Lappalaisen veljekset ovat valmiita ryhtymään itse Lammassaaren sataman operaattoriksi: Visio 2026 saisi heti kyytiä

Janne ja Jonne Lappalainen ihmettelevät, miksi Lammassaaren venepaikat pitää ahtaa patotien lahdukkaan, kauaksi parkkipaikoista. Kävelymatkat veneelle pitenisivät roimasti.

Anu Pakarinen

Jonne ja Janne Lappalainen sanovat tuntevansa 80 prosenttia Imatran venesataman käyttäjistä.
Jonne ja Janne Lappalainen sanovat tuntevansa 80 prosenttia Imatran venesataman käyttäjistä.

Janne ja Jonne Lappalainen tietävät tasan tarkkaan, miten Lammassaaren satamaa Imatralla pitäisi heidän mielestään kehittää.
Kaiken pitäisi lähteä paikallisista tarpeista, he korostavat.
Tällä hetkellä tilanne on päinvastainen. Paikallisten veneilijöiden, purjehdus- ja veneseurojen ja muiden alueen toimijoiden mielipiteet sataman kehittämisessä on täysin sivuutettu, ja kaikki määräykset tulevat kirjoituspöydän takaa Helsingistä, Lappalaiset väittävät.

Savotta kiinnostaa

Lappalaiset myöntävät, että ovat valmiita ryhtymään itse Lammassaaren sataman operaattoriksi.
Tämä oli heidän tavoitteensa jo 2015, kun Imatran kaupunki etsi satamaan ulkopuolista operaattoria.
Lappalaisten yritys Saimaan vene oli mukana neuvotteluissa kalkkiviivoille saakka. Tarjouskilpailun voitti kuitenkin Suomen valtion omistaman Meritaidon sekä laiturirakentaja Marinetekin yhteisyritys New Port Imatra, jonka kanssa Imatra teki sopimuksen satamapalvelujen tuottamisesta 20 + 5 vuodeksi.
Tämän jälkeen New Port Imatra palkkasi Saimaan veneen rengikseen, huolehtimaan käytännön toiminnasta ja palvelusta.

Maanantaina veljekset irtisanoutuivat rengin hommista.

Omituisia linjauksia

Lappalaiset sanovat tuntevansa noin 80 prosenttia veneilijöistä ja tietävänsä paikalliset tarpeet hyvin.
He joutuivat puremaan hammasta yhteen, kun Lammassaari 2026 -visio julkaistiin.
New Port Imatran suunnitelmissa on keskittää venepaikat lahden pohjukkaan, eli Lammassaareen vievän patotien tuntumaan.
Miksi, veljekset ihmettelevät, sillä suurin osa parkkipaikoista on siinä tapauksessa kaukana. Kävelymatka veneelle pitenisi, sillä samalla myös laitureita on tarkoitus pidentää.
Myös poijupaikkoihin tehdyt muutokset närästävät.
— Olemme tehneet oman ehdotuksemme Imatran kaupungille. Se nojaa paikalliseen toteutukseen, alueen toimijoiden kuunteluun ja venepaikkojen hintojen jäädyttämiseen vuoteen 2025 saakka, Janne ja Jonne Lappalainen kertovat.


Ei aihetta purkamiseen

Operaattorin vaihtaminen edellyttäisi kaupungin ja New Port Imatran sopimuksen purkamista. Imatran kaupunkikehitysjohtaja Topiantti Äikäs ei näe sopimuksen purkamiselle perusteita.
— Sopimuskumppanina meillä ei ole valittamista. Siitä on vain pidettävä kiinni, että niin kuin sopimuksessa lukee, venepaikkojen hintojen täytyy noudattaa Kaakkois-Suomen yleistä hintatasoa, ja että investointeja tehdään suunnitellusti.



Luetuimmat

Kommentoidut