Älyauto hälytti pelastuslaitoksen odottamaan Imatran raja-asemalle turhaan — Älyjärjestelmät ovat aiheuttaneet Imatralla pari turhaa hälytystä

Moderneilla apujärjestelmillä varustetuista autoista voi soittaa apua napin painalluksella.

Inka Nordlund

Pelastuslaitos odotti raja-asemalla mahdollista avun tarvitsijaa tunnin ajan. Arkistokuva.
Pelastuslaitos odotti raja-asemalla mahdollista avun tarvitsijaa tunnin ajan. Arkistokuva.

Imatran pelastuslaitos sai sunnuntaina kello 14.30 tehtävän Pelkolan raja-asemalle. Hälytys oli lähtöisin modernista äly-autosta, joka osaa soittaa automaattisesti hätäkeskukseen.
Pelastuslaitos odotteli paikalla mahdollista avun tarvitsijaa noin tunnin verran. Ketään ei kuulunut tai näkynyt.

— Tulimme tulokseen, että jos siellä olisi suomalaiselle jotain sattunut, niin kyllä sieltä olisi soitettu myös ihan normaalisti hätänumeroon. Nyt hätäviesti paikantui 300 metriä Venäjän puolella olevaan tukiasemaan, vuoromestari Hannu Liimatainen kertoo.

Äly-auton lähettämä hätäviesti kertoo pelastuslaitokselle koordinaatit, missä hätä on. Viesti tulee hätäkeskukseen puhelinnumeron kera, mutta Liimataisen mukaan siihen ei voi soittaa.
— Autoon ei saa tuon numeron kautta kuulemma yhteyttä. Pojat ovat sitä jo kerran aikaisemmin kokeilleet vastaavalla tehtävällä. Tuolloin auto paikantui suo-alueelle. 

Liimataisen mukaan älyautoista tulleita vääriä hälytyksiä on osunut kohdalle vasta kaksi. Liimatainen aikoo itse perehtyä automaattisen hälytysjärjestelmän saloihin.
— En tiedä, mikä hälytyksen laukaisee autossa. Onko se sitten lauennut turvalaite tai moottorin vikavalo.

Esimerkiksi Opelin OnStar -palvelulla varustetuissa autoissa hätäpuhelun voi soittaa nappia painamalla. Kyseisessä järjestelmässä hätäviesti lähtee ensin Opelin omaan palvelukeskukseen esimerkiksi turvalaitteen lauettua. Jos palvelukeskuksen työntekijä ei saa autoon yhteyttä, lähettää hän auton tiedot hätäkeskukselle. 

Luetuimmat