Koronavuosi oli haastava myös yritys- ja toimitiloja hallitsevalle Mitralle – "Aina kun asiakkaalla menee huonosti, se vaikuttaa meidänkin liiketoimintaan", sanoo Lassi Nurmi

Koronaepidemian takia Imatran seudun yritystiloja ja Imatran toimitiloja hallinnoiva Mitra joutui tulemaan vuoden aikana yrityksiä vastaan vuokrissa.

Piia Kaskinen

Autamme kaikilla mahdollisilla keinoilla, että meidän asiakkaat selviävät, sanoo Mitran toimitusjohtaja Lassi Nurmi.
Autamme kaikilla mahdollisilla keinoilla, että meidän asiakkaat selviävät, sanoo Mitran toimitusjohtaja Lassi Nurmi.

Vuosi 2020 oli monelle imatralaiselle yritykselle vaikea, ja koronavirusepidemia aiheutti yrityksille häiriöitä. Rajat menivät kiinni maaliskuussa ja venäläiset turistit katosivat kokonaan.

Koronaepidemian takia Imatran seudun yritystiloja ja Imatran toimitiloja hallinnoiva Mitra joutui tulemaan vuoden aikana yrityksiä vastaan vuokrissa ja joustamaan maksuajoissa.

Mitran toimitusjohtaja Lassi Nurmi kertoo, että Mitra tuli yrityksiä vastaan etenkin keväällä ensimmäisen korona-aallon aikana.

– Pakotteiden ja ensimmäisen kriisin aikana tuli ongelmia huhti-toukokuussa. Onneksi kesä sujui monella hyvin, hän sanoo.

Lassi Nurmen mukaan yritystiloilla on kymmeniä ellei jopa lähemmäs sata vuokralaista Imatralla. Liikevaihto on noin 6,5 miljoonaa euroa ja kaikki tulevat vuokratuloista.

Hän ei osaa suoraan arvioida prosentuaalisesti, kuinka moni vuokralaisista haki vuokrahelpotuksia.

– Keskusteluja käytiin monien, etenkin kaupan- ja ravintola-alan yritysten kanssa yksilöllisesti. Kaikkiin toimialoihin oli vaikutuksia ja häiriöitä, ja kaikkien kanssa keskusteltiin yhteistyössä Imatran seudun kehitysyhtiön (Kehyn) kanssa, Nurmi toteaa.

Vuokrahelpotuksia tarkisteltiin tapauskohtaisesti

Kurkvuoressa toimivan River Plastin vt. toimitusjohtaja Tomi Tirkkonen moitti Uutisvuoksen haastattelussa sitä, ettei heidän hallinsa kiinteistönomistaja Mitra tullut vuokrakuluissa River Plastia vastaan, vaikka teki niin monen muun yrityksen kohdalla.

Kiinteistönomistajan suhtautuminen harmitti, vaikka vuokranmaksuissa Mitra joustikin muutamalla kuukaudella.

Mitran toimitusjohtaja Lassi Nurmi kertoo, että jokaista yritystä kohdeltiin yksilönä. Jokaista vuokrahelpotuspyyntöä tarkasteltiin tapauskohtaisesti ja tutkittiin, miten korona on vaikuttanut yritykseen.

– Korona tai liiketoimintahäiriöt eivät kohtele kaikkia samalla tavalla, vaan hyvin eri tavalla. Heidänkin kanssa asioista on käyty keskustelua.

Nurmi korostaa, että kaikki yritykset ovat täysin samassa asemassa.

– Aina kun ottaa yhteyttä, niin samalla tavalla lähdemme purkamaan sitä, miten korona on vaikuttanut ja miten voidaan tulla asioissa vastaan.

Nurmi muistuttaa, että tämä vuosi on ollut myös Mitralle haasteellinen.

– Aina kun asiakkaalla menee huonosti, se vaikuttaa meidänkin liiketoimintaan, hän toteaa.