Kuutostiellä kulkevat maan kolmanneksi kovimmat tonnimäärät — Puumalan kapeiden kurvien kautta viedään paljon puuta

Elinkeinoelämän kuljetukset keskittyvät valtateille, kertoo selvitys.

Vesa Vuorela

Viitostiellä kulkee paljon metsäteollisuuden ja teknologiateollisuuden tuotteita sekä kaupan tavaraa.

Kuutostie on tavaratonneissa mitattuna maan kolmanneksi vilkkain väylä. Tämä ilmenee tuoreesta liikenneselvityksestä, jossa on laskettu elinkeinoelämän kuljetuksia tieverkolla ja eri toimialojen käyttämiä väyliä.

Uutta selvityksessä on se, että väylien merkitystä mitataan myös niiden kautta kulkevan arvon eli eurojen kautta. Yleensä vertailu tapahtuu ajoneuvomäärien ja tonnien perusteella.

Euroilla vertaillen valtatie 6 yltää juuri ja juuri kärkikymmenikköön. Ylivoimaisesti arvokkaimmaiksi väyläksi Suomessa nousee Helsingistä Lahden kautta aina Utsjoelle asti kulkeva valtatie 4. Viitostie sijoittuu euroilla laskettuna Suomen kuudenneksi merkittävimmäksi väyläksi.

Selvitykset perustuvat vuoden 2015 lukuihin. Metsäteollisuuden tuotteet kattoivat tuolloin Kuutostiellä kulkeneesta rahdista 60 prosenttia.

Pääteiden merkitys on suuri lähes kaikille toimialoille ja kuljetukset keskittyvät toimialojen sijainnin mukaan. Esimerkiksi maataloustuotannossa volyymit keskittyvät Länsi-Suomeen.

Maa- ja metsätalouden sekä niihin liittyvän teollisuuden kuljetusmäärät ovat kuitenkin koko maassa suuria. Niiden raaka-aine- ja tuotekuljetukset muodostavat yli puolet Suomen tiekuljetussuoritteesta.

Kantatie 62 on euroilla mitaten maan 11:nneksi tärkein

Raakapuuta kuljetetaan paljon kautta maan. Valtateiden ohella esimerkki vilkkaasta pyöreän puun väylästä on kantatie 62. Imatralta Puumalan kautta Mikkeliin kulkeva tie on maan kantateistä kolmanneksi merkittävin tonneissa mitattuna. Euroilla verraten 62-tie on 11:nneksi tärkein kantatie.
Kantateitä on kaikkiaan 42, valtateitä 28.

Selvityksen teettäjiä ovat eri teollisuusliitot, Infra ry, MTK, Keskuskauppakamari ja Liikennevirasto. Ne haluavat kiinnittää huomiota väyliin tehtävien investointien tarpeellisuuteen.
Arvotarkastelulla pyritään hahmottamaan, mitkä tieosuudet ovat erityisen kriittisiä toimitusketjulle ja viennille.

Kauppakamarien kannanotossa vaaditaan korjausvelan laittamista kuriin ja että niukat liikenteen määrärahat käytettäisiin aikaisempaa tehokkaammin siellä, missä elinkeinoelämän raaka-aineet ja tuotteet eniten liikkuvat.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet