Karhumäen maastot muotoillaan temppupyörälle sopiviksi — Pumptrack-rata tuo Imatralle uuden harrastusmahdollisuuden

Imatran urheilijoiden pyöräilyjaoston touhuama pyöräilyrata on saanut lisää muotoja sitten kevään ensimmäisten lapioniskujen. Karhumäen maisemista on tarkoitus tulla yhtenäinen harrastuspaikka kaikille ikäpolville.

Jasmin Ojalainen

Jukka Mäennenä lapioi mursketta Jaakko Hasun kottikärryihin. Lapion varteen on tarttunut myös maastopyöräenduroa ajava Henri Pellinen.
Jukka Mäennenä lapioi mursketta Jaakko Hasun kottikärryihin. Lapion varteen on tarttunut myös maastopyöräenduroa ajava Henri Pellinen.

Karhumäelle huhti-toukokuun tietämiltä asti puuhailtu pyöräilyrata saa uusia muotoja kevään jälkeen. Sorakentälle ja sen kainaloon muotoutuvat pumptrack eli pumppirata ja oheismaaston kumpareiset ajolinjat soveltuvat MTB-pyöräilyn eli maastoajon lisäksi BMX-pyöräilyyn, tuttavallisemmin temppupyörällä kikkailuun.
— Keväisiä töitä jatketaan laajentamalla jaoston omilla varoilla ja nykyistä rataa muotoillaan uudelleen kivituhkalla. Pumptrackin kalliomurskeella vuorattu uusi osio saa sen jälkeen asfalttipeitteen, kertoo Imatran urheilijoiden pyöräilyjaoston puheenjohtaja Jaakko Hasu.

Jasmin Ojalainen

Karhumäen sorakentälle muotoillaan muun muassa kumpareita, kaarevia seinämiä ja hyppyreitä.

Apua maamassojen hyödyntämiseen ja maansiirtoon on saatu kaupungilta. Vapaaehtoisvoimin pyörivä hanke tarkoittaa kuitenkin avointa aikataulua. Hasun mukaan eteneminen on pitkälti kiinni keleistä ja miehityksestä.
— Riippuu siitä, kuinka paljon innokkaita touhuajia ja konetunteja meillä on käytettävissä. Radan valmistumiseen vaikuttaa myös urheilukentän remontin alta vapautuvien puhtaiden soramassojen määrä. Suorituspaikkojen käytettävyys pyritään turvaamaan siten, että uusia ajolinjoja saadaan kuntoon vaiheittain.

"Tarkoitus on tarjota sellainen paikka, missä erilaiset harrastajat voivat kokoontua." — Jaakko Hasu

Yhtenäinen harrastuspaikka kaikille

Karhumäen pyörärata ei ole aivan uutta, mutta ensimmäinen laatuaan laajempana kokonaisuutena. Aikaisemmin lajin harrastajat ovat lapioineet kurvikkaita alamäkilinjoja Mellonmäen ympäristöön. Myös esimerkiksi Tinttikallion liepeillä olevaan hiekkamonttuun on kuokittu muotoja, mutta yhtenäinen harrastuspaikka puuttuu.

Jasmin Ojalainen

Peetu Kiukas (vas.) ja Iiro Kurri seuraavat murskeen levitystä harjanteen päältä. BMX-pyörillä paikalle porhaltaneet nuoret odottavat radan valmistumista innolla.

Hasu kokee, että lajikulttuurin osalta tärkeätä on juuri harrastusmahdollisuuksien tarjoaminen.
— Puuttuu vapaita harrastuspaikkoja, jotka ovat kivoja sellaisenaan. Jos jengi kokee, että se on pop juttu ja on kiva touhuta lajin parissa, niin yleensä taidot kehittyvät siinä sivussa. Tarkoitus on tarjota sellainen paikka, missä erilaiset harrastajat voivat kokoontua.

Taidot kehittyvät harrastaessa. Hasun mukaan se tarkoittaa myös sitä, että valmiilla radalla ei tule olemaan ajojärjestystä tai ajosuuntaa. Paikan dynamiikka syntyy harrastajien arviointikyvyn mukaan.
— Idea on, että pyöräillessä pelisilmä pitää löytää itse. Porukka joutuu omatoimisesti tekemisiin toistensa kanssa ja oikeasti huomioimaan muita.
Suorituspaikka onkin poikkeava, mutta lajin kulttuurille tyypillinen. Oman havainnointikyvyn hyödyntäminen tuo lajille ominaista rohkeutta.
— Pitää uskaltaa toimia ja kantaa vastuu mestasta. Tänne ovat kaikki tervetulleita, ja sitä pyritään jakamaan.

Moukarit ja frisbeet lentelevät välissä

Jasmin Ojalainen

Ratasuunnittelija Jukka Mäennenä seuraa kaivinkoneen työnjälkeä tiiviisti.

Muuttuva maisema vaikuttaa myös sorakentän muihin järjestelyihin, sillä radan metsäosuudella väliin jää kaksi lyhykäistä frisbeegolfväylää.
— Frisbeegolfradan toimivuuden kannalta on pari hyvää väylämuutosehdotusta, jotka parantaisivat radan mielekkyyttä, linjaa Hasu.

Sen lisäksi kaupungin yleisurheilusuorituspaikoista sorakenttää asuttaa moukarihäkki, jonka heittolinja avautuu tällä hetkellä radan suuntaisesti.
— Olisi hienoa, jos täällä kaikki mahtuu olemaan ja suorituspaikkojen käytettävyys säilyy. Moukarihäkki on ainoa heittopaikka Imatralla ja sen kanssa toimivuutta on alustavasti suunniteltu turvallisuuusnäkökulmasta niin, että häkki olisi kentän kulmauksessa ja heittosuunta jäähallille päin.

Pumppaus on asian ydin

Ratasuunnittelija Jukka Mäennenän mukaan muodot syntyvät maaston profiilia soveltaen. 15 vuotta lajin parissa tarkoittaa, että Mäennenä pohjustaa osan visiota omaan tuntemukseensa.
— Itse voi arvioida, että mikä näyttää hyvältä. Testatessa sitten huomaa, että kumpua pitää siirtää 40 senttiä toiseen suuntaan tai loiventaa tietyn verran. Se on tieteen ja taiteen laji, hän naurahtaa.

Radan profiili onkin tärkeä, sillä Mäennenän mukaan lajin soljuvuus perustuu puhtaasti fysiikan lakeihin. BMX-pyöräilyssä tärkeää momentumia haetaan pumppiradalla mutkista ja jaloilla pumppaamalla.
— Tarkoitus on, että polkemisen sijaan radalla mennään sen muotoja hyväksikäyttäen. Ideana on kehittää ajotaitoa kaikenikäisille ja radat on suunniteltu toimivaksi potkupyörästä lähtien.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet