Koskinäytöksissä vieraili 35 000 kävijää – Imatran seudulla matkailijoiden yöpymismäärät olivat hyvässä kasvussa kesäkuukausina

Toukokuussa Imatran seudulla yöpymismäärissä oli kasvua edellisvuoteen 12 prosenttia, kesäkuussa 43 prosenttia ja heinäkuussa 8 prosenttia.

Kai Skyttä

Kuohuva koski on edelleen Imatran matkailumarkkinoinnin keihäänkärki. Sen osoittivat kuluneen kesän kävijämäärät koskinäytöksissä.

Imatran matkailukesä näyttää kaikilla mittareilla kasvulukuja, vaikka kesän sää olikin vaihteleva. Tauolta palanneet koskinäytökset vetivät katsojia runsaasti ja yöpymisten määrät olivat hyvässä kasvussa.

Toukokuussa matkailijoiden yöpymisiä kirjattiin Imatran seudulla 12 prosenttia edellisvuotta enemmän, heinäkuussa kasvun määrä oli kahdeksan prosenttia, mutta kesäkuussa peräti 43 prosenttia.

— Varmasti se on kasvava kotimaan matkailu, joka näkyy näissä kasvuluvuissa. Imatralla oli hyvä tapahtumakesä, kesäkuussa oli esimerkiksi ajot ja iso suunnistuksen leimausleiri, Ukonniemessä on ollut urheilumatkailua koko kesän ajan, muistuttaa Imatran matkailua markkinoivan Imatra Base Campin toimitusjohtaja Jukka Aallikko.

Koskinäytösten pauhu vetää väkeä

Patoremontin jälkeen uudelleen alkaneissa koskinäytöksissä kävi 35 000 katsojaa, mikä tekee 700 katsojaa per näytös. Base camp luonnehtii lukuja ennätykseksi, vaikka lukemia on vaikea vertailla näytöksen määrien vaihtelujen vuoksi.

— Varmasti koskinäytösten pitkä tauko näkyy kasvuluvuissa. Niitä on kaivattu. Tapahtumaa on kehitetty ja sitä pitää edelleen kehittää, Aallikko sanoo.

Koskinäytösten uudelleen alkamisella Aallikko ei selitä kesäkuun kasvaneita matkailijoiden yöpymismääriä, sillä näytökset käynnistyivät vasta juhannuksen jälkeen.

— Koskinäytökset ovat kuitenkin Imatran matkailussa se keihäänkärki, jonka avulla muita alueen matkailutoimintoja voidaan kehittää. Tiedot viime kesältä kertoivat, että katsojat tulivat aikaisempaa aiemmin koskinäytöksiiin ja viipyivät paikalla kauemmin, Aallikko muistuttaa.

Kotimaan hyvästä matkailukesästä saatiin markkinointipuolella ennakkoaavistuksia ja kevättalvella.

— Meille tuli sähköisesti paljon tiedusteluja Imatran kesän tapahtumisista, koskinäytöksistä ja siitä, mikä olisi hyvä ajankohta, jos aikoo tulla lomamatkalle Imatralle. Jukka Aallikko kertoo.

Yksi vuoden suurimmista Imatran matkailumarkkinoinnin kampanjoista oli pääkaupunkiseudun Finnkinon elokuvateattereissa esitetty Imatran kesäfiilisvideo -kampanja. Mainosvideo näytettiin ennen elokuvia touko-heinäkuussa videon näki noin 212 000 katsojaa. Videolle ostettiin kevään ja kesän aikana näkyvyyttä myös Youtubesta ja Facebookista, joissa se sai noin 170 000 katselukertaa.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset