Imatra Base Campin matkailumarkkinointi osin lepotilassa, tapahtuma- ja leirivarauksia on jouduttu perumaan – Mutta positiivistakin on, kertoo toimitusjohtaja Jukka Aallikko: "Ei elämä ole kokonaan pysähtynyt"

Kaupungin myynti- ja markkinointiyhtiö Base Camp sopeutuu nyt tilanteeseen, jossa matkailu- ja tapahtumamarkkinointi viettävät toistaiseksi hiljaiseloa. Tällä hetkellä keskustellaan siitä, mitkä kesän tapahtumista perutaan ja mitkä siirtyvät mahdollisesti syksyyn.

Anssi Kemppinen

Arkistokuvassa esiintyvä Base Campin toimitusjohtaja Jukka Aallikko uskoo kulttuuritalo Virran syksyn olevan kaikesta huolimatta vilkas.
Arkistokuvassa esiintyvä Base Campin toimitusjohtaja Jukka Aallikko uskoo kulttuuritalo Virran syksyn olevan kaikesta huolimatta vilkas.

Tällä hetkellä Imatra Base Campin matkailumarkkinointi on osin jäissä, kertoo toimitusjohtaja Jukka Aallikko. Syynä on koronaviruksen aiheuttamat poikkeusolosuhteet.

– Markkinointiin ja matkailuun liittyvät asiat ovat niin sanotusti "holdissa." Työ ei ole mennyt hukkaan, mutta joudutaan sopeuttamaan ja suuntamaan asioita uudelleen.

Imatraa oli määrä markkinoida kevään aikana muun muassa messutapahtumissa Tampereella ja Helsingissä. Lisäksi Base Camp markkinoi Imatraa Lake Saimaa ja Go Saimaa -projektien alla. Paikallisesti Base Camp keskittyy infotoimintaan ja sen organisoimiseen, joita ovat esimerkiksi kaupungin sähköiset infonäytöt.

– Matkailumarkkinointi tehdään hyvin tapauskohtaisesti. Olen harmissani siitä, että jäähalli oli käytännössä myyty täyteen ja tapahtumakattauksen osalta olisi ollut mielenkiintoinen kesä, Aallikko sanoo.

Tapahtumakalenteria rukataan uusiksi

Tällä hetkellä keskustellaan siitä, mitkä kesän tapahtumista perutaan. Aallikon mukaan Base Camp keskittyykin parhaillaan tapahtumakalenterin uudelleenjärjestelyyn.

Kultturitalo Virtaan ja Ukonniemeen tehtyjä tapahtuma- tai leirivarauksia on jouduttu perumaan, mutta paljon on Aallikon mukaan saatu siirrettyä syksyyn. Aallikko kertoo Base Campin käyvän tapahtumatoimijoiden kanssa vuoropuhelua päätöksenteosta.

Uutta myyntiä on myös saatu tehtyä syksylle.

– Ymmärrettävästi tapahtumia ja leirejä ei voi toteuttaa, mutta kaikkien kanssa keskustellaan siitä, miten tehdään kun päästään tämän yli. Kun asiat menevät positiiviseen suuntaan, muun muassa kulttuuritalon syksy tulee olemaan erittäin vilkas. Ei elämä ole kokonaan pysähtynyt missään tapauksessa, uutta myyntiä on myös saatu tehtyä syksylle.

Yksi määräaikainen työtehtävä päättyi

Tällä hetkellä Base Campin kuusi henkilökunnan jäsentä työskentelevät etänä. Yksi määräaikainen työtehtävä päättyi koeajalla, sen lisäksi toimintaa on sopeutettu lomilla ja vapaapäivillä.

– Lomat ja vapaapäivät pidetään mahdollisuuksien mukaan pois. Liikettä pitää kuitenkin ylläpitää, sikäli kun asiat kehittyvät positiiviseen suuntaan, Aallikko sanoo.

Aallikon mukaan tilanteen valossa tarkastellaan myös sen vaikutuksia taloudelliseen liikkumavaraan. Niitä ovat esimerkiksi tapahtumatuet ja urheilijoiden kanssa tehtävät yhteistyöprojektit.

Kevään aikana keskustelua käydäänkin isompien toimijoiden ja urheiluseurojen kanssa. Suurin osa Base Campin budjetista tulee Imatran kaupungilta.

– Täytyy tarkastella, miten pystytään hyödyntämään markkinointibudjetteja. Tietenkään ei ole mitään järkeä tehdä toimenpiteitä, joista ei saa riittävää vastiketta. Näitä päätöksiä tehdään ennen kesää, Aallikko sanoo.

Luetuimmat