Harhaileva postilähetys – Matkalla seikkailevat paketit ja kirjeet saavat varsin yksilöllistä kohtelua

Eksyneitä paketteja saa avata Postissa lähettäjän tai vastaanottajan selvittämiseksi. Kirjeisiin saa kajota vain Viestintäviraston henkilökunta.

Soila Puurtinen

Oikea ja täydellinen osoite takaa parhaiten sen, ettei lähetyksesi joudu tähän laatikkoon.
Oikea ja täydellinen osoite takaa parhaiten sen, ettei lähetyksesi joudu tähän laatikkoon.

Posti pyrkii hyvin pitkälle selvittämään hatarilla vastaanottaja- ja lähettäjätiedoilla matkalla olevien pakettien määränpään.

Jos paketin avaaminenkaan ei tuo valaistusta lähetyksen omistajasta, niin loppupeleissä paketin sisältö päätyy löytötavaraksi.

Lähetys menee perille, kun osoite on oikein ja täydellinen. Siihen pitää kiinnittää huomiota - Jarmo Ainasoja

Oman postipakettinsa kulkua voi kuluttaja seurata Postin itsepalvelukanavassa paketin seurantakoodin perusteella. Kaikilla suomalaisilla ei ole tähän mahdollisuutta, eivätkä vanhemmat ihmiset välttämättä edes osaa tai voi käyttää seurantajärjestelmää.

Postin Ohjauskeskuksen johtaja Jarmo Ainasoja kehottaa kuluttajia olemaan yhteydessä aina Postin asiakaspalveluun, kun paketti ei ole löytänyt määränpäähänsä.

Asiakaspalveluun soittamalla asiakas saa samat tiedot kuin kävisi seuraamassa paketin reissaamista itsepalvelukanavalta.

Jos paketti todella katoaa, eikä sitä enää löydy, pitää katoamisesta tehdä reklamaatio vahingonkorvauspyyntöineen Postin verkkosivuilla.

— Sen jälkeen katoamisia aletaan selvittää tapauskohtaisesti juurta jaksain, Ainasoja lupaa.

Eksyksissä olevissa paketeissa voi olla esimerkiksi väärä tai vioittunut osoite. Jos paketti jumittuu matkalle vastaanottajan väärän tai vioittuneen osoitteen vuoksi, niin Postissa aletaan selvittää seuraavaksi lähettäjän tietoja.


— Mikäli tämäkin tie menee tukkoon, niin seuraavaksi paketti matkustaa johonkin Postin Osoiteselvitys-yksikköön. Täällä pyritään kaivamaan esiin selvyys vastaanottajan nykyisestä olinpaikasta esimerkiksi hänen osoitehistoriansa perusteella. Omia selvityksiään tehdään useissa eri paikoissa, Ainasoja kertoo.

Lopulta paketin sisältö muuttuu löytötavaraksi ja voi päätyä huutokauppaan

Kun osoitetietojen selvittäminenkään ei auta lupaa Posti siitäkin huolimatta tehdä töitä paketin omistajan löytämiseksi.

Viestintävirasto on valtuuttanut Postin jokaiseen lajittelukeskukseen henkilöt, joilla on oikeus avata kadonnut paketti.

— Tällä tavalla pyritään ottamaan vieläkin selvää, kenelle paketti mahtaisi kuulua. Kaikista avatuista paketeista tehdään pöytäkirja. Siksi paketin avaamiseen on nimetty aina kaksi henkilöä. Pöytäkirjat toimitetaan Viestintävirastolle.

Pakettien alueellisia tai maakunnallisia säilytyspisteitä ei ole, mutta kadonneet paketit kuitenkin avataan keskitetysti tietyissä toimipaikoissa.

Pakettien avaamisen jälkeen Posti säilyttää lähetystä tiloissaan kolmen kuukauden ajan. Yksi iso, kadonneiden pakettien säilytyspiste sijaitsee Tuusulassa.

Kun paketille, eikä sen sisällölle kerta kaikkiaan löydy omistajaa, niin lopulta lähetys toimitetaan löytötavaratoimistoon eli Suomen Löytötavarapalveluun säilytettäväksi.

Soila Puurtinen

Postin jakelutoimipaikoissa on nyt kiirettä. Savonlinnan jakelutoimipaikassa on töissä noin neljäkymmentä kausiapulaista ja määräaikaista työntekijää.
Postin jakelutoimipaikoissa on nyt kiirettä. Savonlinnan jakelutoimipaikassa on töissä noin neljäkymmentä kausiapulaista ja määräaikaista työntekijää.

Suomen Löytötavarapalveluun toimitettuja paketteja säilytetään yrityksen tiloissa kolme kuukautta. Jos tuona aikana niitä ei lunasteta, niin paketin sisältö huutokaupataan.

Johtaja Ainasoja kuitenkin muistuttaa, että hävinneitä paketteja pitää tiedustella aina nimenomaan Postista, ei Suomen Löytötavarapalvelusta.

Pakettien perään kysellään aina hyvin hanakasti

Paketit ovat Ainasojan mukaan sellaisia lähetyksiä, joiden odotetaan päätyvän aina perille. Siksi suomalaiset ryhtyvät selvittämään hyvin herkästi kadonneiden pakettiensa arvoitusta.

