Kaupungin uusi maankaatopaikka on suunnitteilla Sienimäelle — valli suojaisi samalla asutusta kaksoisraiteen melulta

Uutta maankaatopaikkaa on kaavailtu Jauhosienenkujan ja junaradan väliin. Virasojalla maankaatopaikka on kohta täysi ja lenkkeilijät pääsevät porhaltamaan jälleen pitkin Johdinkujaa.

Minna Mäkinen

Jauhosienenkujan päässä on jo ennestään pieni maakumpare.
Jauhosienenkujan päässä on jo ennestään pieni maakumpare.

Imatran kaupunki kaavailee uutta maankaatopaikkaa Sienimäelle. Jauhosienenkujan ja junaradan väliin suunniteltu alue suojaisi samalla asutusta raidemelulta.

Uutta ylijäämämaiden läjitysaluetta tarvitaan pian, sillä Virasojan maankaatopaikka on täyttymässä tämän vuoden aikana.

— Meluselvitys kertoo, minkä verran maavalli suojaisi Sienimäen asutusta kaksoisraiteen aiheuttamalta melulta, kertoo kaupunginpuutarhuri Erika Luhtanen Imatran kaupungilta.

Kaupunki on tilannut Sienimäen maankaatopaikan suunnittelutyön Ramboll Finlandilta 7 040 euron hintaan. Suunnitelman on määrä ola valmis maaliskuun lopussa.

150 metriä pitkä ja neljä metriä korkea maavalli

Kaavailujen mukaan maata ryhdyttäisiin kasaamaan Jauhosienenkujan päähän radan suuntaisesti. Vallista tulisi kapea ja pitkä.

— Maata sinne ei sopisi kovin paljon, noin 10 000 kuutiota. Alue voisi täyttyä noin vuodessa.

Kokonaismitaltaan valli olisi noin 150 metriä. Sen katkaisisi väliltä huoltoreitti. Vallin leveys olisi maksimissaan 30 metriä ja korkeus maan pinnasta enintään neljä metriä.

Maa ajettaisiin kaavailujen mukaan paikalle joko Jauhosienenkujaa pitkin tai Sienimäen kautta kulkevaa reittiä.

Pohdinnassa on vielä, otettaisiinko Sienimäen maankaatopaikka käyttöön heti kun luvat ja ajoyhteys ovat kunnossa vai vasta Virasojan täyttymisen jälkeen.

Minna Mäkinen

Jauhosienenkujan varrella on muutamia omakotitaloja.

Maankaatopaikat pienenevät jatkossa

Imatran alueen rakennustyömailta tulevat maat on läjitetty vuodesta 2014 lähtien Virasojalle. Karjalantien ja Kuutostien välissä on kaksi maankaatopaikkaa, joista toinen on ollut jo vuosia täysi ja toinen täyttymässä.

—Jatkossa maanläjitysalueet kaupungissa pienenevät. Ajatus on, että maita hyödynnetään rakennuspaikkojen läheisyydessä, ei ajella niitä ympäri kaupunkia, sanoo Luhtanen.

Sienimäen lisäksi kaupunki on katsellut muitakin radanvarsialueita sillä silmällä.

— Esimerkiksi Itä-Siitolassa entisen Ahopellon puutarhan takana on muutama meluvalli radan ja asutuksen välissä. Niille voitaisiin ehkä tehdä jatkoa Linnansuon suuntaan, Luhtanen kertoo.

Myös Meltolasta löytyy yksi vanha maankaatopaikka, jota voisi mahdollisesti laajentaa.

Virasojalla lenkkeilijät pääsevät taas entiselle reitilleen

Virasojan täysi maankaatopaikka tullaan muotoilemaan ja maisemoimaan.

— Paikalle tulee sekapuuistutus, kertoo Luhtanen.

Samalla päättyy lenkkeilijöiden pitkä odotus Virasojalla. Johdinkujan jatkeena oleva, aiemmin suosittu kulkuväylä tullaan palauttamaan kevyen liikenteen käyttöön, kun maanajoliikenne loppuu.

Johdinkujan ja Pakkaskadun välinen kevyenliikenteen väylä suljettiin liikenteeltä 3. maaliskuuta 2014.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet

Luetuimmat

Uusimmat uutiset

Kommentoidut