Imatra tarvitsee nykyaikaisen keskusaseman, uusiin tiloihin kaavaillaan yrityksiä kioskista autovuokraamoon – merkittävin liikkumistekijä on junamatkustaminen, joka on kasvanut viime vuosina

Uusi keskusasema mahdollistaisi paremmat liiketilat. Vuonna 2019 junamatkustajien määrä asemalla oli 190 000.

Juho Kokko

Imatran keskusaseman tiloja hyödyntää tällä hetkellä muutama toimija, kuten Kela ja Asemaravintola
Imatran keskusaseman tiloja hyödyntää tällä hetkellä muutama toimija, kuten Kela ja Asemaravintola

Imatran uudesta keskusasemasta halutaan nykyaikaiset vaatimukset täyttävä kohtaamispaikka. Toiveena on, että matkustavalla asiakkaalla olisi asemalle saapuessaan tarvittavat palvelut saatavilla. Tällaisiksi määritellään esimerkiksi kioski tai autonvuokraus.

Uusi keskusasema olisi kaupungin matkailustrategian kannalta merkittävä sijoitus.

Imatran Seudun Yritystilat Oy:n toimitusjohtaja Lassi Nurmi kertoo, että kesäkuun yhtiökokouksen jälkeen uuden aseman hankesuunnittelu liikahtaa eteenpäin. Ensin täytyy kuitenkin saada lopullinen purkupäätös vanhasta asemasta.

Modernin aseman rakentaminen on kaupungin tulevaisuuden strategiaa ajatellen tärkeä palanen, sillä Imatra haluaa profiloitua matkailukaupungiksi.

– Kylmä fakta on se, että nykyinen asema ei enää täytä tämän päivän vaatimuksia. Aika on ajanut sen ohi ja uuden aseman rakennuttaminen ajoittuisi hyvin tällä hetkellä rakennettavan kaksoisraiteen kanssa, Nurmi toteaa.

Juho Kokko

Keskuaseman parkkipaikkoja laajennettiin viime vuonna.
Keskuaseman parkkipaikkoja laajennettiin viime vuonna.

Tiloihin haetaan erilaisia yrityksiä ja parkkipaikkatilaan panostetaan

Kylmä fakta on se, että nykyinen asema ei enää täytä tämän päivän vaatimuksia — Lassi Nurmi

Uutisvuoksi kertoi maanantaina Imatran keskusaseman tulleen tiensä päähän. Nykyinen keskusasema puretaan ja sen tilalle rakennetaan uusi asemarakennus. Tällä hetkellä valtaosa keskusaseman tiloista on tyhjillään ja uusi asema tulee olemaan pinta-alaltaan pienempi.

Uudesta asemasta kaavaillaan pysähtymis- ja kohtaamispaikkaa, jossa olisi runsaasti parkkitilaa, sekä eri yritysten toimintaa. Nurmi näkee asemalla olevan tarvetta kioskille, eikä pidä ravintolatoimintaa mahdottomana ajatuksena.

– Imatra on matkailukaupunki ja meillä on paljon työmatkailua junalla. Meidän strategiamme aseman suhteen lähtee turismin ja työmatkaliikenteen myötä, joten tavoitteena on, että asemalle saadaan niitä tukevia palveluita, Nurmi kertoo.

Uuden aseman liityntäpysäköintiin eli joukkoliikennepysäkin yhteydessä olevaan pysäköintitilaan tullaan panostamaan, jotta siirtyminen autosta tai polkupyörän selästä junaan ja toisin päin olisi jouhevaa. Nurmi väläyttää myös autovuokraamotoiminnan mahdollisuutta.

Junamatkustaminen kasvanut Imatralla viime vuosina

VR:n tilastoinnin mukaan junamatkustaminen kasvoi vuoden 2017 aikana edellisvuoden 125 000 matkustajasta 178 000 matkustajaan. Viime vuonna matkustajamääriin ei tullut muutosta edellisvuoteen verrattuna. Kaksoisraiteen valmistuttua juna-aseman kapasiteetti tulee nousemaan entisestään.

Imatralta junat kulkevat joko Helsingin tai Joensuun suuntiin. Imatraa asukasluvultaan lähellä olevassa Lempäälässä matkustajille tarkoitettua rakennusta ei ole, mutta VR:n lippuautomaatti löytyy radan varresta. Lempäälästä reitit kulkevat muun muassa Tampereen ja pääkaupunkiseudun suuntaan.

Imatran aseman matkustajamäärät

(sis. lähtevät, saapuvat ja vaihtomatkustajat)

2019: 190 000 (+0%)

2018: 190 000 (+8%)

2017: 178 000 (+40%)

2016: 125 000 (+0%)

(lähde: VR)

Luetuimmat