Yllätysveto Imatralta: Kaupunginhallitus päätti äänestyksen jälkeen, ettei Svetogorskiin vievää pyörätietä rahoiteta

Rahaa olisi tarvittu 250 000 euroa. Timo Härkösen (ps.) esityksestä Imatra jää pois Ely-keskuksen hankkeesta. Päätös syntyi äänin 5–6.

Kai Skyttä

Rajan yli pääsee normaalitilanteessa myös polkupyörällä. Vain pyörätie puuttuu.
Rajan yli pääsee normaalitilanteessa myös polkupyörällä. Vain pyörätie puuttuu.

Imatra ei osallistu Venäjän rajalle vievän kevyen liikenteen väylän rakentamiseen.

Imatran kaupunginhallitus päätti asiasta maanantaina tiukan äänestyksen jälkeen.

Äänestykseen päädyttiin Timo Härkösen (ps.) tehtyä muutosesityksen vs. kaupunginjohtaja Kaisa Heinon päätösesitykseen, jonka mukaan Imatran kaupunki sitoutuu rahoittamaan raittihanketta ensi vuonna 250 000 eurolla.

Härkönen teki vastaesityksen, ettei rahoitukseen sitouduta.

Muutosesitys sai kannatusta ryhmä 22:n keskuudessa, joten asiasta äänestettiin.

Härkösen muutosesitys voitti äänin 5–6. Sen puolesta äänestivät Mikko Airas (kok), Airi Aalto (sin.), Veikko Lankinen (kesk.), Lilla Saaristo (kok.) sekä Anna Helmistä tuurannut Irma Hujanen (kok).

Kaupunginhallituksen demarit äänestivät puolestaan rahoitukseen sitoutumisen puolesta.

Varsinainen rahoituspäätös oli tarkoitus tehdä ensi vuoden talousarvion käsittelyn yhteydessä kaupunginvaltuustossa loppuvuodesta.

Koska kaupunginhallitus torppasi hankkeen jo tässä vaiheessa, sitä ei viedä enää kaupunginvaltuuston käsittelyyn.

750 000 euron hanke

Pyörätien rakentaminen Pietarintien varteen Kartiokuusenkadulta Venäjän rajalle maksaa alustavan kustannusarvion mukaan 750 000 euroa.

Pitkään valmisteltu hanke piti toteuttaa ensi vuonna Kaakkois-Suomen Ely-keskuksen toimesta.

Puolet rahoituksesta olisi saatu Väylävirastosta sillä edellytyksellä, että toinen puoli tulee alueen toimijoilta.

Etelä-Karjalan liitto oli valmis hoitamaan kolmasosan omarahoitusosuudesta, jolloin Imatran kaupungin maksettavaksi olisi jäänyt 250 000 euroa.

– Hanke ei tule nyt toteutumaan, vs. kaupunginjohtaja Kaisa Heino toteaa.

Hyvä hanke, mutta liian kallis

Timo Härkönen ei kyseenalaista pyörätien tarpeellisuutta. Hanke on hänestä hyvä, mutta Imatran maksuosuus on liian suuri, etenkin kun Pietarintie ei ole Imatran kaupungin, vaan Ely-keskuksen tie.

– Totta kai minä ja muut haluamme pyöräteitä Imatralle, mutta emme tuohon hintaan tai tavalla miten tuota asiaa on valmisteltu ja lopulta tuotu päätettäväksi, Härkönen kommentoi.

Hannu Ojala

Kokoomuksen Mikko Airas (kuvassa oikealla) äänesti Timo Härkösen (ps.) tekemän  muutosesityksen puolesta (kuvassa vas). Arkistokuvassa takimmaisena Leo Makkonen.
Kokoomuksen Mikko Airas (kuvassa oikealla) äänesti Timo Härkösen (ps.) tekemän muutosesityksen puolesta (kuvassa vas). Arkistokuvassa takimmaisena Leo Makkonen.

Härkösen mukaan Imatran kaupunginvaltuusto on myöntänyt hankkeelle omarahoitusosuutta 90 000 euron edestä jo aiempina vuosina, mutta varat kohdennettiin lopulta aivan muuhun. Nyt samaa hanketta pitäisi olla rahoittamassa uudelleen, mitä hän ei hyväksy.

– Näyttää siltä, että jokin suunnitelma petti, hankkeeseen aikanaan varatut rahat kelpasivatkin toisaalle ja nyt koetettiin saada lisää kuntalaisilta rahaa, Härkönen sanoo.

Imatran kaupungin yhteysjohtaja Tea Laitimo torjuu kritiikin. Hänestä kyse on väärinkäsityksestä. Samaan aikaan on käynnissä useita eri hankkeita pyöräilyreittien ja -yhteyksien kehittämiseksi rajan molemmin puolin. Imatran aiemmin myöntämät 90 000 euroa oli tarkoitettu eri hankkeeseen kuin nyt esillä oleva pyörätien rakentaminen Disa's Fishiltä rajanylityspaikalle, Laitimo kertoo.

Väärä signaali Imatralta

Kaisa Heino toivoo, ettei kaupunginhallituksen päätös lähetä vääränlaista signaalia muille tahoille.

– Ettei tehdä vääriä päätelmiä, ettei Imatran kaupunki ole sitoutunut rajanylityspaikan kehittämiseen, Heino sanoo.

Imatra pyrkii parhaillaan kaikin voimin edistämään Imatran rajanylityspaikan avaamista kansainväliselle junaliikenteelle.

Maanantaina kaupunginhallitus vahvisti 10 000 euron omarahoitusosuuden Imatra-Svetogorsk -raideyhteyden kehittämishankkeen toisen vaiheen toteuttamiseen.

Timo Härkönen viestittää, ettei rajanylityspaikan pyörätietäkään ole kokonaan torpattu. Mikäli raideyhteys toteutuu, kevyen liikenteen väylästöä joudutaan joka tapauksessa kehittämään mahdollisten uusien juna-asemien ympäristössä.

Luetuimmat