Tainionkosken voimalaitoksen säännöstelypadon työmaa on puolivälin krouvissa – Työmaasta johtuvia liikennejärjestelyitä on luvassa kesään asti

Vedenalaisista betonirakenteista on työnjohtaja Ville Longan mukaan tehty noin 1 000 kuutiota. Tekemättä on vielä 1 500 kuutiota.

Santeri Tynkkynen

Patotyömaa aiheuttaa liikennejärjestelyitä Tornan sillalla.
Patotyömaa aiheuttaa liikennejärjestelyitä Tornan sillalla.

Tainionkosken voimalaitoksen säännöstelypadon työmaalla vietetään parhaillaan joulu- ja uudenvuoden lomia. Viime kesänä alkanut peruskorjaus on tavoittanut puolivälin krouvin.

Tähän mennessä työmaalla on tehty kallion injektointia eli vahvistusta ja lujitusta, virtapilareiden laajennuksia sekä valmisteltu vedenalaisia kynnyspalkkeja, joiden ensimmäinen muottielementti nostettiin paikalleen ennen joulua.

– Vedenalaiset muotti- ja raudoitustyöt jatkuvat vuodenvaihteen jälkeen. Rakentelemme vedenalaisia betonirakenteita, ja rannassa on vielä jonkin verran kaivuutyötä, kertoo työnjohtaja Ville Lonka GRK Infra Oy:stä.

Vedenalaisista betonirakenteista on Longan mukaan tehty noin 1 000 kuutiota, ja tekemättä on vielä 1 500 kuutiota. Edessä on vielä myös virtapilareiden päälle tulevien uusien kulkutasojen tekeminen sekä uusien varasulkurakenteiden tekeminen.

Liikennejärjestelyitä tulossa jatkossakin

Toistaiseksi työmaalla ei ole tullut vastaan yllätyksiä tai ongelmia, ja työmaa etenee aikataulussa. Nykyisen urakan on määrä valmistua ensi kesänä.

– Tämä on hyvin normaali vedenalainen rakennustyö. Tietysti niissä on aina oma luonteensa ja vedenalaiset työt tekevät sukeltajat, sanoo Lonka.

Patotyömaa on ajoittain katkaissut liikenteen Tornan sillalla. Kun silta on suljettuna ajoneuvoliikenteeltä, kiertotie on tarjolla Kuutostien sillan tai vanhan sillan kautta Mansikkalassa. Liikennejärjestelyitä on luvassa myös ensi vuoden puolella.

– Niitä on kesään asti, silloin tällöin yösulkuja ja joskus koko päivän sulkuja, Lonka kertoo.

Uusimmat uutiset