Rönkäntien stop-merkkiä kuunnellaan valikoivasti — Uutisvuoksi jalkautui Vihnekadun risteykseen havainnoimaan, rauhoittaako uusi liikennemerkki vilkasta liikennettä

Vihnekadun risteykseen saatiin viime viikolla stop-merkki, sillä ahkerasti liikennöidyllä tiellä sukkuloivat sekä rekat että koululaiset.

Jasmin Ojalainen

Stop-merkki ilmestyi risteykseen viime torstaina. Kevyen liikenteen väylä sai ylitykseen myös suojatiemerkinnät.
Stop-merkki ilmestyi risteykseen viime torstaina. Kevyen liikenteen väylä sai ylitykseen myös suojatiemerkinnät.

Rönkäntien ja Vihnekadun risteykseen saatiin viime viikolla stop-merkki ja suojatiemerkinnät.

Aihe nousi esille, kun ketjutyöryhmän liiveissä päivystänyt katupartio turvasi vilkkaasti liikennöidyn risteyksen läpi kulkevaa koululaisliikennettä.

Karjalantiellä vallitsevan työmaan vuoksi kiertotienä toimivalla Vihnekadulla liikennöi päivittäin noin 350 kuorma-autoa edestakaisin.

Kaupungininsinööri Päivi Pekkasen mukaan liikennemerkkien noudattamisen valvonta ei kuulu kaupungin vastuutehtäviin.

— Se on poliisin tehtävä, kuten muukin liikenteenvalvonta. Toki urakoitsija tekee huomioita työmaan aikana siitä, miten käytäntö toimii. Pelastustoimea on tiedotettu ja he ovat asiasta tietoisia.

Rönkäntien työmaa on herättänyt keskustelua koulujen alkamisen myötä siksi, että usean koululaisen päivittäinen matka kulkee sen läpi. Pekkasen mukaan ajankohta johtuu siitä, että työmaan suunnitteluvaihe venyi odotettua pidemmäksi.

— Alun perin siihen ei ollut ajatusta alikulkutunnelista, se tuli myöhemmin ja lisäsi aikaa suunnitteluvaiheeseen. Heikko pohjamaa vaikeutti pohjarakennesuunnittelua. Suunnittelu on sellainen, jota ei voi kiirehtiä vaan se on tehtävä huolella, Pekkanen sanoo.

Tieliikenneasetuksen mukaan stop-merkin tarkoitus on varmistaa, että ajoneuvo pysäytetään ennen risteykseen ajoa. Jos pysäytysviivaa ei ole, ajoneuvo on pysäytettävä välittömästi ennen risteävää tietä sellaiseen kohtaan, josta on mahdollisimman hyvä näkemä risteävälle tielle.

Uutisvuoksi ei torstai-iltana tavoittanut liikennepoliisin edustajaa kommentoimaan liikenteen valvontaa, joten toimittaja jalkautui tarkkailukierrokselle risteykseen viikko stop-merkin asennuksen jälkeen.

Torstaina iltapäivällä neljän jälkeen Vihnekadulla kävi vilkas liikenne, jolloin autoja saattoi kertyä risteykseen jonoksikin asti. Enimmillään jonossa saattoi olla lähes kymmenen autoa.

Kymmenen minuutin ajan Vihnekadun suunnasta Rönkäntielle ajoi arviolta viisikymmentä autoa, joista vajaa viisi oli rekkoja. Jalankulkijoita suojatien yli meni sinä aikana kolme.

Havainnointien perusteella suurin osa autoista pysähtyi stop-merkin kohdalle ennen suojatietä, mutta osa tyytyi vain hiljentämään vauhtia. Muutama auto ajoi pitkälle suojatien yli, ennen kuin nopeus tippui laisinkaan. Ainakin kaksi kuljettajista puhui samalla puhelimeen.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset