Eksote ottaa käyttöön uuden potilastietojärjestelmän — Käyttökatko aiheuttaa viivettä Honkaharjun päivystyksessä

Eksote ohjeistaa päivystysasiakkaitaan soittamaan päivystysapuun ennen päivystykseen lähtemistä.

Kai Skyttä

Käyttökatko
 näkyy Honkaharjun päivystyksessä. Arkistokuva.
Käyttökatko näkyy Honkaharjun päivystyksessä. Arkistokuva.

Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri (Eksote) ottaa käyttöön uuden Life Care -potilastietojärjestelmän lauantain ja sunnuntain välisenä yönä 16.—17.11.

Eksote kertoo verkkosivuillaan, että käyttöönoton hetkellä potilastietojärjestelmässä on noin 15 tuntia kestävä käyttökatko, joka aiheuttaa viivettä päivystysasiakkaiden vastaanottoaikoihin. Päivystyksen työntekijät pääsevät katkon aikana potilastietojärjestelmä Effican katselukantaan, joka kertoo katkoa edeltäneen tilanteen. Eksote ohjeistaa päivystysasiakkaitaan soittamaan päivystysapuun puh. 116 117 ennen päivystykseen lähtemistä.

Käyttökatko näkyy Etelä-Karjalan keskussairaalassa yhteispäivystyksen vastaanotolla, Honkaharjun päivystyksessä ja keskussairaalan hammaslääkäripäivystyksessä.

— Erityisesti nyt käyttöönoton aiheuttamassa poikkeustilanteessa kannattaa asiakkaiden ennen päivystykseen lähtemistä soittaa Päivystysavun puhelinnumeroon 116 117, kertoo järjestelmän käyttöönotosta vastaava Eksoten IT-palvelupäällikkö Veli-Pekka Helvola Eksoten verkkosivuilla.

— Myös käyttöönoton jälkeisillä viikoilla 47 ja 48 voi esiintyä poikkeavia odotusaikoja kaikissa toimipisteissämme, mihin toivomme asiakkailtamme ymmärrystä. Eksoten puhelinpalveluissa tulee myös olemaan ruuhkaa, hän jatkaa.

Uuden potilastietojärjestelmän käyttöönotto aiheuttaa käyttökatkon myös Eksoten sähköiseen asiointipalveluun 15.11. kello 15.30 alkaen päättyen 18.11. kello 16. Tänä aikana sähköinen asiointi, kuten ajan varaaminen netissä, ei ole mahdollista. Omaolo-oirearviot ovat kuitenkin käytettävissä ilman ajanvarausmahdollisuutta.

Uusimmat uutiset