Stora Enso testaa ilman kuljettajaa ajavaa kuorma-autoa Uimaharjun tehdasalueella

Robottiauto vie sahalta haketta sellutehtaalle runsaan kilometrin päähän. Testikäyttö on jo alkanut.

Kai Skyttä

Kyse on vasta yhdellä kuorma-autolla tehtävästä kokeilusta. Tehdaskuljetusten laajemmasta automatisoinnista ei ole päätetty.
Kyse on vasta yhdellä kuorma-autolla tehtävästä kokeilusta. Tehdaskuljetusten laajemmasta automatisoinnista ei ole päätetty.

Stora Enso on aloittanut ilman kuljettajaa liikkuvan robottikuorma-auton testikäytön tehdasalueellaan Joensuun Uimaharjussa.

Tavoitteena on selvittää automatisoitujen tehdaskuljetusten ympäristö- ja turvallisuushyötyjä sekä kustannussäästöjä.

Kuorma-auto liikennöi suljetulla tehdasalueella toimittaen Stora Enson Uimaharjun sahalta haketta puolentoista kilometrin päähän Stora Enson Enocellin sellutehtaalle.

Auton maksiminopeus on 20 km / h. Päivän aikana robottiauto ehtii toimittaa noin 15 hakekuormaa.

Päästöt pienemmäksi

Automatisoitujen kuljetusten arvioidaan parantavan työturvallisuutta erityisesti varastojen ja hakekasojen läheisyydessä, ja uusien turvalaitteiden, kuten sensoreiden ja älykkäiden liikennevalojen, lisäävän liikenneturvallisuutta.

Myös päästöjen ja polttoaineen kulutuksen uskotaan pienenevän, kun automatiikka optimoi moottorinkäyttöä ja reittivalintaa.

Stora Enson viestintäjohtaja Satu Härkönen korostaa, että kyse on vasta kokeilusta.

– Testaamme tämän vuoden aikana, miten auto toimii ja käyttäytyy meidän tehdasalueella. Mitään päätöstä tulevaisuudesta ei ole. Kokeilun päätyttyä katsomme, mitä hyötyä tästä voisi olla, Härkönen sanoo.

Testiautoja on vain yksi kappale. Stora Enso toteuttaa kokeilun yhteistyössä Enocellin tehtaan hakekuljetuksia hoitavan Mantsinen Groupin kanssa.

Luetuimmat