Rautatiesillan paalutukset Vuoksella ovat yhä kesken: Viimeiset, kinkkisimmät paalut porataan vapun jälkeisenä viikonloppuna

Maalla paalutukset saadaan päätökseen toukokuun puoliväliin mennessä.

Anu Pakarinen

Koko hankkeen aikatauluun viivästykset eivät vaikuta, sillä pelivaraa on runsaasti. Vuoksen yli rakennettava uusi kaksiraiteinen rautatiesilta valmistuu viimeistään marraskuussa 2020. Todennäköisesti suuri osa näkyvimmät rakennustyöt saadaan tehtyä kuitenkin jo tämän vuoden puolella.
Koko hankkeen aikatauluun viivästykset eivät vaikuta, sillä pelivaraa on runsaasti. Vuoksen yli rakennettava uusi kaksiraiteinen rautatiesilta valmistuu viimeistään marraskuussa 2020. Todennäköisesti suuri osa näkyvimmät rakennustyöt saadaan tehtyä kuitenkin jo tämän vuoden puolella.

Imatran uuden rautatiesillan vesistöpaalutukset Vuoksella ovat osoittautuneet luultuakin hankalammaksi.

Tästä syystä myös aikataulu on venynyt.

Alun perin vedenalaisten paalutusten piti valmistua maaliskuun puolivälin paikkeilla. Tahmean edistymisen takia pääurakoitsijan haki työhön kuukauden jatkoajan, joka umpeutui huhtikuun 15. päivä.

Työ on edelleen kesken.

— Olemme tästä syystä hakeneet Imatran seudun ympäristötoimelta uutta jatkoaikaa Vuoksella työskentelyyn, kertoo NRC Group Finlandin projektipäällikkö Petri Viiru.

Paalutus aiheuttaa melua ympäristöön, ja siksi työhön tarvitaan ympäristötoimen meluilmoituspäätös.

Jatkoaika on nyt saatu, Viiru kertoo.

Kaikki paalut eri asennossa

Rautatiesiltaan tulee kohdistumaan sen valmistuttua hurja kuormitus.

Silta itsessään painaa suunnilleen miljoona kiloa — pelkästään rautarakennepalkit painavat 713 tonttia ja kanteen tuleva harjateräs 217 tonnia.

Maksimaalisen kantavuuden varmistamiseksi kaikki kymmenen vedenalaista tukipaalua porataan Vuoksen pohjaan eri kaltevuuksilla ja eri suuntiin, Viiru kertoo. Poraaminen tapahtuu työlautalta käsin, jonka asemointi on aikaavievää ja tarkkaa työtä.

Viimeiset paalut on määrä porata paikalleen vapun jälkeisenä viikonloppuna 4.–5. toukokuuta. Jos kaikki menee hyvin, työ valmistuu yhdessä päivässä. — Petri Viiru

Odottamassa on kaksi viimeistä, kaikkein kinkkisintä paalua.

Viime viikot on käytetty työn suunnitteluun ja viimeisten paalujen kaltevuuden vaatimiin porauslautan muutostöihin. Järjestelyt ovat nyt pääosin valmiit.

— Viimeiset paalut on määrä porata paikalleen vapun jälkeisenä viikonloppuna 4.–5. toukokuuta. Jos kaikki menee hyvin, työ valmistuu yhdessä päivässä, Viiru toteaa.

Maalla paalutukset jatkuvat

Maalla paalutukset jatkuvat tämänkin jälkeen. Kokonaan paalutustyöt ja muutenkin iso osa meluavista töistä valmistuvat toukokuun aikana.

Paalutusten valmistuttua alkaa näkyvämpi sillanrakentaminen.

Petri Viirun mukaan kiivain rakennusvaihe alkaa juhannuksen jälkeen.

— Aletaan kasata sillan perustuksia ja teräsrunkoa. Eri alojen ammattilaisia on töissä läpi kesän vaihtelevalla vahvuudella, Petri Viiru kuvailee.

Uuden sillan on määrä olla täysin valmis marraskuussa 2020.

— Todennäköisesti osa näkyvimmät rakennustyöt saadaan tehtyä jo tämän vuoden puolella, arvioi projektipäällikkö Joonas Hämäläinen Väylävirastosta.

Luetuimmat

Kommentoidut