Laakeriremontti on täällä taas – Tutut liikennejärjestelyt palaavat Mansikkakosken sillalle, kunhan uudet laakerit ensin saapuvat Kiinasta

Mansikkakosken sillan laakeriremontti viedään nyt päätökseen. Valmistelevat työt aloitetaan ensi viikolla ja nykyisellä aikataululla valmista olisi syyskuussa.

Hannu Ojala

Viimeksi Mansikkakosken sillalla näytti tältä viime kesänä. Liikennerajoitukset palaavat jälleen tänä keväänä, arviolta noin puoleksi vuodeksi.
Viimeksi Mansikkakosken sillalla näytti tältä viime kesänä. Liikennerajoitukset palaavat jälleen tänä keväänä, arviolta noin puoleksi vuodeksi.

Mansikkakosken sillan viimeisetkin 24 vanhaa laakeria vaihdetaan uusiin. Vuoksen ylittävän Kuutostien sillan edellinen laakeriremontti saatiin päätökseen viime kesäkuussa.

Valmistelevat työt aloitetaan sillan alla ensi viikolla, selvittää Kaakkois-Suomen Ely-keskuksen projektipäällikkö Seppo Mielonen. Sillan ylittävä liikenne tulee muuttumaan työmaan ajaksi jälleen, mutta ei ennen kuin Kiinassa valmistetut laakerit ovat varmasti Imatralla.

– Korona sotki tekemistä, mutta laakerit ovat tämän hetkisen tiedon mukaan tulossa. Näillä näkymin liikennejärjestelyt muuttuvat pääsiäisen jälkeisenä tiistaina 14. huhtikuuta, Mielonen kertoo.

Ensin vuorossa pohjoispuoli

Ensimmäiseksi suljetaan Joensuun suuntaan kulkeva liikenne sillan pohjoispuolella ja sillalle tulee 50 km/h nopeusrajoitus. Lappeenrannan suuntaan menevät kaistat suljetaan vastaavasti kun pohjoiseen vievät kaistat saadaan taas auki.

– Jos kaikki menee hyvin, heinäkuussa vaihdetaan puolta. Aikataulu riippuu tästä koronatilanteesta, sen mukaan mennään.

Mielosen mukaan remontti kestää kaikkiaan noin puoli vuotta, joten nykyisellä aikataululla valmista pitäisi olla syyskuussa. Urakasta vastaa Destia ja laakereiden uusiminen maksaa 800 000 euroa.

Tukilinjoja korjataan, mutta Vuokseen ei mennä

Urakassa hoidetaan myös sillan viisi korjausta odottavaa tukilinjaa. Niitä korjataan mantereella Vuoksen molemmin puolin.

Työt aloitetaan keskusliikenneaseman puoleisen pään rannassa sijaitsevasta välituesta. Maatuelle siirtyessä sillan viertä kulkeva pyörätie joudutaan Mielosen mukaan sulkemaan. Muutoksia tulee niin ikään sillan alla sijaitsevan parkkipaikan järjestelyihin.

– Se nopeuttaa töitä, että vedessä ei tarvitse työskennellä. Vaativa homma on joka tapauksessa. Liikenneturvallisuuden vuoksi sillan alla liikkuessa tulee olla varovainen ja noudattaa opasteita, Mielonen sanoo.

Rullalaakerit turvallisempiin kalotteihin

Mansikkakosken sillan kymmenessä tukilinjassa on yhteensä 42 laakeria. Elinkaarensa loppupuolella olevat rullalaakerit on vaihdettu kestävyysongelman vuoksi kalottilaakereiksi.

– Kun rullalaakeri hajoaa, silta on vaarassa ikään kuin tipahtaa. Se voi aiheuttaa hirmuvahinkoa. Kalottilaakereissa sitä riskiä ei ole, koska systeemi on erilainen.

Luetuimmat