Omakannan turvallisuus askarruttaa Pirkko Pirhosta — hänen potilastietojaan oli tutkittu aiheetta

Jenny Rantanen

Pirkko Pirhonen toivoo sairaanhoitopiirien ymmärtävän, ettei Omakanta.fi ole sataprosenttisen turvallinen palvelu.
Pirkko Pirhonen toivoo sairaanhoitopiirien ymmärtävän, ettei Omakanta.fi ole sataprosenttisen turvallinen palvelu.

Imatralla asuvaa Pirkko Pirhosta harmittaa.

Hänen Omakanta.fi -terveystietoihinsa oli kirjauduttu Kiteellä sijaitsevalta Kesälahden terveysasemalta toistuvasti. Pirhonen ei kuitenkaan ole asioinut Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirissä.

Luottohan tässä menee.

Ensimmäinen kirjautuminen tapahtui jo toukokuussa.

— Mietin, oliko tapahtuma ollut vain vahinko, joka ei enää tulisi toistumaan.

Aiheettomat kirjautumiset kuitenkin toistuivat kahden kuukauden ajan. Pirhosen tietoihin oli käyty Kesälahden terveysasemalta kirjautumassa yhteensä kuusi kertaa.

— Tuntuu todella oudolta, että tällaista pääsee käymään, kommentoi Pirhonen.

Hän oli soittanut hoitoarvioon Honkaharjuun ja selittänyt tilanteen. Myös siellä asiaa ihmeteltiin. He eivät olleet kuulleet vastaavasta koskaan aikaisemmin.

Honkaharjusta oli neuvottu soittamaan Kiteen terveyskeskukseen, jossa asiaa luvattiin tutkia.

Pirhoselle oli soittanut takaisin potilasasiamies Kiteen terveyskeskuksesta.

Potilasasiamies oli kertonut, että Pirhosen tiedot olivat olleet terveysasemalla avattuna, kun Kiteellä asuva potilas oli keskustellut resepteistään terveysaseman työntekijän kanssa.

Vasta laskutuksesta keskusteltaessa aseman työntekijä oli huomannut tietojen kuuluneen väärälle henkilölle.

— Pistää mietityttämään, voiko pelkästään nimellä saada potilastietoja Omakannasta esiin. Siellä kuitenkin on arkoja asioita, Pirhonen miettii.

Asian selvittämiseksi seuraavaksi on vuorossa reklamaation ja korvausvaatimuksen tekeminen Etelä-Karjalan sairaanhoitopiirin potilasasiamiehen avustuksella.

— Huolimatonta toimintaa tämä on. Luottohan tässä menee, Pirhonen sanoo.

Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin Siun soten turvallisuuspäällikkö Pekka Nokelainen kertoo, että terveysasemalla työntekijät pystyvät hakemaan potilastietoja Omakannasta pelkästään joko nimellä tai syntymäajalla.

Yleisin syy potilastietojen virheellisiin käynteihin on järjestelmään syötetty väärä nimi tai syntymäaika.

Siun sotessa Omakantaa on käytetty vuodesta 2015 ja potilastietojärjestelmää vuodesta 2009. Potilastietojärjestelmässä säilytetään henkilön kaikki käynnit Nokelaisen sanoin hamaan tulevaisuuteen asti.

Mikäli henkilö on jossain vaiheessa elämäänsä käynyt jonkun sairaanhoitopiirin toimipisteessä, tieto jää potilastietojärjestelmään.

Pirhosen tapauksen yleisyydestä ei ole tietoa, sillä Siun soten tietosuoja-asiantuntijat eivät kommentoi yksittäistapauksia tietosuojasyistä.

— Halusin tuoda tapaukseni esiin ja olen kuullut, että vastaavaa on tapahtunut muillekin, Pirhonen toteaa.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.