Vuoksenniskan uusi koulu vastaanotti oppilaat: ensimmäisellä välitunnilla kävi jo vilske, katso kuvat tuliterältä pihamaalta!

Kolmesta koulukeskuksesta ensimmäinen vastaanotti tänään oppilaat ja henkilökunnan. Välituntisuosikeiksi muodostuivat jo trampoliinit ja pyörivät karusellit.

Jasmin Ojalianen

Konsta Kemppainen, 11, aloitti ensimmäisen välituntinsa Vuoksenniskalla ilmavasti.
Konsta Kemppainen, 11, aloitti ensimmäisen välituntinsa Vuoksenniskalla ilmavasti.

Vuoksenniskan koulukeskus ja sen tuliterä pihamaa korkattiin tänään käyttöön koulujen alkaessa. Ensimmäisellä välitunnilla kävi jo vilske, jonka lomassa oppilaat tutustuivat pihamaan rajoihin, pelisääntöihin ja ennen kaikkea uusiin leikkipaikkoihin.

Jasmin Ojalainen

Neljännen luokan pojat innostuivat pyörivästä renkaasta. Etualalla Justus Leminen (oikealla), Miro Pippingsköld ja Riku Immonen.
Neljännen luokan pojat innostuivat pyörivästä renkaasta. Etualalla Justus Leminen (oikealla), Miro Pippingsköld ja Riku Immonen.

Viidennen luokan Vuoksenniskalla aloittanut 11-vuotias Konsta Kemppainen löysi suosikkipaikkansa jo maahan upotetuilta trampoliineilta. Koulutiensä Kemppainen aloitti Kosken koululla, ja Vuoksenniskalle hän siiirtyi Tainionkosken koulusta.

— Uusi koulu tuntuu ihan kivalta, Kemppainen toteaa.

Vaikka hän on viihtynyt hyvin trampoliinilla, löytyy pihamaalta muutakin kiinnostavaa.

— Tuollainen pyörivä tuolla, Kemppainen sanoo ja osoittaa karusellia.

Jasmin Ojalainen

Pyörivät karusellit osoittautuivat suosituiksi.
Pyörivät karusellit osoittautuivat suosituiksi.

Neljännen luokan aloittaneet Viivi Savolainen ja Miia Nordberg hakivat välitunnin tiimellyksessä vauhtia uusista keinuista. Virasojalla koulun aloittanut kaksikko kävi kolmannen luokan Mansikkalan väistötiloissa.

— Vähän monimutkaista on ollut oppia koko tämä juttu ulkoa, mutta hieno uusi piha, Savolainen sanoo.

Suurin haaste on saada iso oppilasmäärä rakennettua niin, että kaikilla on selkeät pelisäännöt. — Rehtori Janne Rautiainen

Jasmin Ojalainen

Neljäsluokkalaiset Viivi Savolainen (vasemmalla) ja Miia Nordberg tykkäsivät keinua.
Neljäsluokkalaiset Viivi Savolainen (vasemmalla) ja Miia Nordberg tykkäsivät keinua.

Nordbergin mukaan kesäloma olisi voinut jatkua vielä hetken, mutta uudella pihalla viihtyy sen verran, että sinne kelpaa tulla huomenna takaisinkin.

— Ihan hyvällä mielellä olen, kiva piha. Trampoliini on hauskin ja tuo punainen pyörivä laite, Nordberg sanoo.

Jasmin Ojalainen

Yläilmoissa viihtyi kudesluokkalainen Väinö Pinomäkikin, joka kipusi kiipeilytelineen huipulle.
Yläilmoissa viihtyi kudesluokkalainen Väinö Pinomäkikin, joka kipusi kiipeilytelineen huipulle.

Kuudennen luokan oppilas Väinö Pinomäki, 12, on hänkin tuore vuoksenniskalainen. Virasojalla ensimmäiset luokat käynyt Pinomäki kävi Tainionkosken koulua viimeiset neljä vuotta. Pinomäki on käyttänyt ensimmäisen välitunnin piha-alueen tutkiskeluun.

— Tämä on niin täynnä kaikkea, että olen kävellyt ympyrää.

— Nurkan takana oleva kiipeilyseinä on kiva. Trampoliineja voisi olla enemmän,  Pinomäki pohtii pihamaan viihtyvyyttä.

Hän uskoo viihtyvänsä uudessa kouluympäristössä. Alkavalta lukukaudelta hän odottaa eniten suosikkioppiaineitaan.

— Englannin opiskelua, hän sanoo.

Vuoksenniskan koulukeskuksen rehtori Janne Rautiainen kertoo, että ensimmäinen koulupäivä on alkanut hyvissä tunnelmissa henkilökunnankin osalta.

Jasmin Ojalainen

Esi- ja alakoululaiset aloittivat välitunnin ryhmäytymällä ja tutustumalla piha-alueen rajoihin.
Esi- ja alakoululaiset aloittivat välitunnin ryhmäytymällä ja tutustumalla piha-alueen rajoihin.

— Hienosti on lähtenyt ensimmäinen koulupäivä. Tunnelma oli jännittynyt sekä henkilökunnalla että lapsilla, mutta nyt jännitys on lauennut ja kuten näkyy, tunnelma on selkeästi innostunut, hän sanoo viitaten taustalla kirmaaviin alakoululaisiin.

Uuden koulukeskuksen suurin totuttelun paikka on Rautiaisen mukaan se, että asiat saadaan toimimaan toivotulla tavalla.

— Suurin haaste on saada iso oppilasmäärä rakennettua niin, että struktuuri on hyvä ja kaikilla on selkeät pelisäännöt. Se vaatii työtä sekä henkilökunnalta että oppilailta itseltään.

Luetuimmat