Mellonmäki nousi taas kehityskohteeksi – Imatra haluaa mukaan maastopyöräilybuumiin

Mitra on käynyt jo alustavia keskusteluja alan yrittäjien kanssa. Kaupunki olisi luomassa mäelle yrittämisen edellytyksiä.

Kanerva Jalarvo

Mellonmäellä liikkuminen tapahtuu nyt omaehtoisesti. Kaupunkilaisille tutuissa hyppyrimäen portaissa on yhteensä 272 askelmaa.
Mellonmäellä liikkuminen tapahtuu nyt omaehtoisesti. Kaupunkilaisille tutuissa hyppyrimäen portaissa on yhteensä 272 askelmaa.

Lukuisat kehityssuunnitelmat läpikäynyt Mellonmäki on nousemassa jälleen Imatran kaupungin kehityskohteeksi. Viime kesänä voimakkaasti kasvanut kotimaan matkailu sekä suuren suosion saanut maastopyöräily ovat trendejä, joihin Imatra haluaa mukaan. Näihin vastaus voisi kaupungin mukaan löytyä juuri Mellonmäeltä.

– Imatran on oltava hereillä siinä, mitä korona teki matkailulle. Pyöräily- ja retkeilyalueen kehittämisellä voitaisiin luoda kiinnostavia puitteita paitsi matkailijoille myös yrittäjille, kuvailee Imatran rakennuttajayhtiö Mitran toimitusjohtaja Lassi Nurmi.

Selvitystyötä tehty viimeksi viisi vuotta sitten

Taustalla on valtuustoaloite parin vuoden takaa. Sosiaalidemokraattinen ryhmä toivoi tuolloin Mellonmäestä ympärivuotista aktiviteettikeskusta.

Imatran seudun kehitysyhtiö teki mäen mahdollisuuksista laajan selvityksen jo vuosina 2014–2015, ja demareiden aloite näki sen riittävän taustatiedoiksi toimenpiteisiin.

Hanke kuitenkin hautautui muutamaksi vuodeksi. Se nousi hyvinvointilautakunnan käsittelyyn tämän syksyn budjetin yhteydessä ja sai rahan puutteessa tyrmäyksen. Lautakunta olisi jo todennut aloitteen loppuunkäsitellyksi, mutta kaupunginhallitus haluaa vielä katsoa elinvoimakortin.

Pyöräily- ja ulkoilmamatkailun kasvanut suosio voisi olla peruste investoinnille. Jo kuluvalle vuodelle kaupungilla on käyttämättä sen verran elinvoimapanoksiin varattua rahaa, että sillä saataisiin tehtyä kartoitus jatkotoimille.

Vanhat Kehyn tekemät suunnitelmat toimivat sinällään hyvinä pohjina. Matkailutarpeet ovat kuitenkin vuosien aikana muuttuneet, ja siksi suunnitelmia on tarkoitus tarkentaa.

Joonas Tapaninen

Mellonmäen urat ovat jo nyt maastopyöräilijöiden aktiivisessa käytössä. Arkistokuvassa Henri Pellinen.
Mellonmäen urat ovat jo nyt maastopyöräilijöiden aktiivisessa käytössä. Arkistokuvassa Henri Pellinen.

Yrittäjiä etsitään mukaan

Imatran kaupungin rooli Mellonmäellä olisi luoda edellytyksiä yrittämiselle. Nurmi on käynyt jo alustavia keskusteluja alan yrittäjien kanssa. Kyse on pienyrityksistä, joiden toimintaa voidaan edesauttaa maltillisilla panostuksilla.

Suuria summia Nurmi ei usko Mellonmäen kehittämiseen löytyvän, ainakaan aluksi.

– Kaupunki voisi tehdä ensin jotain. Sitten, kun mukaan saataisiin muita toimijoita, voitaisiin yhdessä miettiä puitteiden parantamista.

Kotimaan matkailun nähtiin jo viime kesänä vilkastuttavan Imatran aluetta. Tulevaan matkailukauteen halutaankin olla valmiina. Varsinaiseen mäen kohentamiseen voitaisiin poliitikkojen niin päättäessä ryhtyä ensi vuonna.

– Ensi kesä on ihan mahdollinen, Nurmi näkee.

Kaupunginhallitus käsittelee asiaa maanantain kokouksessaan.

Valtuustoaloitteen tärpit Mellonmäelle

Kaupungin paras näköalapaikka

Älyvalaistu kuntoilureitti

Luontopolku Mellonlahteen yhdistettynä

Kuntoportaat

Ulkokuntosali

Alamäkipyöräily

Luistelukenttä

Ulkokiipeilyseinä

Lähde: SDP:n valtuustoaloite 23.4.2018

Luetuimmat

Uusimmat uutiset