Imatran venekerho ja New Port Imatra neuvottelevat jatkosta syksyn aikana — "Kesä on sujunut Imatran satamassa mallikkaasti", kertoo satamapäällikkö Teemu Eerola 

Imatran venekerhon ja New Port Imatran nykyinen sopimus kattaa tämän veneilykauden. Imatran venekerho on valmis jatkamaan sataman operaattorina, mikäli uudistuksia on luvassa jatkossakin.

Anu Pakarinen

Teemu Eerola (oik.) toimii satamapäällikkönä tämän veneilykauden loppuun.
Teemu Eerola (oik.) toimii satamapäällikkönä tämän veneilykauden loppuun.

Imatran sataman kesä on mennyt mallikkaasti, näin kertoo tänä kesänä satamapäällikkönä toiminut Teemu Eerola.

Alkukesästä satamassa valmistui E-laituriprojekti, ja seuraavaksi vuorossa on aallonvaimentimen rakennus F-laiturin kärkeen, joka alkaa elokuun lopulla tai syyskuun alussa.

— Se suojelee alkupään laitureita syysmyrskyiltä, Eerola kertoo.

Syys-lokakuussa ruvetaan käymään asioita läpi New Port Imatran (NPI) kanssa. Samalla käydään läpi tämä kausi, ja mitä halutaan jatkossa tapahtuvan. — Jyrki Tikka

Suurempia ongelmia satamassa ei ole kesän aikana ilmentynyt, paitsi pilssipumpun ajoittainen reistailu, jota on esiintynyt muutaman kerran kesän aikana.

— Sillä kun on imetty sinne kuulumatonta materiaalia, niin se on mennyt tukkoon. Silloin se on ollut muutamia päiviä pois käytöstä, hän sanoo.

Eerola jatkaa satamapäällikkönä tämän veneilykauden loppuun. Virallisesti hän on satamapäällikkönä joulukuulle saakka.

Jatkoneuvottelut käydään syksyn aikana

Ensi kesän satamapäälliköstä ei ole vielä varmuutta, eikä myöskään siitä, jatkaako Imatran venekerho sataman operaattorina. Imatran venekerhon hallituksen puheenjohtaja Jyrki Tikan mukaan asiaa tarkastellaan nykyisen sopimuksen mukaan syksyn aikana.

— Syys-lokakuussa ruvetaan käymään asioita läpi New Port Imatran (NPI) kanssa. Samalla käydään läpi tämä kausi, ja mitä halutaan jatkossa tapahtuvan.

Imatran venekerholla on tahtoa jatkaa tulevaisuudessakin sataman operaattorina, mikäli uudistuksia satamaan on luvassa riittävästi.

— Suurimmalta osin toiveet, mitä ollaan NPI:lle esitetty, ovat toteutuneet. Jos he eivät pysty tehdä mitään, niin siinä vaiheessa ei ole järkeä lähteä mukaan. Joka vuosi pitää vähintään yhden laiturin uusiutua, ja heidän pitää taata, että se onnistuu. Veneilijöiden pitää saada rahoille vastinetta, Tikka veistelee.

Myöskin Tikan mukaan tämä veneilykausi on mennyt Imatran satamassa hyvin. Hänen mielestään jupina kaupungilla ja kylillä on vähentynyt aikaisemmasta.

— Aina tietysti jotain kuuluu, mutta se on ymmärrettävää.

Hänen mukaansa veneitä Imatran satamassa ei ole tänä kesänä ollut yhtä paljon kuin edellisvuonna. Yhdeksi syyksi hän nostaa esiin sen, että laituripaikkoihin tehtiin muutoksia. Samalla käytöstä poistui viimeinen laituri, joka oli asiakkaiden mukaan paras paikka isoille veneille.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset