Valtionhotelli siirtyy Scandicin väreihin huhtikuussa — Imatran ihmeeseen on suunnitteilla miljoonaremontti

Lappeenrannassa muutos tapahtuu kesäkuussa. Siellä hotelliketju varautuu kiristyvään kilpailuun.

Kai Skyttä

Scandicin toimitusjohtaja Aki Käyhkö vieraili torstaina Imatran Valtionhotellissa ja ihastui. - Uniikki paikka meidän ketjussamme.
Scandicin toimitusjohtaja Aki Käyhkö vieraili torstaina Imatran Valtionhotellissa ja ihastui. - Uniikki paikka meidän ketjussamme.

Suomen suurimmaksi hotelliyritykseksi kasvaneen Scandicin läsnäolo alkaa kevään aikana näkyä sen uusissa hotelleissa.

Ensimmäiset uudet hotellit siirtyvät Scandicin väreihin helmikuun lopulla. Imatralla vaihdos tapahtuu huhtikuussa, kun Valtionhotelli ajetaan Scandicin hotellijärjestelmään.

Lappeenrannassa Cumulus muuttuu Scandic Lappeenranta Cityksi 12. kesäkuuta.

Uusien hotellien lisäksi Lappeenrannan Patria on jo pidempään ollut osa Scandicia.

Valtionhotelliin investoidaan isosti

Imatran Valtionhotellin on tarkoitus tehdä jatkossa mittava remontti. Miljoonien eurojen investointisuunnitelma on Scandicin mukaan jo muovautumassa. Lappeenrannan Cumuluksen osalta tilanne on auki. Lappeenrannan keskustassa sijaitsevan Cumuluksen Scandic-tulevaisuuteen vaikuttaa koko korttelin kehittämissuunnitelma.

— Kehitystarpeita on, mutta mitään valmista suunnitelmaa meillä ei vielä ole. Lappeenrannassa kilpailutilanne voi kiristyä, sillä kaupungissa on vireillä muitakin hotellihankkeita, sanoo Etelä-Karjalassa ketjun uusiin hotelleihin tutustunut toimitusjohtaja Aki Käyhkö.

Käyhkön mukaan ketjulla on edessään kymmenien miljoonien investoinnit tulevien vuosien aikana.

Scandic ei aio määräillä paikallisia ruokalistoja

Ulospäin näkyvä välitön muutos on Restelin häivyttäminen ja Scandic-brändin nostaminen esiin.

— Toiminnallisesti hotellijärjestelmien vaihto on isoin ponnistus.
Järjestelmät eivät asiakkaille näy, vaikka niiden opiskelu työllistääkin henkilökuntaa. Käyhkön mukaa Scandic ei puutu yksittäisten hotellien toimintaan, vaikka lippu pihalla vaihtuukin.

— Ruokalistat eivät meidän mukaan tulon vuoksi muutu. Meillä ei ole tarvetta ohjata toimintaa. Vaatimukset tunnetaan alueellisesti paremmin kuin pääkonttorilla Espoossa.

Pietarin miljoonaväestöä ei saa unohtaa

Käyhkö sanoo, että Pietarin läheisyys on sellainen itsestäänselvyys, että Etelä-Karjalan hotellien ja matkailuyritysten laajemminkin kannattaa panostaa idän suuntaan jatkossakin.

— Kilpailu oli kovaa, kun venäläisturistien kato alkoi. Se oli karua katseltavaa. Vuoden 2016 syksystä lähtien venäläisten matkustajien määrä kääntyi nousuun ja on sen jälkeen kasvanut. Huippuvuosiin on silti matkaa.

Käyhkö sanoo uuden Scandicin syntyneen hyvään saumaan. Talous kasvaa, venäläisten matkailu on piristynyt ja erityisesti kiinalaisten matkailumäärät ovat kasvussa.

— Aasia ei ole vielä näkynyt muualla kuin Lapissa. Mutta edeltäjämme Restel teki hyvää työtä Kiinan suuntaan ja siinä meillä on oppimisen paikka. Kiinassa väestö on vasta vaurastumassa ja keskiluokkaistumassa. Siellä piilee paljon potentiaalia Suomen matkailulle.

Entistä vahvempi ote vapaa-ajanmatkailuun

Scandic on ollut perinteisesti vahva erityisesti kaupungeissa ja bisnesmatkailussa.
Etelä-Karjala ei ole tästä poikennut, mutta erityisesti kesäaikaan vapaa-ajanmatkailu on täyttänyt hotellit.
— Scandic saa Restelin oston mukana aiempaa vahvemman otteen loma- ja vapaa-ajanmatkailusta, Käyhkö sanoo.
 

Uusimmat uutiset