Mansikkalan ratasillalla vähältä piti -tilanne: Rautamötikkä putosi kiskoilta pyöräilijän viereen, osa tunnistettiin kiskon kiinnikkeeksi

Kunnossapidosta vastaava VR Track selvittää asiaa.

Anu Pakarinen

Galina ja Raimo Ylönen pyöräilivät sillan ali samaan aikaan, kun yläpuolella jytisteli juna. Jatkossa pariskunta välttelee näitä tilanteita. 
Galina ja Raimo Ylönen pyöräilivät sillan ali samaan aikaan, kun yläpuolella jytisteli juna. Jatkossa pariskunta välttelee näitä tilanteita. 

Mansikkakosken vanhalla ratasillalla tapahtui viikonloppuna uhkaava tilanne.

Pyöräilemään lähtenyt imatralainen aviopari Raimo ja Galina Ylönen oli juuri alittamassa ratasiltaa Siitolanrannan kevyen liikenteen väylää pitkin. Matka keskeytyi, kun ylhäältä kiskoilta tippui rautamötikkä takimmaisena ajaneen vaimon viereen.

Olisi hyvä selvittää asia. Ei sillalta saa tulla mitään alas. — Ari Hämäläinen

— Ylhäällä meni pitkä juna. Silta tärisi ja ratapölkyt vavahtelivat. Olin juuri ajatellut, että eiköhän se silta nytkin kestä. Silta kesti, mutta jotakin tuli alas, Raimo Ylönen kertoo.

Raimo Ylönen

Raimo Ylösen ottamasta kuvasta näkee rautamötikän koon.

Hän kertoo vaimon säikähtäneen aika tavalla. Rautamötikkä oli melko painava ja kokoakin oli miehen kämmenen verran.

— En ajattelut, paljonko se painoi. Luulisin, että lähemmäs kilon, Raimo Ylönen arvioi.

Liikennevirastoon yhteyttä

Raimo Ylönen kertoi tapauksesta tuoreeltaan Facebookin Imatra-ryhmässä varoittaakseen muita.

Maanantaina hän otti yhteyttä myös radan omistavaan Liikennevirastoon, josta asia luvattiin saattaa kunnossapidosta vastaavan VR Trackin tietoon.

Työmaapäällikkö Jyri Rämää ei tavoitettu vielä maanantaina kertomaan, mistä oikein on kyse.

Ratakiskon kiinnitysjousi

Liikenneviraston valtuuttama Karjalan radan rataisännöitsijä Ari Hämäläinen tunnistaa rautamötikän valokuvasta ratakiskon kiinnitysjouseksi.

— Kiinnitysjousihan se on eli ”korppu”. Kiskonkiinnitykseen liittyvä osa.

Hämäläinen ei tiedä vastaavaa tapahtuneen aiemmin. Kunnossapito lähti hänen mukaansa tutkimaan siltaa heti maanantaina.

— Olisi hyvä selvittää asia. Ei sillalta saa tulla mitään alas.

Anu Pakarinen

Mansikkalan vanha silta poistuu junien käytöstä uuden, kaksiraiteisen sillan valmistuttua. Rakentaminen alkaa ensi vuonna.

Myöhemmin Hämäläinen kertoo sähköpostiviestissä seuraavaa:

— Kunnossapitäjä on sillan tarkastanut ja irto-osia ei ole sillalla ainakaan enää. Kunnossapitäjän mielestä osa on voinut olla jossain sillanrakenteen päällä ja junan tärinästä pudonnut. Ensi viikolla kunnossapito aukaisee suojat sillalta ja tarkastaa rakenteet ja kiinnitykset.

— Kuvassa oleva jousi näyttää vanhalta, joten se puoltaa, että se on lojunut jossain siltarakenteen syövereissä pitkäänkin.

Kenen on vastuu, jos jotakin sattuu?

Pyöräilijään osuessaan mötikkä olisi voinut tehdä ikävää jälkeä.

Liikennevirasto omistaa radan ja VR vastaa siitä, että junaradalla voi liikkua turvallisesti, Hämäläinen kertoo. Kunnossapitäjä vastaa puolestaan radan kunnosta.

Hän ei ota kantaa vastuukysymyksiin mahdollisissa onnettomuustapauksissa.

— Vastuut katsotaan aina tapauskohtaisesti.

Junat menkööt ensin

Sen verran kuumottava tilanne oli, että Ylöset päättivät jatkossa odottaa, jos näkevät junan olevan ylhäällä ratasillalla. Silloin ei sillan alle mennä.

Päässä ei ollut ”tietenkään” pyöräilykypärää, Raimo Ylönen tunnustaa. Muuttiko vähältä piti -tilanne suhtautumista pyöräilykypärän käyttöön?

— Katsotaan. Ehkä voi olla näin, Raimo Väisänen vastaa.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset