Kouvolan valvonta-autoa kutsutaan Mustaksi Surmaksi, Etelä-Karjalan autolla ei ole vielä lempinimeä — Vuorokauden mittaisessa tehoiskussa noin joka viides sen ohi ajaneista ajoi ylinopeutta

Poliisin jokasyksyinen nopeusvalvontamaraton päättyi torstaiaamuna. Liikuteltava valvonta-auto päivystää maakunnan teillä kuitenkin jatkuvasti.

Raimo eerola

Nopeusvalvontamaratonissa räpsyivät myös kaikkien käytössä olevien peltipoliisien kamerat.
Nopeusvalvontamaratonissa räpsyivät myös kaikkien käytössä olevien peltipoliisien kamerat.

Poliisin valtakunnallinen liikennevalvonnan tehoisku päättyi torstaiaamuna kello kuusi.

Liikenteen nopeuksia mitattiin poliisin koko käytössä olevalla kalustolla, eli noin 120 automaattivalvontakameralla, sekä 24 liikuteltavalla valvonta-autolla.


Etelä-Karjalassa yksi liikuteltava valvonta-auto


Yksi liikuteltavista valvonta-autoista partioi Etelä-Karjalan teillä.

Sen ohi ajaneiden kaasujalka oli raskaimmillaan aamun tunteina. Kello kuudesta kahteentoista ylinopeutta posotti noin joka kolmas.
Puolestapäivästä iltakuuteen meno hiljeni hieman: ylinopeutta huristi tuona aikana noin joka neljäs.
Illalla meno hiljentyi oikein kunnolla. Iltakuudesta aamukuuteen valvontakamera välähti noin joka kymmenennelle: 26:lle kaikkiaan 296 autosta.

Kaikkiaan vuorokauden aikana valvonta-auton ohi ajoi 1578 autoa. Niistä kuviin pääsi 347.

Vesa Seppänen Etelä-Karjalan liikenneryhmästä ehti päivystää keskiviikkona kaikkiaan kuudessa paikassa, lähinnä Imatralla ja Lappeenrannassa.
— Paikoista viisi oli koulujen lähellä. Onneksi suurin osa ylinopeuksista johti vain huomautuksiin, esimerkiksi Kaukaan koululla huomautuksia annettiin 80 prosentissa ylinopeuksista, hän sanoo.

Vuorokauden mittaisessa tehovalvontaiskussa räpsyivät myös tavallisten peltipoliisien kamerat.


Noin 200 valvontapistettä

Heli Jämsén-Turkki Kaakkois-Suomen poliisin viestinnästä muistuttaa, että vaikka valtakunnallinen tempaus kesti vain päivän, niin maan ja maakunnan teillä sama toiminta jatkuu ihan normaalisti, päivästä toiseen.

Se tarkoittaa, että Seppänen hyppää valvonta-auton rattiin tänäänkin, ja suunnistaa sen kanssa jonnekin päin maakuntaa.
— Jostain tästä Imatran seudulta varmaan aloitan, ja jossain vaiheessa siirryn Lappeenrannan puolelle. Tänään työvuoro kestää vain kahdeksan tuntia, ei tässä ajassa kauemmas ehdi, hän naureksii.

Etelä-Karjalassa liikkuvalle valvonta-autolle on määritelty noin 200 tiettyä valvontapistettä. Niitä on maakunnan jokaisessa kunnassa.

Kun tänään ajaa ylinopeutta Seppäsen tutkaan, hän lähettää tilanteesta kuvan Liikenneturvakeskukseen työvuoronsa lopulla. Ruuhkista riippuen sieltä voi saada postia jopa noin viikon kuluessa.

Vain yksi kollega

Valvonta-auton ajaminen on harvojen hommaa. Etelä-Karjalan alueella sitä ajavat vain Seppänen, ja yksi hänen kollegansa.

Etelä-Karjalan poliisilla on ollut valvonta-auto reilut kaksi vuotta, Seppänen kertoo. Ja kun sellainen kerran on, sitä on tarkoitus käyttää mahdollisimman paljon.
— Tiedän, että Kouvolan seudun valvonta-auto on saanut lempinimekseen Musta surma. Mutta en ole kuullut, että tällä meidän autollamme vielä lempinimeä olisi.

Ylinopeuksia enemmän kuin viime vuonna

Torstaina iltapäivällä poliisi tiedotti, että torstaiaamuna päättyneessä 24 tunnin nopeusvalvontamaratonissa mitattiin ylinopeuksia enemmän kuin vastaavissa valvonnoissa edellisinä vuosina.
— Ylinopeustapaukset nousivat viime vuoden hieman yli 4 000 tapauksesta noin 5 500 tapaukseen vuorokauden aikana, Liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja ylikomisario Dennis Pasterstein sanoo.

Juttua päivitetty klo 14.52: Lisätty viimeinen kappale

Luetuimmat

Uusimmat uutiset