Ruoka ei ole koskaan ollut niin halpaa kuin nyt, sanoo Keskon pääjohtaja Mikko Helander — suunta on kuitenkin kalliimpaan päin

Etelä-Karjalan kauppapaikat säilyvät K-ryhmässä toistaiseksi nykyisellään. Myös Imatran Citymarket uudistuu.

Jussi Lopperi

Valikoimat ovat nyt kaupoissa ennätyssuuret, ja ruoka on halvempaa kuin koskaan.
Valikoimat ovat nyt kaupoissa ennätyssuuret, ja ruoka on halvempaa kuin koskaan.

Ruuan hinta nousee. Keskon ja K-ryhmän pääjohtaja Mikko Helander sanoo kaupan halpuutukseksi kutsutun ruuan hinnan laskun olleen ohimenevä globaali ilmiö. Ruuan hintaa laskivat kiristynyt kilpailu ja otolliset olosuhteet.

— Energian hinta laski, ja oli hyvät sadot.

Nyt tilanne on toinen. Energian hinta nousee, ja ilmastonmuutos heikentää satonäkymiä. Väestön kasvu ja vaurastuminen lisäävät ruuan kysyntää.

— Pitkässä juoksussa ruoka pikemmin kallistuu kuin halpenee.

Monelle kaupassakävijälle ruoka on hyvinkin halpaa. Helander sanoo, että keskiverto suomalainen käyttää ruokaan kymmenyksen käyttövaroistaan. Hän muistelee, että osuus oli puolet 1960-luvulla.

— Suhteessa keskimääräisiin käyttövaroihin ruoka ei ole ollut näin halpaa koskaan.

Ylemmän hintaluokan ruoka kiinnostaa

Ilmassa on merkkejä siitä, että ruokakaupan kassalle liikenisi nykyistä enemmän rahaa. Ruokailuun kohdistuvat huomio ja arvostus nousevat, ja luomu- ja lähiruoka kiinnostavat yhä enemmän lisähinnastaan huolimatta.

Helanderin mielestä kotimaisesta ruuasta pitäisikin maksaa nykyistä enemmän ja eron halvimpiin tuotteisiin olla nykyistä selvempi. Ratkaisuksi hän tarjoaa ruokatuotteiden brändäämistä. Esimerkkeinä hyvistä ja hyvin brändätyistä elintarvikkeista hän nostaa Fazerin ja Valion. Ne menevät kaupaksi paremmalla hinnalla kuin ulkomaiset kilpailijat.

— Mutta näitä on liian vähän.

Helander näkee tarvetta kotimaisen elintarvikeketjun rakennemuutokselle. Hän korvaisi pirstaleisen toimijajoukon isoilla yhtiöillä, jotka pystyvät panostamaan tuotekehitykseen ja brändäykseen. Helander on entinen metsäteollisuusjohtaja ja viittaa harvalukuisiin isoihin yhtiöihin siirtymiseen, joka metsäpuolella on jo takana.

Hän muistuttaa, että suomalainen ruoka kilpailee globaalisti. Se tarkoittaa, että ruokakaupan alalla kilpailu on kiristynyt, mikä tietää kuluttajalle edullisia hintoja. Toisaalta se tarkoittaa, että kauppa maksaa hankinnoistaan entistä vähemmän. Se kiukuttaa ruokaketjun päässä olevia toimeentulostaan huolestuneita maataloustuottajia.

Marleena Liikkanen

Keskon pääjohtaja Mikko Helander.sanoo, että K-ryhmällä on hyvä kauppaverkoso Etelä-Karjalassa. Suuri muutoksia ei ole luvassa.

Syyttelystä kannattaisi siirtyä yhteistyöhön

Yksi esimerkki kaupan ja maatalouden välisestä hintakipuilusta on uusi elintarvikemarkkinalaki. Syksyllä eduskuntakäsittelyyn tulevan lain tavoite on lisätä kaupankäynnin reiluutta ruokaketjussa. Niin Suomessa kuin monissa muissa maissa maanviljelijät kokevat itsensä altavastaajiksi ja isojen kauppaketjujen sanelevan ehtoja.

Niin Kesko kuin muut kaupan ja teollisuuden toimijat suhtautuvat lakiuudistukseen pääosin kriittisesti.

— Laki ei nosta ruuan arvostusta ja hintaa, Mikko Helander sanoo.

Helander sanoo, että ruokaketjun osapuolet ovat käyttäneet paljon energiaa toistensa syyttelyyn.

— Sen sijaan yhteistyöllä pitäisi parantaa ruuan arvostusta.

Suomalaisen ruuantuotannon tulevaisuus on tärkeä Keskollekin. Kotimainen ruoka on sille keskeinen erottautumis- ja kilpailuvaltti markkinoilla.

Helander patistaa maanviljelijöitä, elintarviketeollisuutta ja kauppaa yhteiseen rintamaan, sillä he kaikki hyötyisivät ruuasta saatavan hinnan noususta. Korkeampaan hintaan taas tarvitaan enemmän arvostusta, jotta kuluttaja hyväksyy isomman hintalapun kuin tuontitavarassa ja halpamerkeissä.

Etelä-Karjalan kauppapaikat toistaiseksi ennallaan

Keskon pääjohtaja Mikko Helander keskusteli Lappeenrannassa käydessään kaupungin edustajien kanssa jäähallihankkeesta. Helander pitää hyvänä ajatusta tehdä monitoimihalli keskustaan, sinne missä ihmiset jo ovat. Tarkemmin hän ei kuitenkaan ota hankkeeseen julkisesti kantaa.

Helander kertoo Keskon olevan tyytyväinen kauppaverkostoonsa Etelä-Karjalassa. Seuraava iso asia on Lappeenrannan Citymarketin uudistaminen ensi vuonna. Uudistaminen tarkoittaa koko valikoiman päivitystä sekä tekniikan ja sisustuksen uusimista. Myös Imatran Citymarket uudistuu.

Keskolla on Citymarketteja sekä kaupunkien keskustoissa että niiden ulkopuolella. Helander sanoo, että molemmilla sijainneilla voi menestyä, kunhan asiointi on helppoa.

— On tapauskohtaista, mikä toimii parhaiten.

Lappeenrannan osalta Helander sanoo, että Citymarketin ja K-raudan naapuruus Reijolassa on etu. Lisäksi Kesko on avannut viime vuosina keskustaan supermarketin sekä Isoon-Kristiinaan että kauppatorin laidalle.

Tulevaisuudessa ruokakauppoja nähdään entistä enemmän julkisten palveluiden naapurina, esimerkiksi kirjaston, terveyskeskuksen ja vanhusten palvelujen yhteydessä.

Kommentoi artikkelia

Jos haluat kommentoida nimettömänä, voit tehdä sen seuraavasti:
Kirjoita nimimerkkisi Nimi-kenttään, valitse Kommentoin mieluummin vieraana -kenttä ja lisää sähköpostiosoitteesi sähköpostikenttään. Sähköpostiosoite ei näy kommentoinnin yhteydessä. Voit myös kommentoida rekisteröityneenä luomalla tilin Disqus-palveluun tai kirjautumalla kommentointiin esimerkiksi Facebookin tai Twitterin avulla.

Lue kommentointiohjeet