80-metrinen rahtilaiva ajoi karille Puumalassa viime yönä – Riskit suuren luokan vahinkoon olivat olemassa, aluksen irrottaminen käynnissä

Karille ajanut alus purjehtii Antiguan ja Barbudan lipun alla. "Vähäisimmällä selvittiin, mitä tuollaisessa tilanteessa voi sattua," kommentoi päivystävä palomestari.

Lukijan kuva

Markku Ström kuvasi Lianne-rahtialuksen pian karilleajon jälkeen.
Markku Ström kuvasi Lianne-rahtialuksen pian karilleajon jälkeen.

Puumalassa tapahtui myöhään tiistai-iltana vesiliikenneonnettomuus, kun 80 metrinen Lianne-rahtilaiva ajoi karille.

Karilleajo tapahtui noin klo 23 aikoihin Osmonaskeleenselällä, Hevossaaren luona.

Rahtilaiva oli matkalla pohjoiseen Savonlinnan suuntaan, kunnes se alkoi pyörähtää selällä suurta kaarrosta vastapäivään.

Sen jälkeen laiva ajautui Puumalan puoleiselle rannalle matalaan ja juuttui keulasta kiinni kivikkoon.

Palokunta ja poliisipartio saapuivat paikalle selvittämään tilannetta.

– Sukelsimme veteen tutkimaan aluksen pohjan vuotojen varalta. Laivanväki tutki alusta itse sisältä käsin, päivystävä palomestari Ville Tuovinen kertoo.

Etelä-Savon pelastuslaitoksen yksiköt totesivat, ettei aluksella ollut uppoamisvaaraa. Pelastustoimet lopetettiin noin kello 3 aikaan yöllä.

Tuovinen kertoo keskiviikkoaamuna, että rahtilaiva on edelleen kivellä siinä kohtaa, missä se ajoi karille.

– Alusta irrotetaan siitä todennäköisesti tämän päivän aikana.

Karille ajanut alus purjehtii Antiguan ja Barbudan lipun alla.

Evakuointia ei tarvittu

Onnettomuudesta ei aiheutunut hengenvaaraa, ja henkilövahingoilta vältyttiin. Rahtilaivalla oli kyydissä kahdeksan henkilöä.

Tuovinen sanoo, että tilanteesta selvittiin säikähdyksellä.

– Vähäisimmällä selvittiin, mitä tuollaisessa tilanteessa voi sattua. Riskit suurempaan onnettomuuteen olivat olemassa. Myös ympäristövahingon vaara on olemassa, jos tuon kokoluokan alus uppoaa. Mutta nyt ei onneksi sellaista vaaraa  ollut.

Poliisin tilannekeskuksesta kerrotaan, että karilleajon syy oli tekninen vika, joka vaikutti laivan ohjattavuuteen. Laivaa ohjasi luotsi.

Vielä ei ole tiedossa missä laivaa ryhdytään korjaamaan ja mistä laivalle tuodaan korjaajat.

Asia ei kuulu pelastuslaitokselle eikä poliisille, sillä pelastustyöt ovat päättyneet kello kolmen aikaan aamuyöllä, eikä asiassa epäillä rikosta.

Traficom selvittää asiaa.

Juttua täydennettiin lisätiedoilla kello 12.16

Luetuimmat