”Silta sopeutuu maisemaan kohtuullisen hyvin” — Liikennevirasto hyväksyi Mansikkakosken ratasillan suunnitelman

Hannu Ojala

Mansikkakosken nykyinen silta on tullut tiensä päähän rataliikenteen palvelijana, mutta muun liikenteen käyttöön se soveltuu vielä mainiosti.
Mansikkakosken nykyinen silta on tullut tiensä päähän rataliikenteen palvelijana, mutta muun liikenteen käyttöön se soveltuu vielä mainiosti.

Liikennevirasto on hyväksynyt Mansikkakosken ratasillan ratasuunnitelman. Liikenneviraston projektipäällikkö Maija Salosen mukaan suunnitelmasta ei tullut valituksia, mutta  Fortumin kanssa käynnistettiin selvitys Vuoksen veden pinnan vaihteluista ja sen vaikutuksista rakentamiseen.


— Itse ratasuunnitelmaan se ei tuonut muutoksia, vaan sovimme rakentamisvaiheen aikaisista järjestelyistä.

Pitkä prosessi

Ratasillan suunnitteleminen on ollut pitkä prosessi. Haasteita suunnitteluun toivat Vuoksen kova virtaus ja sillan kaarevuus.


— Asioiden selvittämiseen menee yllättävän paljon aikaa, Salonen myöntää.


Vedenpinnan ja pohjamuodon mittaukset täytyi suorittaa tiettynä vuodenaikana. Ne tehtiin kuluvana kesänä, joiden pohjalta projekti nytkähti eteenpäin.

Meluhaittoja ehkäistään kaiteilla

Salonen kuvailee 7,8 miljoonan euron siltaa kustannustehokkaaksi siltaratkaisuksi, joka on teknisesti toimiva ja sopeutuu maisemaan kohtuullisen hyvin.
Uuden sillan myötä myös meluhaitat vähenevät huomattavasti.


— Siltaan tulee kaiteet läpinäkyvästä ja melua torjuvasta materiaalista, Salonen kuvailee.


Mansikkakosken ratasillan lopullinen suunnitelma on esillä kaupungintalon asiakaspalvelussa 19. tammikuuta saakka. Vuoksen itäiseltä puolelta alkavat rakennustyöt käynnistyvät vuoden 2018 aikana.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset