Imatran vastaanottokeskuksen työntekijä ei saa kaveerata asukkaan kanssa somessa — johtaja Lauri Perälä pitää käytäntöä hyvänä

Kai Skyttä

Lauri Perälä näkee, että kielto on ammatillisestikin järkevä.
Lauri Perälä näkee, että kielto on ammatillisestikin järkevä.

Turvapaikanhakijat ja vastaanottokeskuksen työntekijät eivät saa olla kavereita keskenään sosiaalisessa mediassa. Käytännön on linjannut Suomen Punaisen Ristin Kaakkois-Suomen piiri. Tiukka linjaus tehtiin viiden Kaakkois-Suomessa olevan SPR:n ylläpitämän vastaanottokeskuksen kesken. Mukana oli myös Imatran vastaanottokeskus, jonka johtaja Lauri Perälän mielestä linjaus on hyvä. Käytäntöä voi katsoa eri silmin vasta sitten, kun turvapaikanhakijan asiakkuus vastaanottokeskukseen päättyy.

— Kyse on tasapuolisuudesta. Työntekijät vastaanottokeskuksissa tekevät kuitenkin asukkaisiin liittyviä päätöksiä, jotka vaikuttavat heidän elämäänsä. Tasapuolisuuskysymys tulee vastaan, jos työntekijä ja turvapaikanhakija ovat vapaa-ajalla tekemisissä keskenään. Vaikka sitten sosiaalisessa mediassa, Perälä perustelee.

Hän pitää myös ammatillisesti arveluttavana jos työntekijä on vapaa-aikanaan tekemisissä asukkaan kanssa.

— Ei se ole ammatillisesti hyväksyttävää, hän muistuttaa.

Kaakkois-Suomen piirin toiminnanjohtaja Arja Vainio kertoo Kouvolan Sanomissa, että päätös perustuu perusteellisiin pohdintoihin. Hän ei lähde erittelemään tilanteita enempää, mutta kertoo tiedossa kyllä olevan millaisia ongelmia seuraa, jos jonkun asian tiimoilta ollaan yhteydessä vain osaan asukkaista. Kielto perustuu alunperin Maahanmuuttoviraston ohjeeseen.

Muokattu kello 14.36: Tietoja täsmennetty

Anniina Meuronen

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.