Imatran rantatonttien koemarkkinointi alkaa 18. toukokuuta – Kyselyllä kartoitetaan potentiaalisten tontinostajien toiveita: "Kiinnostavaa nähdä, miten koronatilanne vaikuttaa muuttohalukkuuteen pääkaupunkiseudulta"

Rantatontteja markkinoidaan muun muassa kaupungin verkkosivuilla, ulkomainoksin ja sosiaalisessa mediassa.

Niina Villman

Uudet tontit sijoittuisivat Lempukan uimarannan ja kuvassa näkyvän Melonsalmen väliin. Mukana voisi olla omarantaisiakin tontteja.
Uudet tontit sijoittuisivat Lempukan uimarannan ja kuvassa näkyvän Melonsalmen väliin. Mukana voisi olla omarantaisiakin tontteja.

Imatran rantatonttien koemarkkinointikampanjan aikataulut ovat selvillä. Saimaa-tonttien koemarkkinointi käynnistyy 18. toukokuuta ja päättyy 30. kesäkuuta.

Kaavoitusarkkitehti Kaija Maunula kertoo, että kampanjan tarkoituksena on selvittää, onko ulkopaikkakuntalaisilla ylipäätään kiinnostusta Saimaan rantatontteja kohtaan.

– Korostan, että kaavoituspäätöstä alueen suhteen ei ole tehty. Koemarkkinoinnin kautta saatuja tietoja hyödynnetään alueen mahdollisessa jatkosuunnittelussa ja kaavoituspäätöksessä.

Imatran kaupungin verkkosivuilla julkaistaan potentiaalisille tontinostajille ja vuokraajille suunnattu kysely, jonka tavoitteena on saada tietoa muun muassa tontti- ja asumistoiveista. Lisäksi koemarkkinointiaineistoa julkaistaan muun muassa Facebookissa ja ulkomainontana.

– Rasti ruutuun -kyselyllä selvitetään toiveita erilaisten asumismuotojen suhteen: Onko kiinnostusta esimerkiksi omarantaiseen tai sisätonttiin, kytkettyyn kaupunkiasumiseen tai vaikkapa puutarha- tai metsätonttiin, Maunula kertoo.

Kysely on avoinna 31. heinäkuuta saakka.

Sen ohessa julkaistaan myös video- ja kuvamateriaalia alueelta.

– Dronella kuvatulla videolla näkyy muun muassa kylpylän aluetta ja Ukonniemen alueen palveluita. Lisäksi ohessa on kolme hahmotelmakuvaa erilaisista asumismuodoista ja siitä, miten rantatontit alueelle sijoittuisivat, Maunula kertoo.

Tavoitteena sata vastausta

Mahdolliset uudet rantatontit sijoittuisivat Lempeenlietteen uimarannan ja Malonsalmen väliin. Tonttien määrä on vielä avoinna.

Kerrostaloja alueelle ei tulisi, vaan omakotitaloja ja muuta pienimuotoista kaupunkiasumista.

Maunulan mukaan markkinointimateriaalin toivotaan tavoittavan etenkin pääkaupunkiseudun asukkaita.

– Nyt eletään sellaisia aikoja, että Imatralle mielellään tarvittaisiin lisää veronmaksajia. Vapaita tontteja täällä jo on, mutta ne eivät sijaitse kovin halutuilla alueilla.

Tavoitteena on, että koemarkkinoinnin yhteydessä julkaistavaan kyselyyn saataisiin sata vastausta.

– Se voi olla ylä- tai alakanttiin. Koskaan ei voi tietää. Saimaanrantatontteja ei lähiseuduilla juurikaan ole, joten kiinnostusta aluetta kohtaan saattaisi sen puolesta hyvinkin olla, Maunula sanoo.

– On myös kiinnostavaa nähdä, miten koronatilanne vaikuttaa muuttohalukkuuteen pääkaupunkiseudulta, hän jatkaa.

Markkinointiin vajaat 10 000 euroa

Koemarkkinointi rahoitetaan tämän vuoden talousarvioon varatusta elinvoimapanostusten 400 000 euron potista, josta 120 000 euroa osoitetaan erilaisiin markkinointipanostuksiin. Maunulan mukaan tonttimarkkinoinnin materiaalien hinnaksi on arvioitu vajaat 10 000 euroa.

Koemarkkinointikampanjan sisältöä on suunniteltu työryhmässä, johon kuuluvat Imatra Base Campin, kaupungin kaavoituksen ja kaupungin maaomaisuuden hallinnan edustajat.

Imatran kaupunginhallitus päättää rantatonttien koemarkkinoinnin aloittamista kokouksessaan tänään maanantaina.

Luetuimmat

Kommentoidut