Eminemin Lose Yourself paras juoksubiisi — Musiikki on tutkitusti tehokas apu etenkin palautumiseen

Palauttava musiikki on hyvä olla olla neutraalia, rentouttavaa ja niin sanotuilla lämpimillä instrumenteilla soitettua. Esimerkiksi jouset, oboe ja hillityt trumpetin tai pianon soinnut sekä luonnon äänet toimivat hyvin.

Antti Kaarto

Lauri Hemiö venytteli Haminan liikuntahallin kuntosalilla viime lauantaina. Hän kuuntelee kuntoillessaan musiikkia lähes aina, useimmiten napeista kuuluu räppiä. — Musiikki auttaa keskittymään paremmin, koska se sulkee pois ympäristön tapahtumat. Parhaan fiiliksen saan räpistä.
Lauri Hemiö venytteli Haminan liikuntahallin kuntosalilla viime lauantaina. Hän kuuntelee kuntoillessaan musiikkia lähes aina, useimmiten napeista kuuluu räppiä. — Musiikki auttaa keskittymään paremmin, koska se sulkee pois ympäristön tapahtumat. Parhaan fiiliksen saan räpistä.

Eminemin Lose Yourself jyskyttää kuulokkeista. Runner’s Worldin lukijat äänestivät sen parhaaksi juoksubiisiksi ennen AC/DC:n Thunderstruckia ja Survivorin Eye of the Tigeria.

Helppo ratkaisu omaan harjoiteluun sopivan biisilistan tekemiseen on musiikkipalvelu Spotify, josta voi hakea tietyn rytmisiä kappaleita oman halunsa mukaan.

Sivusto https://songbpm.com puolestaan kertoo suosikkibiisisi tempon, kun kirjoitat sen nimen hakukenttään.

Ihmisen kynnys tehdä ikävämpiäkin harjoituksia on usein matalampi musiikin tukemana kuin raataminen hiljaisuudessa. Kun harjoituksesta jää hyvä maku, sen myös uusii helpommin.

28 urheilijalla tehdyn tutkimusten mukaan anaerobisessa harjoituksessa musiikilla ei ollut havaittavaa vaikutusta tehontuotannossa, sykkeessä tai laktaattitasossa eli maitohapon kerääntymisessä.

Toisessa tutkimuksessa kymmenen urheilijaa teki juoksumatolla 70 prosentin teholla harjoituksia ja kuunteli samalla musiikkia ja toisti saman ilman musiikkia.

Musiikin kanssa syke oli noin seitsemän lyöntiä hitaampi ja veren laktaattipitoisuus matalampi, jolloin myös harjoituksesta koettu rasittavuus oli alhaisempi.

Hitailla kappaleilla stressi alas

Brunelin yliopistossa Lontoossa on tutkittu palautumista musiikin kuuntelun avulla.

42 opiskelijaa, puolet naisia ja puolet miehiä, teki spinningin jälkeen kevyen aktiivisen palautusharjoituksen ja istui sen jälkeen lepotuoliin puoleksi tunniksi.

Osa testissä olleista kuunteli lyhyitä nopeita biisejä, osa pitempiä hitaita kappaleita ja osa oli hiljaisuudessa. Sen jälkeen heiltä mitattiin kortisolin eli stressihormonin taso.

Hitaita biisejä kuunnelleet kuvasivat oloaan muita rentoutuneemmaksi ja sitä kautta myös heidän kortisolitasonsa laski muita testattuja nopeammin.

Neutraalia musiikkia palautumiseen

Runners World teki tutkimusta vetäneen tohtori Costas Karageorghisin suositusten perusteella palautumisbiisien soittolistan, joka on jutun lopussa listattuna. Karageroghis on yksi maailman tunnetuimmista musiikin ja fyysisen harjoittelun yhdistämistä tutkineista tiedemiehistä.

Karageorghisin mukaan palauttelu kannattaa aloittaa musiikilla, jossa on keskitempo ja liukua hitaampiin biiseihin venyttelyn tai vaikka kotiin ajelun aikana.

Palauttava musiikki on hyvä olla olla neutraalia, rentouttavaa ja niin sanotuilla lämpimillä instrumenteilla soitettua. Esimerkiksi jouset, oboe ja hillityt trumpetin tai pianon soinnut sekä luonnon äänet toimivat hyvin.

Kannattaa myös yrittää löytää pitkiä, yli kymmenen minuutin kappaleita.

Hyviä palautumistahteja tarjoavat klassiselta puolelta Vivaldi, Händel ja Bach ja tuoreemmista esimerkiksi Enya ja Enigma.

Monimutkaista ja voimakkaisiin rytmien vaihdoksiin perustuvaa musiikkia, kuten hip hop, kannattaa välttää.

Lähteet: Janne Kallio/Treenaa tehokkaasti, Runner’s World, Brunelin yliopisto/Costas Karageorghis.

Soittolista palautumiseen:

Brunelin yliopiston tutkijan Costas Karageorghisin suositusten pohjalta luotu palautumiseen sopiva soittolista:

1. Past Lives/Real Estate
2. Appointments/Julien Baker
3. Living My Life/Deerhunter
4. The Cascades/Fleet Foxes
5. Still Beating/Mac DeMarco
6. The Home/Portugal. The Man
7. Bleak Bake/King Krule
8. Freak/Lana Del Rey

Lähde: https://www.runnersworld.com/running-music

Luetuimmat

Uusimmat uutiset

Kommentoidut