan ehdotus ei toteudu, kertoo rakennuttaja Henry Tapiola Mitra Imatran rakennuttajasta.

Karjalantie pysyy jatkossakin pääväylänä, eli muut väistävät. Ilman liikennevaloja ja väistettävää kevyttä liikennettä rekkaliikenteen sujuvuus kuitenkin lisääntyy.

— Ilman liikennevaloja ja kevyttä liikennettä kuski voi rytmittää risteykseen tulon paremmin, kun näkee onko tulossa vastaan autoja vai ei, Tapiola sanoo.

Kilpailutus menossa.

Urakan kilpailutus on parhaillaan menossa. Tavoitteena on, että työt alkavat heinäkuun lopussa ja valmistuvat marraskuussa.

Alikulkutunnelien rakentaminen tuo mukanaan väistämättä poikkeusjärjestelyjä liikenteeseen.

Karjalantien tai Rönkäntien ollessa suljettuna rekat ja muukin liikenne kierrätetään Vihnekadun kautta.

Tämä tarkoittaa noin 350 kuorma-auton edestakaista matkaa Vihnekadun kautta päivittäin.

Liikennejärjestelyistä tiedotetaan tarkemmin lähempänä.

Luetuimmat