Poliisin valvonta kanavan huoltotiellä tehostuu — Kuri ja järjestys palaavat, lupaa Venäjän kanavavaltuutettu Sergei Aristov

Saimaan kanavaa juhlittiin juhlapuhein ja seilaamalla.

Marleena Liikkanen

Saimaan kanavan vihkinauhan symboliseen leikkaamiseen Mustolan sululla osallistuivat Suomen kanavavaltuutettu Harri Pursiainen (vas.), ja Venäjän kanavavaltuutettu Sergei Aristov. Nauhaa pitelee Seppo Kykkänen Liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Kuri ja järjestys palaavat Saimaan kanavan huoltotielle vielä tämän vuoden puolella.

Näin lupasi Venäjän kanavavaltuutettu ja varaliikenneministeri Sergei Aristov Saimaan kanavan 50-vuotisjuhlien yhteydessä torstaina Lappeenrannassa.

Huoltotiellä on viime vuosina sattunut vakavia liikenneonnettomuuksia.

— Huoltotien osalta on tehty päätöksiä uusista toimenpiteistä koskien liikenteen ohjausta. Tuomme tielle venäläiset liikennemerkit ja sen jälkeen Venäjän poliisi voi valvoa liikennettä. Suurin osa onnettomuuksista johtuu siitä, että liikennesääntöjä ei noudateta, mutta nyt kuri ja järjestys palaavat.

Aristovin mukaan Venäjällä suunnitellaan myös kokonaan uutta tielinjausta Nuijamaalta Viipuriin. Sen aikataulusta hän ei osannut tarkemmin kertoa.

Sulkujen kasvattaminen suunnitelmissa 2020, rahoitus uupuu


Saimaan kanavan juhlissa mukana ollut Suomen kanavavaltuutettu liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiainen piti tärkeänä Saimaan kanavan kehittämistä tulevina vuosina.

Kanavaa on Pursiaisen mukaan pystytty uudistamaan. Viime talven aikana sulkuportit uusittiin Suomen puolella.

Suomessa on myös hahmoteltu talviliikenteen kehittämistä, sulkujen laajentamista ja niiden syvyyden lisäämistä kymmenellä sentillä. Sulkujen kasvattaminen maksaisi noin 60 miljoonaa euroa ja syvyyden lisääminen viisi miljoonaa euroa.

— Meidän suunnitelmissamme sulkujen kehittäminen voisi käynnistyä vuonna 2020, sanoo Pursiainen.

Venäjän kanavavaltuutettu Aristov sanoo, että Suomen suunnitelmat sopivat myös venäläisille. Suoraa lupausta Venäjän puolen sulkujen uusista rakenteista ei tullut.

— Tämä on Suomen asia. Teknisessä mielessä kanavaa ei ole jaettu maiden kesken, vaan se on yhteinen. Jos Suomessa päätetään sulkujen laajentamisesta, me emme ole esteenä, Aristov muotoili.

Kanavan kehittämisessä kuultava asiakkaita

Saimaan kanavan merkitys Suomen ja Venäjän liikennepolitiikassa ei ole aina ollut merkittävä eikä sisävesiliikenteen painoarvo ole ollut vientisatamien tasolla.

Pursiaisen mukaan ympäristöystävällinen kanavaliikenne voi tulevaisuudessa kasvaa, jos kanavaa uskalletaan rohkeasti kehittää.

— Vuonna 2012 uudistetun Saimaan kanavan vuokrasopimuksen jälkeen keskustelu kanavan merkityksestä on elpynyt. Jatkossa asiakkaan, siis elinkeinoelämän ja kuluttajien, kuljetustarpeiden tulee ohjata liikennepalveluiden kehitystä.

Ei uusia ihmissalakuljetustapauksia

Viime vuonna Saimaan kanavalla paljastui ihmissalakuljetus. Tuolloin viranomaiset arvioivat, että vastaavia tapauksia voi olla useampia.

Tänä vuonna uusista tapauksista ei ole kerrottu julkisuuteen.

— Meillä ei ole tietoa sellaisista, Aristov kertoi.

Myös Pursiainen sanoi, ettei uusista tapauksista ole raportoitu liikenne- ja viestintäministeriölle.

Ympäristöystävällinen väylä

Saimaan kanavan 50-vuotisjuhlissa puhunut Yaran Suomen Siilinjärven tehtaan johtaja Mika Perälä toivoi kanavaliikenteen kehittämiseen pitkäjänteistä suunnittelua.

Yara on maailman johtava lannoiteyritys ja ympäristöratkaisujen toimittaja, jonka tuotteille kanava on merkittävä kuljetusväylä.

— Meiltä lähtee yli 60 laivausta vuodessa. Olemme valinneet kanavan, koska se on ympäristöystävällinen, turvallinen ja kustannustehokas väylä.

Perälän mukaan on tärkeää, että teollisuus on mukana, kun kanavan tulevaisuutta suunnitellaan. Hänellä olikin viesti päättäjille ja hallituksen budjettipöytiin.

— Meille kanavan ympärivuotinen aukiolo on tulevaisuudessa tärkeää. Teknisesti sitä ei ole vaikeaa toteuttaa.

Saimaan kanava

Avattu ensimmäisen kerran jo 1856.

Nykyinen kanava avattiin 1968.

Voimassa oleva 50 vuoden vuokrasopimus allekirjoitettiin 2012.

Vuoden 1968 jälkeen kanavassa on kuljetettu lähes 70 miljoonaa tonnia tavaraa ja kanavalla on kulkenut lähes 2,2 miljoonaa matkustajaa.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet

Luetuimmat

Uusimmat uutiset