Imatran vanha keskusasema puretaan vuonna 2022, uusi rakennetaan heti perään – Matkailija saa asemasta ensimmäisen mielikuvan Imatrasta, joten arkkitehtuuriin on tarkoitus panostaa

Uudesta asemarakennuksesta kaavaillaan huomattavasti nykyistä pienempää. Rakennukseen on suunniteltu muun muassa pyörän- ja autonvuokrausta.

Anu Pakarinen

Nykyinen keskusasema poistuu kaupunkikuvasta vuonna 2022, sikäli mikäli Imatran keskusaseman yhtiöhallitus virallistaa purun.
Nykyinen keskusasema poistuu kaupunkikuvasta vuonna 2022, sikäli mikäli Imatran keskusaseman yhtiöhallitus virallistaa purun.

Imatran vanha keskusasema on määrä purkaa vuonna 2022. Uuden keskusaseman rakentaminen alkaa samana vuonna heti vanhan rakennuksen purkamisen jälkeen.

– Kun tuo nykyinen kaksoisraidetyömaa valmistuu, olisi aika käydä tekemään uutta. Niin hengen hätä tällä projektilla ei ole, kertoo hankesuunnittelua vetävän Imatran seudun yritystilojen toimitusjohtaja Lassi Nurmi.

Tällä hetkellä Imatran seudun toimitilat odottaa, että aseman kiinteistöosakeyhtiön hallitus virallistaa purkamisen ja kiinteistöyhtiön lakkauttamisen.

– Sen jälkeen lähdemme tekemään hankesuunnittelua eteenpäin, Nurmi kertoo.

Uutisvuoksi ei tavoittanut Imatran keskusaseman hallituksen puheenjohtajaa Sami Turusta kommentoimaan, millä aikataululla yhtiöhallitus virallistaa purkamisen.

Piha-alue vastaamaan tulevaisuuden liikkumisen tarvetta

Hankesuunnittelussa on jo hahmoteltu, millainen uudesta rakennuksesta voisi tulla. Uudesta asemarakennuksesta kaavaillaan huomattavasti nykyistä pienempää.

– Tulevaisuuden liikenteen solmukohta, johon on helppo tulla ja josta on helppo lähteä. Mittavaa toimistorakennusta siihen ei tehdä, koska tällä hetkellä ei ole tarvetta, Nurmi kuvailee.

Tavoitteena on kehittää piha-aluetta vastaamaan entistä enemmän tulevaisuuden matkailun ja liikkumisen tarvetta: riittävästi pysäköintitilaa, vuokra-autoja, yhteiskäyttöautoja sekä kaupunkipyöriä.

– Se on meille Imatralle iso mahdollisuus Saimaan matkailun keskukseksi. Ihmiset, ketkä haluavat lähteä pääkaupunkiseudulta ja muualta Saimaalle, tulisivat junalla Imatralle ja lähtisivät tästä kohteisiin.

Arkkitehtuuriin panostetaan

Uuteen asemarakennukseen ei ole vielä haettu toimijoita, mutta Nurmen mukaan hankesuunnittelussa on hahmoteltu ja tutkittu millaisia palveluita muualla on.

Suunnitelmissa on pohdittu muun muassa polkupyörä- ja autovuokrausta, kahviota sekä pientä kioskia tai kauppaa, mikä tukee palvelukokonaisuutta. Sekä tietysti hyvät odotustilat, Nurmi sanoo.

– Koska tämä on sellainen kohde, mistä matkailija saa ensimmäisen mielikuvan Imatrasta, on myös arkkitehtuuriin tarkoitus panostaa, hän toteaa.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset