Suojapleksejä ja turvavälitarroja asennetaan jo kovaa vauhtia imatralaismarketeihin – Hiljentyneitä kauppoja kompensoi vilkastunut kotiinkuljetus

K-kauppias Topi Riutta toteutti idean kirjepostin kuljettamisesta ruokaostosten kotiinkuljetuksen yhteydessä.

Kaisa Beltran

K-kauppias Topi Riutta näyttää mallia turvavälistä Imatrankosken K-supermarketin kassalla.
K-kauppias Topi Riutta näyttää mallia turvavälistä Imatrankosken K-supermarketin kassalla.

Imatran ruokakaupat ja marketit ovat ryhtyneet asentamaan kauppojen kassoille suojapleksejä sekä tarroja määrittelemään turvallista etäisyyttä kassajonossa.

Lappeentien ja Meltolan K-marketien ja Imatrankosken K-supermarketin kauppias Topi Riutta on saanut pleksit jo Lappeentielle ja Meltolaan. Imatrankosken K-supermarketissa on tarrat suojaväliä merkkaamassa, ja sinnekin saadaan pleksit huomenna torstaina.

Pandemia on vähentänyt asiakkaita liikkeissä, mutta lisännyt kotiinkuljetusta. Kauppojen käytössä on kaksi pakettiautoa, ja kolmas on etsinnässä.

– Kuljettajille on teroitettu, että asiakkaan toiveen mukaan ostokset jätetään ovelle tai vaikka kolmen metrin päähän. Asiakkaan halutessa kuljettajalla on myös turvamaski, hanskat ja lasit.

Posti kulkee ostosten mukana

Riutta on tehnyt tänään keskiviikkona Postin kanssa sopimuksen kirjepostin toimittamisesta ruokaostosten yhteydessä.

– Konsepti on neljä tuntia vanha. Ideoin ja kehittelin, ja soitin sitten Postille, jonka kanssa saatiin aikaan nopea diili.

– Alle kilon posti kulkee veloitetuksetta ruokaostajalle. Sitä suuremman paketin hinta neuvotellaan, koska se vaatii autossa tilaa.

Kirjatutkin kirjeet saadaan toimitettua kahden eri ruokaostoskerran yhteydessä. Ensimmäisellä kerralla tehdään valtakirja, ja toisenostoskerran yhteydessä tuodaan valtakirja takaisin paketteineen.

Imatrankosken liikkeen viikonlopun aukioloaikoja on lyhennetty asiakkaiden vähenemisen vuoksi. Riutan mukaan resursseja on myös hyvä siirtää arkipäivien kotiinkuljetusrumbaan. Riutta myöntää kauppiaan ideapankin käyvän näinä aikoina kuumana.

– Valoja sammuu yhdessä jos toisessa yrityksessä Imatrankoskella, ja kyllä tässä ruokakauppakin käy kovilla, Riutta sanoo.

Lidl etunenässä

Suojapleksien asentamisesta kertoi ensimmäisenä Lidl. Saksalaisketju ryhtyy asentamaan pleksejä myymälöidensä kassoille tällä viikolla. Imatran myymälöissä Mansikkalassa ja Vuoksenniskalla niitä ei vielä ole.

– Idea suojaplekseihin lähti halusta suojella henkilökuntaa ja asiakkaita. Muualla myymälässä välimatkan pitäminen muihin kaupassa olijoihin on helppoa, mutta kassa-alueella asiakas ja myyjä ovat pakostikin lähekkäin, joten koimme tarpeelliseksi tehdä tilanteesta mahdollisimman turvallisen molemmille osapuolille, kertoo Lidlin viestintäassistentti Katja Kuikka.

Pleksilasi ei kuitenkaan haittaa kassalla asiointia mitenkään, Kuikka muistuttaa.

Lidl on myös lisännyt julisteita myymälöihin muistuttamaan asiakkaita ettei kauppaan tultaisi kipeinä, huolehdittaisiin käsien pesusta ja turvaväleistä sekä suosittaisiin kortti- tai lähimaksua.

– Toivomme asiakkailtamme huolellisuutta kaupassa asioimiseen, sillä jokainen voi vaikuttaa viruksen pysäyttämiseen.

Henkilökunnalle Lidl korostaa huolellisen käsienpesun merkitystä aina, ja tässä tilanteessa erityisesti, Kuikka sanoo.

– Suosittelemme henkilökunnalle suojakäsineiden käyttöä kaikissa työtehtävissä, heillä käytössä on käsidesiä ja he puhdistavat myymälässä pintoja ja välineitä entistä useammin. Lidliläiset eivät myöskään tule sairaana töihin.

Osuuskaupalla pleksit tilattuna

Etelä-Karjalan Osuuskaupan marketkaupan johtaja Olli Kurppa kertoo monien yksikköjen merkanneen kassalle lattiatarralla jonotuspaikat. Kassapleksit on tilattu.

– Niitä ruvetaan ensi viikolla asentamaan sitä mukaa kun valmistaja pystyy toimittamaan, Kurppa kertoo.

Pleksit ja tarrat asennetaan kaikkiin Etelä-Karjalan toimipaikkoihin.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset