Kova arvio: Parikkalan rajanylittäjistä jopa 40 prosenttia olisi uusia matkailijoita — Puoli miljoonaa ylitystä pitäisi raja-aseman auki ympäri vuorokauden

Parikkalan rajanylityspaikkaa ei saada auki ilman lisärahoitusta, muistuttaa Kaakkois-Suomen rajavartioston apulaiskomentaja.

Petri Vanhanen

Parikkalan rajanylityspaikan on tarkoitus aueta kansainväliselle liikenteelle vuonna 2024. Arkistokuva.
Parikkalan rajanylityspaikan on tarkoitus aueta kansainväliselle liikenteelle vuonna 2024. Arkistokuva.

Kaakkoisrajalla suhtaudutaan maltillisen realistisesti Parikkalan rajanylityspaikan aukeamiseen kansainväliselle liikenteelle.

Kaakkois-Suomen rajavartioston apulaiskomentaja, everstiluutnantti Juha Kivelä kertoo ottaneensa tiedon mielenkiinnolla vastaan ja odottaa tarkempaa infoa valtion lupaamasta lisämäärärahasta.

—Parikkalan aseman avaaminen liittyy olennaisesti Kaakkois-Suomen rajavartioston toimintaan. Tarvitsemme lisää rahaa, sillä tällä hetkellä ei ole henkilöstöä eikä kiinteistöjä kansainvälisen liikenteen hoitamiseen Parikkalassa, Kivelä sanoo.

Asema maksaa 25 miljoonaa euroa

Rajavartioston arvion mukaan Parikkalan aseman rakentaminen maksaa 25 miljoona euroa. Kivelä sanoo, että aseman valmistuttua siellä tarvitaan työvoimaa 66 henkilötyövuoden verran, jos rajan yli kuljetaan ympärivuorokautisesti.

Jotta Parikkalan asema pidettäisiin auki ympäri vuorokauden, pitäisi siellä tehdä noin puoli miljoonaa rajanylitystä vuodessa.

Kivelä korostaa, että Parikkalan aseman liikennettä on tässä vaiheessa erittäin vaikea ennustaa.

Hän sanoo, että liikenteen määrään Venäjältä päin vaikuttavat etenkin venäläisten ostovoima sekä rajan lähialueen vetovoiman kehittyminen.

— Tähän asti vetovoimaisia ovat olleet Imatran ja Lappeenrannan kauppakeskittymät, Kivelä sanoo.

Suomalaisten matkustusintoa Venäjälle voivat lisätä sähköisen viisumin käyttöönotto lähivuosina sekä Venäjän teiden kunnon parantuminen. Kivelän mukaan Venäjä on osoittanut kiinnostusta Parikkalan aseman avaamiseen sillä, että se on jo kunnostanut Viipuriin, Pietariin ja Sortavalan vieviä teitä.

— Maakunnassa tehdyissä selvityksissä arvioidaan, että Parikkalassa rajan ylittäjistä uutta liikennettä olisi 30—40 prosenttia ja loput liikenteestä tulisi muilta raja-asemilta, Kivelä sanoo.

Työpaikat eivät ole vaarassa

Kivelän mukaan työt eivät rajavartiossa lopu Etelä-Karjalan rajanylityspaikoilla, vaikka liikenne jakautuisikin uudella tavalla Parikkalan aseman avauduttua.

— Kenenkään työpaikkaa Parikkalan aseman avaaminen ei vie.

Parikkalan rajanylityspaikka aukeaa kansainväliselle rajaliikenteelle vuonna 2024.

Asia tuli ilmi, kun Antti Rinteen (sd.) hallitus kertoi ensi vuoden budjetistaan tiistaina.

Parikkalan rajanylityspaikalla on tälläkin hetkellä liikennettä. Sen läpi kulkee tavaraliikennettä eli pääsääntöisesti rajan ylittävät venäläiset puu- ja hakeautot, jotka kuljettavat materiaalia Etelä-Karjalan tehtaille, sekä tavarakuljetuksiin liittyvä työpaikkaliikenne.

— Kansainvälisen henkilöliikenteen hoitaminen Parikkalassa ei tällä hetkellä ole mahdollista, Kivelä sanoo.

Luetuimmat