Paperharjuntien asukkaat ihmettelevät ajoradan kapeutta: ”Näillä näkymin tämä tie on luokiteltu liian kapeaksi”, tien varrella asuva Pekka Saastamoinen ihmettelee

Liikennejärjestelyistä ja työmaasta ei ole ollut suurta haittaa asukkaille. Paperharjuntien loppupäässä asuvat Luukkaset ovat tyytyväisiä, että raskas liikenne on poistunut tieltä.

Santeri Tynkkynen

Paperharjuntien työmaalla näyttää nyt tältä. Työmaan ohitse pääsee kulkemaan jalan ja polkupyörällä.
Paperharjuntien työmaalla näyttää nyt tältä. Työmaan ohitse pääsee kulkemaan jalan ja polkupyörällä.

Paperharjuntien saneeraus ja kevyen liikenteen väylän rakentaminen on parhaillaan käynnissä. Saneeraus aloitettiin viime vuonna, jolloin työt aloitettiin Joutsenonkadun puolelta Paperharjuntien alkupäästä. Nyt töitä tehdään Piisaminkadun ja Nuijasuonkadun välisellä alueella.

Alueen asukkaat ihmettelevät, miksi ajorata työmaan alkupäässä, jossa kevyenliikenteen väylä ja tien saneeraus ovat jo valmiita, jätettiin niin kapeaksi.

— Hyvä, että tie kunnostetaan, mutta näillä näkymin tämä tie on luokiteltu liian kapeaksi, Paperharjuntiellä asuva Pekka Saastamoinen ihmettelee.

Hänen mukaansa jos esimerkiksi linja-auto ja kuorma-auto kohtaavat tiellä, ne eivät pysty kohtaamaan toisiaan.

— Siinä olisi ollut varaa ottaa pyörätietä puoli metriä kapeammaksi, hän pohtii.

Saastamoisen mukaan suunnittelussa on muutenkin tehty virheitä. Hän kertoo, että Hosseinlahdentieltä Paperharjuntielle tullessa on jätetty huomioimatta kaupungin suuntaan menevä kevyt liikenne.

— Sinne ei ole tehty jalkakäytävän reunaan sellaista paikkaa, mistä pääsisi menemään pyörätien puolelle. Siinä on jätetty myös huomioimatta suojatie, hän toteaa.

Santeri Tynkkynen

Pekka Saastamoinen lenkkeilee Otto-koiransa kanssa Paperharjuntien lähistössä päivittäin. Hän ihmettelee tien kapeutta ja suunnitteluvirheitä.
Pekka Saastamoinen lenkkeilee Otto-koiransa kanssa Paperharjuntien lähistössä päivittäin. Hän ihmettelee tien kapeutta ja suunnitteluvirheitä.

Raskas liikenne poistunut tieltä

Paperharjuntien loppupäässä asuvat Marjo ja Matti Luukkanen kertovat, että tiellä oli aikaisemmin todella paljon liikennettä sekä ylinopeutta.

Myös Matti Luukkanen ihmettelee sitä, miksi tiestä tehdään näin kapea. Marjo Luukkanen pohtii, että kapeampi tie toisaalta voi alentaa ajonopeuksia. Heidän mukaansa myös pyöräliikenne on aina ollut kovaa Paperharjuntiellä.

— Sen kannalta on hyvä, että heille tulee oma kaista, Marjo Luukkanen kertoo.

Työmaasta ei ole heille vielä ollut minkäänlaista haittaa. He kertovat, että heille ei ole väliä, mitä kautta he ajavat kotoa kaupungille. Mutta haittoja on varmasti edessä, kun työmaa etenee heidän talonsa kohdalle.

— Silloin voi olla vaikeuksia. Mutta remonttia kun tehdään, niin silloin joutuu vähän taipumaan. Hyvä että tämä vihdoin tehdään, Marjo Luukkanen sanoo.

Yksi positiivinenkin asia tietyöstä löytyy: raskas liikenne on poistunut tieltä kokonaan. Marjo kertoo, että raskasta liikennetta kulki tiellä aikaisemmin paljon. Raskas liikenne muun muassa pöllytti hiekkaa, jonka myötä ikkunat likaantuivat nopeasti.

— Toivotaan, ettei raskas liikenne enää tielle palaa.

Santeri Tynkkynen

Paperharjuntiellä asuvat Marjo ja Matti Luukkanen toivovat, että raskas liikenne ei palaisi enää tielle.
Paperharjuntiellä asuvat Marjo ja Matti Luukkanen toivovat, että raskas liikenne ei palaisi enää tielle.

Lenkkeilijät tyytyväisiä kevyen liikenteen väylään

Aamulenkillä Paperharjuntien valmiissa päässä olleet Ritva Kohonen sekä Leena Sinkkonen kertovat, että myöskään heille tietyöstä ei ole ollut suurempaa haittaa.

He ovat tyytyväisiä, että tielle rakennetaan kevyen liikenteen väylä, koska he lenkkeilevät alueella päivittäin.

— Onhan se hyvä, ei tarvitse sitten niin ajatella noita autoja, Ritva Kohonen toteaa.

Nykyisen työmaaosuuden on määrä valmistua marraskuussa 2019.

Luetuimmat