Joulukauppa oli Imatrankoskella hiljaisempaa kuin edellisinä vuosina, kertovat kävelykadun läheisyydessä toimivat yrittäjät — Vaatekauppojen sulkeutumiset huolettavat Koskenpartaalla

Muoti Modan yrittäjän Sari Tukiaisen mukaan Imatrankoskella pahin juttu on kauppojen kuolemiset, josta esimerkkinä on H&M:n lopettamisuutinen. Imatrankoskella kauppoja on liian vähän, ja niitä tarvitaan enemmän, Tukiainen sanoo.

Santeri Tynkkynen

Muoti Moda jäi joulukaupassa hieman viime vuodesta, yrittäjä Sari Tukiainen kertoo.
Muoti Moda jäi joulukaupassa hieman viime vuodesta, yrittäjä Sari Tukiainen kertoo.

Joulukauppa oli vuonna 2019 Imatrankoskella hiljaisempaa kuin aikaisempina vuosina. Näin kertoo Koskenpartaan ympärillä toimivat yrittäjät, kuten Muoti Modan yrittäjä Sari Tukiainen.

— Kävelykadulla oli hyvin hiljaista. Ehkä joulukauppa oli sitten keskittynyt Mansikkalaan, Tukiainen pohtii.

Muoti Modan yrittäjä odotti joulukaupasta vilkkaudeltaan samanlaista kuin vuosi sitten. Tavoitteeseen ei aivan päästy, vaan Moda jäi hieman edellisen vuoden joulukaupasta, Tukiainen sanoo.

Jos ennen joulua olleet ennusmerkit pitävät paikkansa, niin kohta taas hiljenee. — Sari Tukiainen

Venäläisten ostokäyttäytyminen joulun alla oli Tukiaisen mukaan samanlaista kuin edellisenäkin vuonna. Hänen mukaansa tosin koko vaatekaupan alaa tällä hetkellä ravistaa se, että naiset haluavat säästää maapalloa ja ovat luopuneet ostamisesta.

— Miehet pitävät nykyisin vaatekauppaa yllä, hän mainitsee.

H&M:n lopettaminen kauhistutti

Tällä hetkellä venäläisillä on menossa vapaat, joka tarkoittaa vilkasta kaupankäyntiä. Mitä sen jälkeen tapahtuu, sitä Tukiainen ei vielä tiedä.

— Jos ennen joulua olleet ennusmerkit pitävät paikkansa, niin kohta taas hiljenee, hän pohtii.

Tukiaisen mukaan Imatrankoskella pahin juttu on kauppojen kuolemiset, josta esimerkkinä on H&M:n lopettamisuutinen. Tukiaisen mielestä Imatrankoskella kauppoja on liian vähän, ja niitä tarvittaisiin enemmän.

— Olin kauhuissani torstain H&M:n lopettamisuutisesta, hän harmittelee.

Myös Pia Nuora pelkää ketjukauppojen lähtemistä

Koskenpartaalla Koskikengän yrittäjä Pia Nuora kertoo, että kenkäkaupassa joulukauppa ei hirveästi näy muuta kuin lahjakorttien muodossa.

— Voi silti sanoa, että hieman oli hiljaisempaa kuin vuosi sitten.

Kenkäkaupassa venäläiset ovat piristys, joka Nuoran mukaan näkyy selkeästi myynnissä.

Myös Nuoraa huolettaa se, että Imatrankoskelta lähtee kauppoja pois. Hän toivoo, ettei kaikki ketjuliikkeet sulkisivat oviaan Imatralla.

— Yksi jos lähtee, niin helposti tapahtuu ketjureaktio, ja kaikki lähtevät, hän sanoo.

Santeri Tynkkynen

Koskikengän Pia Nuoran mukaan venäläiset ovat piristysruiske kenkäkaupassa.
Koskikengän Pia Nuoran mukaan venäläiset ovat piristysruiske kenkäkaupassa.

Kellokauppakin hiljaisempaa

Kello- ja kultasepänliike Sunisen myyjä Anne Sievers on Tukiaisen ja Nuoran kanssa samoilla linjoilla: joulukauppa oli selkeästi rauhallisempaa kuin edellisinä vuosina.

— Ehkä hieman enemmän odotin ihmisiä jouluostoksille, hän mainitsee.

Kalevala-korut ovat joulumyynnissä selkeä hittituote, mutta esimerkiksi kellokauppa oli myös viime joulun tienoilla pienempää kuin edellisenä vuonna.

— En tiedä sitten, kuinka paljon nettikauppa tähän vaikuttaa, Sievers pohtii ja mainitsee, että venäläiset eivät kultasepänliikkeestä juurikaan tuotteita osta.

Minna Mäkinen

Kelloja myytiin Sunisella edellisjoulua vähemmän.
Kelloja myytiin Sunisella edellisjoulua vähemmän.

Lämpimät kelit haittasivat Intersportin joulukauppaa

Intersport avasi ovensa uusien yrittäjien Jenni Härkösen ja Markus Hämäläisen johdolla loka-marraskuun taitteessa, muutamaa viikkoa ennen joulukaupan alkua.

Esimerkiksi suksia ei osteta lapselle niin helposti lahjaksi, jos kotona tulee huuto, kun ei pääsekään hiihtämään. — Markus Hämäläinen

Uudet yrittäjät lähtivät ensimmäiseen jouluun varovaisin odotuksin. Hämäläisen mukaan Intersport pääsi suunniteltuihin tavoitteisiin siinä tilanteessa, että lunta ei maassa ole.

— Tyytyväinen saa olla, ei joulukauppa missään nimessä huonosti mennyt.

Hänen mukaansa leuto sää vaikutti joulukauppaan paljon. Talviurheilun välineet odottavat hyllyssä, eikä niitä ostettu niin herkästi joululahjaksi, kuin talvisimmilla keleillä.

— Esimerkiksi suksia ei osteta lapselle niin helposti lahjaksi, jos kotona tulee huuto, kun ei pääsekään hiihtämään, Hämäläinen mainitsee.

Kauppa on hänen mukaansa käynyt hyvin vaate- ja jalkineosastoilla, joka on Intersportille tärkeää. Sen sijaan kylmän kelin tuotteet ovat haastavia myydä.

— Ihmiset ostavat tänä päivänä enemmän ja enemmän tarpeeseen, eikä kaappiin odottamaan talven tuloa.

Venäläisiä Hämäläisen mukaan käy kaupoilla koko ajan enemmän ja enemmän. Venäläiset käyttävät rahaakin jo enemmän kuin niin sanottuina mustina vuosina, Hämäläinen kertoo.

Santeri Tynkkynen

Vuoden 2019 joulusesonki oli ensimmäinen yrittäjänä Markus Hämäläiselle.
Vuoden 2019 joulusesonki oli ensimmäinen yrittäjänä Markus Hämäläiselle.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset