Ratamoottoripyöräilijä Niki Tuuli ajaa tällä kaudella rinnakkain sähköpyörää ja Moto2-pyörää — Ohjastamisessa on eroja: "Toisesta ei kuulu ääntä eikä ole vaihteita"

Imatralaispilotin kausi alkaa Portugalin sateessa, tuulessa ja auringossa. Espanjan CEV-sarjassa ratkaistaan Moto2-luokan Euroopan mestaruus. Tuli tuhosi uuden MotoE-sarjan pyörät, ja ensimmäinen kisa päästään ajamaan vasta heinäkuussa.

Kai Skyttä

Niki Tuuli haluaa kiivetä tällä kaudella mahdollisimman usein palkintopallille. Hän kyttää myös satunnaisia tuurauskeikkoja MotoGP-sarjasta.
Niki Tuuli haluaa kiivetä tällä kaudella mahdollisimman usein palkintopallille. Hän kyttää myös satunnaisia tuurauskeikkoja MotoGP-sarjasta.

Ratamoottoripyöräilijä Niki Tuuli vastaa puhelimeen Portugalin Estorilissä. Lähellä Lissabonia ajetaan sunnuntaina Espanjan CEV-sarjan kauden kaksi ensimmäistä osakilpailua.

Atlantin valtameri pitää yleensä huolen siitä, että kisaviikonloppuna sataa, paistaa ja tuulee.

— Täällä Estorilissä ei ole ikinä hyvät olosuhteet. Nytkin tuulee ihan törkeän kovaa ja pikkusen ripsii välillä vettä, ja se voi vaihtua niin äkkiä. Toisella puolella rataa voi paistaa aurinko, toisella sataa vettä, Tuuli kuvailee.

Hankalista olosuhteista huolimatta imatralaispilotti lähtee kauteen luottavaisin mielin.

Tuuli ajaa kahta sarjaa rinnakkain, sillä hän kilpailee myös uudessa sähkömoottoripyörien MotoE-luokassa suomalaistiimi Ajo Motorsportin kuljettajana.

Tietysti aina on vähän eroja, mutta isoimmat erot tulevat siitä, miten pyörä säädetään, miten pääsee tiimiin sisälle ja miten yhteistyö kisainsinöörin kanssa alkaa hoitua. — Niki Tuuli

CEV-sarjassa alla on espanjalaisen Team Stylobiken Moto2-pyörä.

— Tietysti aina on vähän eroja, mutta isoimmat erot tulevat siitä, miten pyörä säädetään, miten pääsee tiimiin sisälle ja miten yhteistyö kisainsinöörin kanssa alkaa hoitua, Tuuli vertaa MM- ja CEV-sarjan ajokkeja toisiinsa.

— Vähän eri vuosimallia, mutta itse en osaa niistä paljon sanoa.

Viime kaudella Moto2-luokassa debytoineen Tuulen ura MM-sarjassa jäi toistaiseksi 11 osakilpailun ja yhden MM-pisteen mittaiseksi. CEV-sarjan Moto2-luokalla on EM-arvo.

— Palkintopallille tähtään ja tietysti korkeimmalle, mutta rennoin fiiliksin yritetään mennä kausi läpi, Tuuli valottaa.

Samalla hän kyttää tilaisuuksia päästä ajamaan yksittäisiä osakilpailuja MotoGP-sarjan puolella.

— Silmällä pidetään tietysti, jos joku tuurauspaikka löytyy. MM-sarjaahan ei ajeta CEV-kisojen kanssa ikinä päällekkäin.

Kaikki MotoE-pyörät paloivat

Myöhemmin kesällä alkava MotoE-sarja koki äskettäin pahan takaiskun, kun raju tulipalo tuhosi luokan kaikki 18 sähköpyörää Espanjan Jerezissä pidetyissä testeissä.

Päivitetyssä kisakalenterissa ensimmäinen MotoE-kilpailu ajetaan heinäkuussa Saksan Sachenringillä ja kausi päätetään marraskuussa Espanjan Valenciassa.

— Se oli tosi harmillista, koska testit lähtivät minulla hyvin käyntiin. Olin ensimmäisen päivän jälkeen toinen. Pääasia kuitenkin, että mielenkiintoinen uusi sarja päästään ajamaan. Sekin oli mahdollista, ettei sitä ajeta ollenkaan.

MotoE-luokan kilpailut ovat 8—10 kierroksen mittaisia pikapyrähdyksiä, ajallisesti noin 15 minuutin mittaisia. Lyhyet kisat johtuvat siitä, ettei sähköpyörällä paljon pidemmälle edes pääse.

— Sellaisella pyörällä ajaa noin 12 kierrosta. Siitä tulee noin 60–70 kilometriä, jos rata on vähän yli viisi kilometriä pitkä. Alle 15 prosentin latausta ei kannattaisi oikeastaan edes laskea, koska silloin alkavat tehot hyytyä.

Järjestäjät myös haluavat, että MotoE-kisat olisivat mahdollisimman tasaväkisiä.

— Seuraavissa testeissä otetaan kisasimulaatio, jotta nähdään, miten pitkään akut kestävät. Sen perusteella päätetään, monen kierroksen kisa ajetaan. Kisat pyritään suunnittelemaan niin, ettei kenenkään pyörä hyytyisi.

Toisesta pyörästä ei kuulu ääntä

Sähköpyörällä ja polttomoottoripyörällä ajamisessa on eroja. Tuuli kuitenkin arvelee, ettei se sotke hänen kilpailemistaan millään tavalla.

— Ihan samalla tavalla moottoripyörää pitää ajaa ja viedä, mutta toisesta ei kuulu ääntä eikä ole vaihteita.

CEV-sarjan Moto2-luokassa on kauden aikana seitsemän kilpailuviikonloppua, joissa ajetaan yhteensä 11 osakilpailua. Estorilin jälkeen sarjan loput kilpailut järjestetään Espanjan radoilla.

MotoE-luokkaa ajetaan neljänä viikonloppuna yhteensä kuusi kilpailua. MotoE-luokan kisat järjestetään MotoGP-sarjan Euroopan osakilpailujen yhteydessä.

Gold & Goose Photography

Niki Tuuli kilpaili viime kaudella Moto2-luokassa malesialaistalli Petronas Sprinta Racingin väreissä.
Niki Tuuli kilpaili viime kaudella Moto2-luokassa malesialaistalli Petronas Sprinta Racingin väreissä.

Luetuimmat

Uusimmat uutiset