Bensanjakelu Viipurissa ja Svetogorskissa vaikeutuu — VTK-ketju on myyty eikä uusista omistajista ole vielä tietoa

Svetogorskin säiliökapasiteetti ei riitä nykyisille liikennemäärille, arvioi Beoscanin toimitusjohtaja.

MIKA STRANDÉN

Bensamarkkina elää murroksessa itärajalla. VTK-ketju on myyty ja sen asemat Svetogorskissa ja Viipurissa suljetaan. Uusista omistajista ei ole tietoa.
Bensamarkkina elää murroksessa itärajalla. VTK-ketju on myyty ja sen asemat Svetogorskissa ja Viipurissa suljetaan. Uusista omistajista ei ole tietoa.

Eteläkarjalaisten bensaturismi Svetogorskiin ja Viipuriin saattaa hetkeksi hiljentyä tai muuttaa muotoaan.

Muun muassa Viipurissa ja Svetogorskissa bensa-asemia ylläpitänyt venäläinen jakeluyhtiö VTK(BTK) sulkee kaikki bensa-asemansa Venäjällä 25. kesäkuuta mennessä.

Lappeenrannasta käsin toimivalla luottokorttitankkausta markkinoivalla Beoscan-yhtiöllä on laaja yhteistyökumppanien verkosto itärajan huoltoasemilla Vaalimaalta aina Kuusamon seudulle saakka. Joukossa on myös VTK(BTK)-yhtiön asemia.

Viimeisimmän tiedon mukaan Beoscanin kaikki kuusi VTK(BTK)-yhtiön yhteistyöasemaa hiljenevät lähiaikoina. Muilla Beoscanin kumppaniasemilla toiminta jatkuu normaalisti.

Esimerkiksi Viipurin ykkösasema sulki ovensa tiistaina ja Svetogorskin kaksi asemaa keskeyttää jakelun lähiaikoina. Varsinkin Svetogorskissa tilanne on hankala, sillä polttoainetta tuskin riittää kaikille halukkaille.

— Svetogorskissa palataan lähes parikymmentä vuotta ajassa taaksepäin. Säiliökapasiteetti ei tule riittämään häiriöttömään toimintaan nykyisillä liikennemäärillä, arvioi vuodesta 1994 Venäjällä toimineen Beoscan Oy:n toimitusjohtaja Vesa Kaukonen.

Beoscanilla on itärajan pinnassa useita tuhansia luottokorttiasiakkaita.

Taustalla yrityskauppa ja hankala markkinatilanne

Kaukosen mukaan taustalla on yrityskauppa.

— Venäjän polttoainemarkkinoilla on hankala tilanne, joten omistajat päättivät myydä koko ketjun. Tilanne on nyt auki, mutta tietoa tulee varmaan parin viikon sisällä. Pyrimme tekemään uusia sopimuksia, kun asemien uudet pitäjät selviävät.

Kaakkois-Suomen rajavartiolaitos ei vielä keskiviikkona osannut arvioida huoltoasemien lakkautusten vaikutuksia rajaliikenteeseen. Mahdollista on, että piikkejä syntyy Nuijamaalle, jos Imatran rajanylityspaikan liikennettä siirtyy Svetogorskin bensapulan vuoksi Nuijamaalle.

Yleisjohtaja majuri Ville Ahtiainen sanoo, että liikennemäärät rajalla nousevat joka tapauksessa kesän lomakauden aikana.

— Liikennemääriä on vaikea arvioida, kun ei ole tarkkaa tietoa lakkauttamisista tai siitä, kuinka kauan jakeluasemat pysyvät suljettuina.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet