Skydive Karjala kunnostaa ensi kesänä kerhorakennustaan Immolan lentokentällä ja uusii varjokalustoaan – Uusi vuokrakone mahdollistaa laskuvarjohypyt myös talvella

Skydive Karjalan hyppykausi käynnistyi 16. tammikuuta. Skydive Karjala -yhdistyksen puheenjohtaja Heikki Härkänen kehuu uutta vuokrakonetta Suomen parhaimmaksi tai toiseksi parhaimmaksi hyppykoneeksi.

Immolassa voidaan harrastaa laskuvarjohyppäämistä nyt myös talvella, kelien ehdoilla. Arkistokuva.
Immolassa voidaan harrastaa laskuvarjohyppäämistä nyt myös talvella, kelien ehdoilla. Arkistokuva.

Immolassa päämajaa pitävä laskuvarjohyppykerho Skydive Karjala ry aikoo tulevana kesänä kunnostaa kerhorakennustaan. Vanhoista parakeista aikoinaan rakennettuun kerhotilaan uusitaan räystäslaudoitukset sekä rakennuksen ulkopuoli maalataan.

– Olen kymmenen vuotta kerholla pyörinyt, eikä sinä aikana kerhorakennusta ole ulkopuolelta maalattu. Se on puukuorinen ja alkaa olla käyttöikänsä päässä, kerhon tuore puheenjohtaja Heikki Härkänen kertoo.

Hänen mukaansa rakennus on muuten kohtuullisessa kunnossa, vaikka sisäpuoli vaatiikin pientä saneerausta. Talven aikana sisältä on remontoitu kaksi huonetta kokonaan lattiasta kattoon. Muitakin korjaustarpeita on.

– Katto on myös kohta remontin alla, ja lämmitysjärjestelmän vaihto edessä. Ihan jo ekologisistakin syistä, että pääsemme öljystä eroon, Härkänen toteaa.

Jasmin Ojalainen

Heikki Härkäsen mukaan tulevana kesänä kerholla on tavoitteena saada uusia oppilaita sekä mahdollisimman paljon vierailevia hyppääjiä muualta Suomesta. Arkistokuvassa Härkäsen kanssa laskuvarjohyppäämistä harrastava Henna Korhonen.
Heikki Härkäsen mukaan tulevana kesänä kerholla on tavoitteena saada uusia oppilaita sekä mahdollisimman paljon vierailevia hyppääjiä muualta Suomesta. Arkistokuvassa Härkäsen kanssa laskuvarjohyppäämistä harrastava Henna Korhonen.

Varjokalustoa uusitaan

Laskuvarjohyppykerho sai Etelä-Karjalan Kärki-Leaderilta hankerahoitusta hieman reilut 16 000 euroa. Rahoituksesta osa käytetään kerhorakennuksen ulkopuolisiin korjaustöihin, ja osa oppilaskaluston uusintaan.

Heikki Härkäsen mukaan kerhon varjokokonaisuudet, jotka pitävät sisällään päävarjon, varavarjon, valjaat sekä painelaukaisimen, ovat noin 20 vuotta vanhoja.

– Ne ovat käyttökuntoisia, mutta alkavat olemaan käyttöikänsä melko päässä. Tarkoituksena on ostaa neljät tai viidet uudet oppilaskamat.

Samalla tarkoituksena on saada varjokokonaisuutta laajemmalle skaalalle. Kaikki nykyiset kerhon laskuvarjot ovat isokokoisia, ja kevyemmillä ja pienikokoisemmilla ihmisillä on ollut vaikeuksia hypätä niillä.

– Pienemmillä varjoilla hyppykokemus on mukavampi, kun varjo ei ole liian iso, Härkänen kertoo.

Tulevana kesänä Skydive Karjalalla on tavoitteena saada uusia laskuvarjo-oppilaita sekä mahdollisimman paljon vierailevia hyppääjiä muualta Suomesta.

Anu Kiljunen

Skydive Karjalan oma hyppykone tuhoutui viime kesänä hyppyturmassa. Nyt käytössä on vuokrakone.
Skydive Karjalan oma hyppykone tuhoutui viime kesänä hyppyturmassa. Nyt käytössä on vuokrakone.

Uusi hyppykausi on jo käynnissä

Laskovarjohyppykerhon oma lentokone tuhoutui viime elokuussa lentoturmassa. Turman jälkeen kerho suunnitteli oman koneen hankkimista ja suuntasi katseet Eurooppaan.

Härkäsen mukaan Saksassa olisi ollut tarjolla vastaavanlainen kuin turmassa tuhoutunut kone, mutta lopulta yhdistys päätti olla ostamatta uutta hyppykonetta.

Pian sen jälkeen Immolan lentokentälle hankittiin uusi Cessna Utista Saimaa Aviaton Oy:n toimesta, jota vuokrataan laskuvarjokerhon käyttöön. Uuteen koneeseen mahtuu maksimissaan 15 hyppääjää ja se nousee nopeasti neljään kilometriin.

– Meillä on nyt jos ei Suomen paras, niin ainakin Suomen toiseksi paras hyppykone käytössä Etelä-Karjalassa, Härkänen kehuu.

Vuokrakoneen ansiosta Skydive Karjala voi harrastaa laskuvarjohyppäämistä talvellakin. Imatralla uusi hyppykausi on jo käynnissä.

– Olemme ainoa kerho, joka hyppää nyt talvella. Meillä on vuokrakone, joka ei ole seisonnassa. Normaalisti kerhot laittavat koneen talvella seisontaan pariksi kolmeksi kuukaudeksi, kertoo Härkänen.

Luetuimmat

Kommentoidut