Mansikkakosken ratasiltatyömaa sai vedenalaisiin paalutuksiin lisäaikaa huhtikuun puoliväliin asti — ”Työt ovat onnistuneet niin, ettei yöllä ole tarvinnut paaluttaa”, kertoo projektipäällikkö Joonas Hämäläinen Väylästä

Ensi viikon ajaksi työt siirtyvät maalle. Vuokseen on saatu nyt juntattua kahdeksan paalua kymmenestä.

Minna Mäkinen

Vuokseen tuleviin kahteen tukeen tulee molempiin viisi paalua vierekkäin. Yläjuoksun puoleiset paalut puuttuvat vielä. Niiden asennus vaatii lisäsuunnittelua ja -valmisteluja.
Vuokseen tuleviin kahteen tukeen tulee molempiin viisi paalua vierekkäin. Yläjuoksun puoleiset paalut puuttuvat vielä. Niiden asennus vaatii lisäsuunnittelua ja -valmisteluja.

Mansikkakosken uuden ratasillan työmaa sai Imatran seudun ympäristötoimelta jatkoaikaa vedenalaisille paalutuksille huhtikuun 15. päivään asti. Töitä voidaan myös jatkaa kello 24 jälkeen, jos se on välttämätöntä teknisistä tai turvallisuussyistä.

— Parin tulevan viikon aikana nähdään, riittääkö jatkoaika. Tarvittaessa käymme edelleen keskusteluja lisäajasta ympäristötoimen kanssa, kertoo projektipäällikkö Joonas Hämäläinen Väylävirastosta.

Alun perin vedenalaisten paalutusten piti valmistua viime viikon lopulla, mutta Vuoksen voimakas virtaus on hidastuttanut työn etenemistä. Paalutus onnistuu parhaiten ilta- ja yöaikaan, jolloin virtaus on vähäisempää.

— Työt ovat onnistuneet niin, ettei toistaiseksi kello 22:n tai 23:n jälkeen ole tarvinnut paaluttaa.

Ensi viikolla töitä rannalla

Vuoksen keskelle tulee kaksi tukea, joissa molemmissa on viisi 15-metristä teräspaalua. Tällä hetkellä Vuokseen on saatu juntattua kahdeksan paalua kymmenestä.

Ensi viikoksi työt siirtyvät maalle. Maapenkereillä tehdään maatukien paalutuksia.

— Vuokseen ajetaan viimeiset kaksi paalua myöhemmin, mutta se työ vaatii vielä lisäsuunnittelua. Lauttakalustoa on muokattava, jotta paalu saadaan juuri oikeaan kulmaan.

Vuokseen tulevat teräspaalut myös betonoidaan myöhemmin.

Uuteen ratasiltaan tulee kaikkiaan kahdeksan tukea. Tukiin tulevat paalumäärät vaihtelevat.

Minna Mäkinen

Vuokseen tulevista kymmenestä paalusta paikallaan on nyt kaikkiaan kahdeksan. Rannoilla tehdään maansiirtotöitä.

Silta kootaan pala kerrallaan

Vuoksen itäpuolella valmistellaan kaiken aikaa massanvaihtoa tulevan radan siirtorataa varten.

— Uudesta sillasta tulee liittorakenteinen. Silta kootaan maan päällä pala kerrallaan ja palat työnnetään Vuoksen ylle tukien päälle, kertoo Hämäläinen.

Uuden sillan on määrä olla täysin valmis 30. marraskuuta 2020.

— Työmaa tulee näkymään ja kuulumaan vielä pitkään, tietää Hämäläinen.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset