Jättiremonttia vaativa Imatran keskusasema puretaan: Tilalle rakennetaan huomattavasti pienempi asemarakennus – Imatran seudun yritystilat vetämään hanketta

Imatran kaupunginhallitus antoi ohjeistuksensa purkamisesta tänään. Keskusaseman tiloista on tyhjillään peräti 85 prosenttia. Purkaminen tapahtuu aikaisintaan ensi vuonna.

Tuija Horttanainen

Imatran keskusaseman kohtalona on purkaminen. Tilalle halutaan pienempi, nykyaikainen asemarakennus.
Imatran keskusaseman kohtalona on purkaminen. Tilalle halutaan pienempi, nykyaikainen asemarakennus.

Imatran keskusasema puretaan. Tilalle rakennetaan uusi, nykyaikainen ja huomattavasti pienempi asemarakennus.

Syynä ovat keskusaseman vaatimat jättiremontit, joihin suurimmat omistajat Imatran kaupunki, Senaatti-kiinteistöt, Kansaneläkelaitos ja Mehiläinen eivät ole valmiita sitoutumaan.

Kuntoselvitysten mukaan 1977 valmistunut rakennus on huonossa kunnossa. Akuuttien korjausten kustannusarvio on yli kaksi miljoonaa euroa seuraavan neljän vuoden aikana. Myös kaikki pinnat pitäisi uusia, mikä nostaa kustannukset noin kahdeksaan miljoonaan euroon.

Halua tähän ei ole, varsinkaan kun peräti 85 prosenttia keskusaseman tiloista on tyhjillään.

"Purkamiselle hyvät perusteet"

Kiinteistössä on yli 5 000 neliötä. Sen suurin yksittäinen omistaja on Imatran kaupunki.

Kaupunginhallitus antoi tänään yhtiökokousedustajalleen luvan viedä eteenpäin purkusuunnitelmaa ja samalla korvaavan uudisrakennuksen suunnittelua.

Kaupunginhallituksen puheenjohtajan Anna Helmisen mukaan päätös oli helppo.

Viimeinenkin järki ylläpitää valtavaa rakennusta katosi käräjäoikeuden muutettua Lappeenrantaan, hän kuvailee.

– Purkamiselle on hyvät perusteet. Rakennus on hirveän suuri ja hyvin epäkäytännöllinen, eikä se ole mikään kaunistus maisemassa, Helminen sanoo.

Pikemminkin se on rahareikä. Pelkästään Imatran kaupungille lankeaa tiloista noin 150 000 euron kustannukset vuodessa, vaikka tilojen käyttö on minimaalista.

Yhtiökokous käsittelee

Tarkoitus on, että Imatran seudun yritystilat käynnistää hankesuunnitelman uudesta asemarakennuksesta, josta tulee huomattavasti nykyistä pienempi. Mitään ei ole vielä päätetty, mutta neliöissä ero tulee olemaan merkittävä, Helminen kertoo.

– On puhuttu, että uusi asemarakennus olisi luokkaa kymmenesosa nykyisestä.

Uuteen asemarakennuksen tulevien toimijoiden haku ja tarkempi suunnittelu käynnistyy virallisen purkupäätöksen jälkeen. Päätös tehdään kesäkuussa kiinteistöosakeyhtiön yhtiökokouksessa.

Kaupunki tulee esittämään yhtiökokoukselle rakennuksen purkamista sekä sen korvaamista uudella, kompaktilla ja nykyaikaisella asemarakennuksella. Hankkeen toteutuminen palvelee kaupunginkin intressejä.

– Asema on käyntikorttimme, kun saavutaan junalla kaupunkiin, Helminen sanoo.

Omistajat maksavat purkamisen

Aikaisintaan purkaminen voi tapahtua kesällä 2021. Purkukustannuksista vastaavat nykyiset omistajat.

Jäljelle jää tontti, jonka omistaa enimmäkseen kaupunki. Sen jälkeen pallo siirtyy yritystilayhtiölle, joka rahoittaa uuden aseman rakentamisen ja etsii tiloihin vuokralaiset.

Asemarakennukseen voisi tulla Helmisen mukaan vaikkapa kahvila, toimistotilaa ja matkustajia palvelevia toimintoja.

Sen sijaan Kelaa rakennuksessa tuskin enää nähdään, Helminen sanoo. Hän uskoo purkupäätöksen käynnistävän Kelassa uuden, pysyvän toimitilan etsinnän muualta Imatralta.

Luetuimmat