Ruokolahden kunta raivasi Salosaareen viiden kilometrin pituisen maastopyöräreitin, ensi vuonna reitin pituus tuplataan — Pyörätie Patotien ja Ukonsalmen sillan välille on yksi kunnan kärkitavoitteista

Maastopyöräilyreitti lähtee Freeskin alueelta ja kulkee Kauniskallion suuntaan. Ensi kesänä tavoitteena on laajentaa reittiä vähintään viiden kilometrin verran Patotien suuntaan, johon kunnan tavoitteena on saada myös pyörätie. Patotien kautta kulkee myös ensi kesänä Etelä-Karjalaan laajeneva Puumalan saaristoreitti.

Joonas Tapaninen

Salosaareen Freeskiin läheisyyteen on raivattu maastopyöräilyreittejä. Arkistokuvassa Saimaa bikepark ry:n varapuheenjohtaja Eetu Sikiö sekä puheenjohtaja Joni Homanen.
Salosaareen Freeskiin läheisyyteen on raivattu maastopyöräilyreittejä. Arkistokuvassa Saimaa bikepark ry:n varapuheenjohtaja Eetu Sikiö sekä puheenjohtaja Joni Homanen.

Ruokolahden kunta on viime vuosina panostanut polkupyöräilyyn. Kunnalla on ollut menossa erilaisia hankkeita, kuten viime vuonna käynnistynyt Saimaa bikepark.

Salosaareen kunta raivasi viime syksynä uutta maastopyöräilyreittiä. Noin viiden kilometrin pituinen reitti on jo ajettavassa kunnossa, ja se viimeistellään ensi kevään aikana.

Reitti lähtee Freeskin alueelta ja kulkee Kauniskallion suuntaan. Maastopyöräilyreittiä on tarkoitus laajentaa ensi vuoden aikana.

— Tavoitteena on, että ensi kesänä pääsemme laajentamaan reittiä Patotien suuntaan, vähintään viiden kilometrin verran, kertoo kunnanjohtaja Tuomo Sallinen.

Pyöräily on nykyisin suosittu laji Ruokolahdella. Vaikka se usein mielletään kesälajiksi, on pyöräily todellisuudessa ympärivuotinen laji.

Viime viikonloppuna Freeskin alueella järjestettiin fatbikenight -talvipyöräilytapahtuma, johon osallistui lähes 30 pyöräilijää. Sallinen uskoo, että välinekehityksen myötä pyöräilymahdollisuudet laajenevat entisestään.

— Olen varma siitä, että talvipyöräily tulee nostamaan suosioita, toteaa itsekin pyöräilyä harrastava Sallinen.

Pyörätie Patotien ja Ukonsalmen sillan välille on yksi kunnan kärkitavoitteista

Ruokolahdella on vuosien ajan toivottu pyörätietä Patotien ja Ukonsalmen sillan välille.

Sallisen mukaan asiasta on tällä hetkellä vireillä kuntalaisaloite, ja pyörätie onkin yksi kunnan kärkitavoitteista tulevina vuosina.

— Pidän pyörätietä äärimmäisen tärkeänä, ja olemme jatkuvasti olleet asiasta yhteydessä eri tahoihin. Pyrimme tekemään kaikkemme pyörätien eteen, Sallinen toteaa.

Santeri Tynkkynen

Kesällä Freeskin rinteissä toimii alamäkipyöräilyn Saimaa Bikepark, joka aloitti toimintansa viime kesänä.
Kesällä Freeskin rinteissä toimii alamäkipyöräilyn Saimaa Bikepark, joka aloitti toimintansa viime kesänä.

Etelä-Karjalassa riittää pyörätiehankkeita, eikä Sallinen osaa sanoa kuinka korkealla Ruokolahti on prioriteettilistalla oman hankkeensa kanssa. Hän ei myöskään uskalla arvioida, milloin pyörätie voisi kyseiselle välille ilmestyä.

Patotien kautta on piirretty kuljettavaksi myös Etelä-Karjalaan laajentuva Puumalan saaristoreitti, jota Puumalan, Ruokolahden ja Taipalsaaren kunnat sekä Imatran ja Lappeenrannan kaupungit ovat yhteistyössä valmistelleet.

Vaihtoehtona olisi viedä reitti Puumalantien kautta, josta pyörätie löytyy. Sallinen korostaa, että reitin suunnittelua vielä jatketaan kevään aikana, ja reittimuutokset ovat vielä mahdollisia.

— Nykyisellä reitillä on ehkä haettu saaristoelementtiä. Voi kuitenkin olla järkevämpi viedä pyörätietä pitkin, Sallinen pohtii.

Saaristoreitillä lisää matkailijoita Ruokolahdelle

Kuntien tavoitteena on toteuttaa pyörämatkailun edistämiseen tähtäävä Saimaan saaristoreitti, joka on yhdistetty uudella lauttayhteydellä jo toiminnassa olevaan Puumalan saaristoreittiin.

Ruokolahden kunnanjohtaja Tuomo Sallinen näkee reitin laajenemisen Etelä-Karjalaan erittäin myönteisenä asiana.

Sallinen uskoo Ruokolahden saavan lisää matkailijoita, kun Puumalan saaristoreitin suosio laajenee Etelä-Karjalaan.

— Saamme Ruokolahdelle mahdollisesti myös sellaisia matkailijoita ketkä käyttävät palveluita ja tarvitsevat yöpaikkoja. Tässä on varmasti mahdollisuudet turismin lisääntymiseen, hän pohtii.

Kesän 2020 tavoitteena on käynnistää reitin toiminta ja saada lautalle vähintään noin 500 matkustajaa. Kunnat ovat alustavasti osallistumassa saaristoreitin toteuttamiseen vuotuisella 5000 euron panostuksella. Päätökset asiasta tehdään myöhemmin.