Valtiolta viisi miljoonaa euroa Saimaan kanavan sulkujen pidentämiseen: "Tämä on päänavaus," sanoo Suna Kymäläinen – Jättihankkeen jatkosta päätetään syksyn budjettiriihessä

Sulkujen pidentäminen maksaa lähes 100 miljoonaa euroa. Jos rahaa löytyy, korjaustyöt ajoittuvat vuosille 2022–24.

Mika Strandén

Saimaan kanavan sulkujen pidentäminen ajoittuu vuosille 2022-24, mikäli hanke etenee syksyllä hallituksen budjettiriihessä.
Saimaan kanavan sulkujen pidentäminen ajoittuu vuosille 2022-24, mikäli hanke etenee syksyllä hallituksen budjettiriihessä.

Hallituksen tiistaina julkaisema neljäs lisätalousarvio sisältää lisärahoitusta kymmeniin väylähankkeisiin.

Etelä-Karjalasta mukana on Saimaan kanavan sulkujen pidentämiseen tähtäävä hanke. Mitään lottovoittoa lisätalousarviosta ei pudonnut, mutta miljoonia kylläkin.

Sulkuhankkeeseen liittyvään Saimaan kanavan vedenpinnan nostoon on luvassa viisi miljoonaa euroa ja lisäksi 100 000 euron määräraha vuodelle 2020. Yhteensä hallituksen väyliin jakama potti on 400 miljoonaa euroa.

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja kansanedustaja Suna Kymäläisen (sd.) mukaan on tärkeää, että hallituksen päätöksellä avattiin kanavahankkeen rahoitus. Tärkeänä hän pitää pöytäkirjamerkintää, jonka mukaan jatkorahoituksesta päätetään syksyllä varsinaisen budjettiriihen yhteydessä.

Kymäläinen: Tämä on päänavaus

Kanavan sulkujen pidentäminen kustannusarvio on tällä hetkellä 95 miljoonaa euroa

– Kyllä tämä on päänavaus ja lupaus jatkorahoituksesta. Ei viittä miljoonaa euroa veden pinnan nostamiseen ihan huvikseen anneta. Saimaan kanavan kehittäminen on koko Itä-Suomen teollisuuden kannalta ensiarvoisen tärkeää.

Kymäläisen mukaan jatkorahoitusta on tulossa runsaammin vuosille 2022–24. Tuolloin puhutaan noin 30–40 miljoonan euron vuotuisesta rahoituksesta.

Hän muistuttaa, että asiasta on käytävä myös jatkoneuvotteluja Venäjän kanssa.

Isompia aluksia Saimaalle

Sulkuja aiotaan pidentää nykyisestä 82,5 metristä 93,2 metriin. Samalla kanavan vedenpintaa nostetaan kymmenellä sentillä 4,35 metristä 4,45 metriin. Muutokset mahdollistavat suurempien alusten käytön ja suuremman kulkusyvyyden. Samalla alusten lasteja voidaan kasvattaa ja tarjolle tulee nykyistä useampia jäävahvistettuja aluksia.

Se mahdollistaa vuosittaisen liikennöintiajan pidentämisen.

Pidemmät sulut tuovat myös suuremmat risteilyalukset kanavaa pitkin Saimaalle.

Kanavan lisäksi Kaakkois-Suomi saa lisäbudjetista reilut 15 miljoonaa euroa Kotkan Paimenportin eritasoliittymään. Myös Kouvolan–Kotka/Haminan välinen ratayhteys saa euroja. Radan parantamiseen on myönnetty hallituksen lisätalousarviossa 11 miljoonan euron määräraha. Eurot on tarkoitettu uuden digitaalisen kulunvalvontajärjestelmän pilotointiin.

Hankkeeseen kuuluu testilaboratorio.

Luetuimmat