— Asiakkaat myös reagoivat aina nopeasti pakettien katoamisiin, vaikka niissä ei olisi lähetetty kamalan arvokastakaan tavaraa.

Postikonttoriin tai asiamiespostiin saapunutta pakettia säilytetään pääsääntöisesti seitsemän vuorokautta. Mikäli vastaanottaja ei ole tuossa ajassa noutanut pakettiaan, niin se toimitetaan takaisin lähettäjälle.

— Paketti voi olla pidemmänkin aikaa postikonttorissa tai asiamiespostissa säilytyksessä, jos asiakas on sopinut etukäteen maksavansa säilytyksestä lisämaksua seitsemän vuorokautta ylittävältä ajalta, Ainasoja kertoo.

Eksyneitä kirjeitä säilytetään Viestintävirastossa kuusi kuukautta

Kun kirjeen lähettäjää, eikä vastaanottajaa Postin henkilökunnan työllä todellakaan tavoiteta, pitää kirjeet pitää postilain mukaan toimittaa Viestintävirastolle säilytettäväksi.

Virastossa kirjeet voidaan avata valvotusti. Kadonneiden kirjeiden käsittelyä Viestintävirastossakin määrittelee postilaki.

Jos Viestintäviraston avaamassa kirjelähetyksessä on tietoja, joiden perusteella virasto saa selville vastaanottajan tai lähettäjän osoitetiedot, niin viraston on palautettava lähetys Postille. Virasto välittää myös lähetyksen avaamista koskevan raportin Postille.

Kun avatusta kirjeestä ei löydetä tietoja, joiden perusteella sen voisi toimittaa vastaanottajalle tai palauttaa lähettäjälle, pitää viraston säilyttää lähetystä kuusi kuukautta. Säilytysaika lasketaan lähetyksen avaamispäivästä.

Jos vastaanottaja tai lähettäjä ei selviä puolessa vuodessakaan, saa kirjeen hävittää niin, että luottamuksellisuus turvataan, laki määrää.

Mikäli kirjeessä on muutakin kuin henkilökohtaiseksi tarkoitettu viesti, niin tilanteen mukaan kirjeen sisältö voidaan myydä esimerkiksi huutokaupassa.

Jos lähetyksen sisältö on ilmeisesti pilaantunut, tai se voi aiheuttaa vaaraa terveydelle tai omaisuudelle, saa lähetyksen hävittää ilman kuuden kuukauden määräaikaakin.

Matkalle jääneitä kirjeitä oli viime vuonna todella vähän

Posti sai vuonna 2016 asiakkailtaan matkalle kadonneista pakettilähetyksistä yhteensä 2375 tiedustelua. Luku vastasi Postin vuoden 2016 vuotuisesta pakettiliikenteestä 0,08 prosenttia.

Tiedustelujen perusteella noin 1800 pakettia löysi lähettäjänsä tai vastaanottajansa. Loppuosa eli runsaat 500 pakettia ei omistajaansa tavoittanut.

Posti pyrkii johtaja Jarmo Ainasojan mukaan selvittämään myös hävinneiden kirjeiden vastaanottajat perusteellisesti.

Postissa puhutaan niin sanotuista vahingoittuneista kirjeistä, joiden perille toimittaminen ei syystä tai toisesta ole onnistunut.

Soila Puurtinen

Joulukorttilajittelussa on riittänyt viime päivinä hulinaa.
Joulukorttilajittelussa on riittänyt viime päivinä hulinaa.

Kirjeiden hävikki on suhteellisesti pakettihävikkiä vähäisempi. Sellaisia kirjeitä, joita ei voitu toimittaa perille, oli viime vuoden koko kirjepostista 0,009 prosenttia. Vuonna 2016 Postin kantoon todistetusti jätetyistä kirjeistä katosi 456 kirjettä.

— Jos Postin käsittelyssä kirje on vahingoittunut, ja se voidaan toimittaa myöhemmin vastaanottajalle, niin asiakkaalla on oikeus vaatia Postilta korvauksia, Ainasoja selvittää.

Postilla ei ole tarjota kuitenkaan sellaista tilastotietoa, mikä osuus kadoksiin joutuneista kirjeistä on suoraa seurausta Postin omista toimista eli lähetys on esimerkiksi vahingoittanut käsittelyssä.

Logistiikkakeskukset tekivät uuden ennätyksen

Marraskuussa Posti kertoi ennätyksellisen vilkkaasta pakettiliikenteestä. Ilmiö liittyy joulun läheisyyteen.

Postin logistiikkakeskusten kautta kulki yli 250 000 pakettia yhden vuorokauden aikana. Tähän lukemaan päästiin illalla 27. marraskuuta.

Ennätyksellisen lukeman taustalla on se, että verkkokaupan joulusesonki oli tuolloin alkanut ulkomaisissa ja kotimaisissa verkkokaupoissa.

— Tuo 250 000 pakettia vuorokaudessa on Postin kaikkien aikojen ennätys.

Teemme näin sesonkiaikoina töitä kolmessa vuorossa ja 24 tuntia vuorokaudessa.

— Myös logistiikkakeskuksemme ovat käynnissä jopa seitsemänä päivänä viikossa joulusesongin loppuun saakka, kertoo Postin Pakettipalveluiden johtaja Toni Laaksonen.

Luetuimmat