Imatran kaupunginvaltuusto hieroi jo rahoituksen rajan pinnan pyörätielle – Valtuustossa äänestettiin vielä asian pöydälle panosta ja lisäselvityksistä

Pyörätie Pietarintien marketeilta Venäjän rajalle pilkotaan kahteen osaan.

Jarmo Hämäläinen

Imatran kaupunginvaltuuston ko0kouksessa ei otettu maanantaina lainkaan yleisöä lehtereille. Kaupungintalon aulasta saattoi ruudulta seurata, kuinka Niina Malm (sd.) johti puhetta kokouksen alussa, mutta poistui sitten ilmeisesti valtakunnan politiikan kiireiden vuoksi Helsinkiin kesken kokouksen.
Imatran kaupunginvaltuuston ko0kouksessa ei otettu maanantaina lainkaan yleisöä lehtereille. Kaupungintalon aulasta saattoi ruudulta seurata, kuinka Niina Malm (sd.) johti puhetta kokouksen alussa, mutta poistui sitten ilmeisesti valtakunnan politiikan kiireiden vuoksi Helsinkiin kesken kokouksen.

Viime keväänä Imatran kaupunginhallituksessa ryhmä 22:n voimin äänin 6–5 nurin mennyt rahoitus rajanpinnan pyörätiehankkeelle sai maanantaina Imatran kaupunginvaltuustolta rahoituspäätöksen.

Valtuusto hyväksyi pitkän keskustelun jälkeen Pelkolan rajanylityspaikalle johtavan pyörätien osalta kaupungin omavastuu osuudeksi 125 000 euroa. Se on osa 490 000 euron kokonaiskustannuksia. sss

Pyörätie jaettiin kahteen osaan

Imatran kaupunki on tässä vaiheessa rahoittamassa osaltaan hanketta, jossa pyörätie rakennetaan Pietarintien markettien ja Pelkolan rajanylityspaikan välille. Hanketta on tukemassa myös Etelä-Karjalan liitto.

Hankkeen toiseen osaan, joka sisältää pyörätien rakentamisen rajanylityspaikalla, haetaan rahoitusta rajat ylittävästä CBC-ohjelmasta. Silloin omarahoitusosuuden pyörätielle maksaisi Väylävirasto.

Vielä keväällä Imatran kaupungin maksuosuus olisi ollut 250 000 euroa. Silloin hankkeen kokonaiskustannusarvio olisi ollut 750 000 euroa ja pyörätie olisi jatkunut Pietarintien markettien kohdalta Venäjän rajalle asti. Nyt hanke on pilkottu kahteen osaan, joista Imatran kaupunki on rahoittamassa toista ja toiseen odotetaan rahaa CBC-ohjelmasta.

Anu Pakarinen

Rajanpinnan pyörätiellä on tarkoitus parantaa kevyen liikenteen reittejä Imatran ja Svetogorskin välillä. Pyörätien rakennustyöt ovat alkamassa myös Venäjän puolella.
Rajanpinnan pyörätiellä on tarkoitus parantaa kevyen liikenteen reittejä Imatran ja Svetogorskin välillä. Pyörätien rakennustyöt ovat alkamassa myös Venäjän puolella.

Valtuustossa pyörätiehankkeen monet kiemurat aiheuttivat pitkän keskustelun, jossa Anssi Piirainen (vas.) ihmetteli muuttuvia kustannuksia ja epäselviä kustannusarvioita.

Piirainen esitti asian pöydälle jättämistä ja jatkovalmistelua. Häntä kannatti Timo Härkönen (ps.) , mutta äänin 33–4 jatkoselvityksestä luovuttiin ha hanke hyväksyttiin valtuustossa kaupunginhallituksen esityksen mukaisesti.

– Se tässä kiinnostaa, että onko mitään tietoa siinä, millä aikataululla nämä kaksi eri hanketta etenevät, kysyi Anu Urpalainen (kok.).

Apulaiskaupunginjohtaja Kaisa Heinon mukaan mitään varmuutta siitä ei ole, koska rajanylityspaikan alueella rakennettava pyörätie on riippuvainen Väyläviraston ja CBC-ohjelman rahoituksesta.

Kevyen liikenteen ongelmat raja-asemalla

Sosiaalidemokraatit kannattivat keväällä pyörätien ulottamista koko matkalle rajalle asti.

– Siellähän ne ongelmat ovat kevyen liikenteen ja kansainvälisen liikenteen kohdatessa, muistutti Heikki Luukkanen.

Ilkka Nokelaisen (sd.) mielestä asia piti saada vihdoin viimein maaliin.

– Pyöräily on nouseva harrastus ja Imatralle on tulossa ensi kesänä iso kansainvälinen pyöräilytapahtuma. Johan meille nauraa naurismaan aidatkin, jos ei tällaisesta summasta pystytä päättämään, Nokelainen sanoi.

Luetuimmat