Imatran ajojen järjestelyt ovat täydessä vauhdissa kaksi päivää ennen tapahtumaa — Pietarintiellä täyteltiin vielä paikkoja ja radan ympärys saa osakseen lisää verkkoa ja vaneria

Sää suosii tekijöitä, joiden päivät venyvät helposti pitkiksi.

Santeri Tynkkynen

Lahtelainen Jaakko Mäkelä, 21, oli pystyttämässä navetan mutkassa katsomoita sekä VIP-telttoja. Työpäivät venyvät 10-15 tunnin mittaiseksi.
Lahtelainen Jaakko Mäkelä, 21, oli pystyttämässä navetan mutkassa katsomoita sekä VIP-telttoja. Työpäivät venyvät 10-15 tunnin mittaiseksi.

Imatran ajojen rata hohkaa uudenkarheaa asvalttia, mutta Pietarintien ajokonttorin suoralla koneet höyrysivät vielä tiistai-iltana. Linnansuontien ja Imatrankosken välisellä katurata-alueella tehdyssä työssä kyse oli viimeistelyasvaltoinnista, jonka avulla paikattiin pinnoitetta, kertoo YIT:n työmaapäällikkö Ville Turtia.

— Jyrsittiin niin sanotusti laatikkoja ja täytettiin yksittäisiä paikkoja viidestä tai kuudesta kohdasta, hän selventää.

Koska kyse ei ole asfaltin päällystämisestä, viime hetken paikkaukset eivät Turtian mukaan ole turvallisuuskysymys, vaikka lauantaina sataisikin.

— Tokihan uusi päällyste on hieman liukas, mutta ne ovat sellaisissa kohdissa, että ajoliikkeet huomioiden siinä ei pitäisi olla probleemaa.

Imatran Moottorikerhon puheenjohtajan Sami Backmanin mukaan isommat päällystysurakat tehtiin viimeistään kolme viikkoa ennen tapahtumaa, jotta ne ehtisivät kuivua asianmukaisesti. Paikkausten osalta kyse ei ollut niin sanotusti viime hetken toimenpiteestä.

— Niille ei ollut aikavaatimusta etenemisen suhteen, Backman sanoo.

Backmanin mukaan tapahtumajärjestelyt etenevät aikataulussa, ja sää suosii tekijöitä. Tällä hetkellä alueella pystytellään telttoja ja järjestelyissä keskitytään yleisön liikkumista ja turvallisuutta edistäviin seikkoihin. Radan ympärille asennetaan muun muassa lisää vaneria ja verkkoa.

— Tällä hetkellä laitetaan yleisöaitoja paikalleen. Kaksinkertaisia aitalinjoja vedetään sellaisiin kohtiin, joissa yleisö on lähellä. Maalialueella ja ympäri rataa, Backman selventää.

Vihoviimeiset järjestelyt tehdään tuntia ennen ajojen alkua, sillä suorien päähän asennettavat ilma-aidat saadaan paikalleen vasta kun rata suljetaan. Sitä ennen ympäristöä pyritään kuitenkin siistimään mahdollisimman paljon, Backman kertoo.

— Rajallisten resurssien vuoksi siinä on ollut aikaisemmin parantamisen varaa, mutta nyt näyttää, että sen kanssa päästään hyvälle mallille.

 

Luetuimmat